• Anonym (*~*)

Lämna barnen ensamma över natten?

Vid vilken ålder kan man lämna sina barn ensamma en natt? Förstår att det är väldigt olika från barn till barn men om man tänker ett barn utan svårigheter som själv kan tänka sig att vara ensam hemma. Finns det från myndigheterna (typ soc) nån åldersgräns där det känns accepterat efter eller nån gräns där de absolut inte får lämnas innan? Var tycker ni själva att gränsen går? Är det skillnad om man själv eller nån annan anhörig eller tex en granne finns i närheten för att rycka in om det är nåt. Ändrar det gränsen mot om barnet/tonåringen får klara sig helt själv? Är det skillnad om det är en natt, flera nätter, en vardag eller en helg?

• Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?
  • Anonym (Helg)

Jag blev ensam hemma som 13 åring. Men vi har farmor och farfar som grannar, annars vet jag inte om det skulle hända att jag/vi blev ensamma hemma över en helg :)

• whitestar
    Anonym (Kvinna) skrev 2017-02-20 18:57:05 följande:

Okej? Jag flyttade hemifrån som 16 åring.... en 15 åring borde klara sig själv nattetid om den är "normalbegåvad". Snacka om överdrivet.

Det finns ju en anledning till att barn inte anses vuxna förräns man är 18 o tills dess har man faktiskt ansvar över dom så om en 15-åring inte vill bo själv hemma ska dom inte behöva det.
  • Anonym (Omöjligt säga ålder)
    whitestar skrev 2017-02-19 15:45:40 följande:

Vet av en 15-åring som blev lämnad ofta själv flera dagar/nätter i sträck. Blev anmält till soc. Och det slutade med att den andra föräldern fick ta över vårdnaden. Så även om man anser att barnet är mogen vara själv så har man faktiskt ansvar över dom tills dom är 18. Att lämna själv för att sova på hotell förstår jag faktiskt inte varför man ska göra!? Typ vid från 15kan jag tänka mig nån enstaka natt att man kan lämna dom själv.

Jag förmodar att 15-åringen inte skötte sig och att det därför blev anmält? För annars kan jag inte förstå hur soc blev inkopplad med tanke på att det finns de 15-16 åringar som flyttar in i eget

TS: Det finns inte ett svar på din fråga då det beror helt och hållet på barnet, och det tyckte du att man inte skulle fokusera på. Är barnet självständigt, kan fixa mat till dig själv, inte brukar drömma mardrömmar eller väcka sina föräldrar av en eller annan anledning under natten, är skötsamt och inte bjuder in till fest och barnet dessutom kan snabbt och enkelt få tag på vuxen om något skulle ske plus att barnet själv är ok med det, då är ett barn mogen nog för att bli lämnad själv hemma i 24 timmar.
  • Anonym (12)

Jag var hemma ensam en helg vid 12 skulle jag tro. Hade väl kanske en kompis som sällskap ibland. Vid 15 en hel vecka. Jag var extremt självständig och skötsam. Allt beror på hur barnet är så nån definitiv ålder går inte säga.

• Anonym (I)

När de vet hur de agerar vid en brand.

• Annita

Beror förstås på barnet, om det är ett ängsligt barn eller väldigt självständigt. Minst högstadiet, skulle jag säga. Femton år skulle helt klart kunna vara okej.

Men! Jag tycker faktiskt att det beror en del på VARFÖR man som förälder inte är hemma - är det "business" eller "pleasure"?

Att göra som pappan i exemplet, bo på hotell och äta god frukost, känns rentav lite taskigt. Visst det beror också på - kanske har femtonåringen bett om att få prova att sova ensam, och den vuxne säger okej och passar på att bo på hotell. Men om det är den vuxnes behov att "slippa" sitt barn som ligger bakom, så känns det nog inte så kul för barnet.

Kanske har det inte alls med saken att göra, men när mina barns pappa ber mig att ta barnen på "hans" vecka, så känns det rimligt att göra det om han måste bort på jobbkonferens en natt, men inte så rimligt om han vill åka på kärleksweekend med sin partner (vilket har hänt).

• Påven Johanna II

Från början av högstadiet och framåt har det känts helt okej för min del och för mina barns del att lämna dem, och då inte bara över en natt. 

• Stårschan
    Annita skrev 2017-02-21 12:28:12 följande:

Beror förstås på barnet, om det är ett ängsligt barn eller väldigt självständigt. Minst högstadiet, skulle jag säga. Femton år skulle helt klart kunna vara okej.

Men! Jag tycker faktiskt att det beror en del på VARFÖR man som förälder inte är hemma - är det "business" eller "pleasure"?

Att göra som pappan i exemplet, bo på hotell och äta god frukost, känns rentav lite taskigt. Visst det beror också på - kanske har femtonåringen bett om att få prova att sova ensam, och den vuxne säger okej och passar på att bo på hotell. Men om det är den vuxnes behov att "slippa" sitt barn som ligger bakom, så känns det nog inte så kul för barnet.

Kanske har det inte alls med saken att göra, men när mina barns pappa ber mig att ta barnen på "hans" vecka, så känns det rimligt att göra det om han måste bort på jobbkonferens en natt, men inte så rimligt om han vill åka på kärleksweekend med sin partner (vilket har hänt).

Vi åkte som sagt på en ren nöjesweekend för att umgås på tu man hand efter ett hektiskt halvår då vi gått om varandra och knappt haft en hel helg ihop. Få gå på museer och konserter och annat kulturellt som barnen inte är intresserade av. De ville verkligen verkligen inte ha barnvakt, utan fick klara sig på matpengar och matlådor som vi lämnat. De verkade inte alls tycka att det var särskilt märkligt, och gav inte uttryck för något som helst avundsjuka heller. Men visst, är man frånskild är det förstås andra spelregler man har att förhålla sig till.
  • Annita
    Stårschan skrev 2017-02-21 13:09:23 följande:
    Vi åkte som sagt på en ren nöjesweekend för att umgås på tu man hand efter ett hektiskt halvår då vi gått om varandra och knappt haft en hel helg ihop. Få gå på museer och konserter och annat kulturellt som barnen inte är intresserade av. De ville verkligen verkligen inte ha barnvakt, utan fick klara sig på matpengar och matlådor som vi lämnat. De verkade inte alls tycka att det var särskilt märkligt, och gav inte uttryck för något som helst avundsjuka heller. Men visst, är man frånskild är det förstås andra spelregler man har att förhålla sig till.
    Jag var otydlig, det var TS' exempel med pappan på hotellet jag menade. Där var det ju också fråga om ett ensam barn och en ensam förälder.
  • micjos

Beror på... mina äldsta är 12 och 14, tror inte jag skulle kunna slappna av om de var ensamma så länge själva. Mycket ansvar! Vad gör de om det börjar brinna? Om nån sätter i halsen, särskilt om det bara är en hemma osv? Detta gäller ju att veta i praktiken också o inte bara i teorin. Dagtid brukar de vara några tim hemma om de inte vill följa med dit vi ska, men de brukar inte få äta något då eller öppna om det ringer på.

Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?