• Anonym (*~*)

Lämna barnen ensamma över natten?

Vid vilken ålder kan man lämna sina barn ensamma en natt? Förstår att det är väldigt olika från barn till barn men om man tänker ett barn utan svårigheter som själv kan tänka sig att vara ensam hemma. Finns det från myndigheterna (typ soc) nån åldersgräns där det känns accepterat efter eller nån gräns där de absolut inte får lämnas innan? Var tycker ni själva att gränsen går? Är det skillnad om man själv eller nån annan anhörig eller tex en granne finns i närheten för att rycka in om det är nåt. Ändrar det gränsen mot om barnet/tonåringen får klara sig helt själv? Är det skillnad om det är en natt, flera nätter, en vardag eller en helg?

• Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (*~*) skrev 2017-02-19 14:57:47 följande:

ok eftersom tidsaspekten har kommit upp så säg att jag menar 24 timmar. Så de får klara sig helt själva, fixa sin egen mat (sen om det är att laga från grunden, värma nåt färdigt, köpa hämtmat eller annat spelar ingen roll), hå och lägga dig själva och vakna själva. Det är alltså ett hypotetiskt barn som klarar av detta. Som jag skrev tidigare så är alla barn olika och jag pratar inte om något specifikt barn utan i allmänhet vad som anses ok...

15. Kanske 14 men definitivt inte innan högstadiet.
  • Anonym (Mdlzldd)
    Anonym (*~*) skrev 2017-02-19 14:41:36 följande:

Vid vilken ålder kan man lämna sina barn ensamma en natt? Förstår att det är väldigt olika från barn till barn men om man tänker ett barn utan svårigheter som själv kan tänka sig att vara ensam hemma. Finns det från kuk myndigheterna (typ soc) nån åldersgräns där det känns accepterat efter eller nån gräns där de absolut inte får lämnas innan? Var tycker ni själva att gränsen går? Är det skillnad om man själv eller nån annan anhörig eller tex en granne finns i närheten för att rycka in om det är nåt. Ändrar det gränsen mot om barnet/tonåringen får klara sig helt själv? Är det skillnad om det är en natt, flera nätter, en vardag eller en helg?

• taquine

Från 13-14 tycker jag det är ok. Skulle aldrig lämna en 8åring. Om jag nu var ute på resa , jobbade  eller annat  hade jag oroat  ihjäl mig .

Goodness me
  • Anonym (M)
    nnzkxk skrev 2017-02-19 15:22:42 följande:

Min pappa låter mig aldrig gå ut många retar mig för att jag inte ens får gå ut i trädgården. Men när mamma försvarar mig så slår han henne och mig mina syskon lämnade huset så fått dom gick. Jag planerar att rymma jag har ringt till socialen men inget hjälper så antingen rymma eller självmord.

Prata med kuratorn eller fröken om det. Säg att socialen inte hjälpte dig.
  • whitestar

Vet av en 15-åring som blev lämnad ofta själv flera dagar/nätter i sträck. Blev anmält till soc. Och det slutade med att den andra föräldern fick ta över vårdnaden. Så även om man anser att barnet är mogen vara själv så har man faktiskt ansvar över dom tills dom är 18. Att lämna själv för att sova på hotell förstår jag faktiskt inte varför man ska göra!? Typ vid från 15kan jag tänka mig nån enstaka natt att man kan lämna dom själv.

• Anonym (Mfmfmd)

När jag var 15 så var det första gången jag verkligen var hemma själv, det var då i 3-4 dagar. Grannarna var såklart informerade om det.

• riboflavin
    Anonym (Soc.) skrev 2017-02-19 14:51:16 följande:

Vilket socialtjänsten utan tvekan skulle se som en rejäl omsorgsbrist.

Jag blir lite nyfiken på vad skillnaden mellan att ha en ansvarig sovande vuxen vägg i vägg inom samma bostad och att ha en ansvarig sovande vuxen vägg i vägg i en annan bostad egentligen är? Rent konkret?

Själv sov jag ibland precis så, under timmar när mamma och pappa gick om varandra, var ju inte svårare att gå in till grannen än att gå till mammas och pappas sovrum. Hade äldre syskon hemma visserligen, grannen var ansvarig för mig men ingen av oss tyckte det var nödvändigt att jag sov hos grannen 3-5 timmar för att bli väckt och och nattad igen 10 meter bort.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (???)
    whitestar skrev 2017-02-19 15:45:40 följande:

Vet av en 15-åring som blev lämnad ofta själv flera dagar/nätter i sträck. Blev anmält till soc. Och det slutade med att den andra föräldern fick ta över vårdnaden. Så även om man anser att barnet är mogen vara själv så har man faktiskt ansvar över dom tills dom är 18. Att lämna själv för att sova på hotell förstår jag faktiskt inte varför man ska göra!? Typ vid från 15kan jag tänka mig nån enstaka natt att man kan lämna dom själv.

Va? Hade 15-åringen någon diagnos/svårigheter? Jag flyttade hemifrån som 15-åring liksom...
  • smulpaj01

En kompis fd flickvän lämnade deras barn ensam som 2 åring.
    Hon åkte till hotell med en älskare och sov/sexade där.

Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?