• Anonym (*~*)

Lämna barnen ensamma över natten?

Vid vilken ålder kan man lämna sina barn ensamma en natt? Förstår att det är väldigt olika från barn till barn men om man tänker ett barn utan svårigheter som själv kan tänka sig att vara ensam hemma. Finns det från myndigheterna (typ soc) nån åldersgräns där det känns accepterat efter eller nån gräns där de absolut inte får lämnas innan? Var tycker ni själva att gränsen går? Är det skillnad om man själv eller nån annan anhörig eller tex en granne finns i närheten för att rycka in om det är nåt. Ändrar det gränsen mot om barnet/tonåringen får klara sig helt själv? Är det skillnad om det är en natt, flera nätter, en vardag eller en helg?

• Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?
  • Anonym (Kiiiia)

I femtonårsåldern var jag själv hemma ihop med kompis någon eller några nätter men med möjlighet att ringa föräldrar. Något år senare blev det inbrott (inga skador dock) när jag var ensam hemma. Hemskt obehagligt och sedan vågade jag inte sova själv hemma på länge. Vet faktiskt inte hur jag skulle göra med egna barn. Det for tiden utvisa, men absolut inte före tonåren oavsett omständigheter.

• cosinus

Om det på riktigt knep hade mina 2 äldsta klarat sig 24 timmar nu. De går i fyran och sexan. Men det hade verkligen varit en nödlösning om något extraordinärt inträffat.

Om två år kan jag tänka mig att det känns helt ok, jag började själv vara hemma själv i åttan flera nätter i rad och syrran tidigare än så.

• Anonym (*~*)
    whitestar skrev 2017-02-19 15:45:40 följande:

Vet av en 15-åring som blev lämnad ofta själv flera dagar/nätter i sträck. Blev anmält till soc. Och det slutade med att den andra föräldern fick ta över vårdnaden. Så även om man anser att barnet är mogen vara själv så har man faktiskt ansvar över dom tills dom är 18. Att lämna själv för att sova på hotell förstår jag faktiskt inte varför man ska göra!? Typ vid från 15kan jag tänka mig nån enstaka natt att man kan lämna dom själv.

Att lämna för att sova på hotell var bara ett exempel. Gav olika exempel just för att se vad som anses ok eller inte. Men varför man behöver sova borta en natt tex på hotell kan ju vara för att man är ensamstående, aldrig har egentid, inte möjlighet att låta barnet sova borta, att man är nära att bryta ihop efter en jobbig period tex och att man få väljer att istället för att visa sin tonåring att man inte mår bra så sover man borta en natt för att ladda batterierna och få lite egentid.
  • Anonym (Tintin)

Jag sov själv hemma då o då från att jag var 12-13 år. Pappa jobbade natt var tredje vecka. Dock kunde han komma hem på ett par minuter om det skulle hänt nått och hade släktingar som bodde ett par hus bort. Jag valde själv om jag skulle sova hemma eller hos min farmor.

• Anonym (mamsi)
    smulpaj01 skrev 2017-02-19 18:28:03 följande:

En kompis fd flickvän lämnade deras barn ensam som 2 åring.

Hon åkte till hotell med en älskare och sov/sexade där.

Usch. Det låter ju hemskt. Får hoppas att barnet sov hela natten och aldrig märkte av nåt.
  • Anonym (Soc.)
    riboflavin skrev 2017-02-19 18:22:55 följande:

Jag blir lite nyfiken på vad skillnaden mellan att ha en ansvarig sovande vuxen vägg i vägg inom samma bostad och att ha en ansvarig sovande vuxen vägg i vägg i en annan bostad egentligen är? Rent konkret?

Själv sov jag ibland precis så, under timmar när mamma och pappa gick om varandra, var ju inte svårare att gå in till grannen än att gå till mammas och pappas sovrum. Hade äldre syskon hemma visserligen, grannen var ansvarig för mig men ingen av oss tyckte det var nödvändigt att jag sov hos grannen 3-5 timmar för att bli väckt och och nattad igen 10 meter bort.

Att det inte finns nån vuxen som hör vad som händer i huset såklart. Känner du själv ingen skillnad på ditt eget hem och grannens?
  • Anonym (mamsi)

Våra föräldrar lämnade oss endamma hemma över natten första gången när jag var 14 och lillebror 12. Det slutade med att jag passade på att färga håret orange och lillebror på att ta sig sin första fylla och däcka :D

• whitestar
    Anonym (???) skrev 2017-02-19 18:24:44 följande:

Va? Hade 15-åringen någon diagnos/svårigheter? Jag flyttade hemifrån som 15-åring liksom...

Ja men inte alla 15-åringar vill/kan klara sig själva då. I det här fallet var det vill som var stöttestenen (ofrivilligt ensam) . Och eftersom föräldrarna har ansvar till 18 så krävde soc. Att en av föräldrarna gick in och tog över ansvaret.
  • Anonym (456)

Nu är inte mina barn så gamla än, men när jag själv var 13 så var jag hemma en vecka själv. Bästa veckan någonsin :D

Sen hade jag dock mormor och morfar i samma stad som jag kunde ringa om det var något.

• Awesome

Beror givetvis på barnet. En förutsättning är ju att de är ansvarsfulla, trygga och ej mörkrädda. Från 12-13 ca skulle jag säga. Jag flyttade 50 mil hemifrån vid 15 till egen lägenhet och det var inga problem.

Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?