Anonym (*~*) skrev 2017-02-20 13:14:39 följande:
Det där avgör du ju själv för det är ett rent hypotetiskt barn och jag undrar var människor tycker att gränsen går. Påverkar det om nån vuxen finns i närheten eller ej? Är det mer ok om föräldrarna ska jobba än om den ska ägna sig åt nöjen? Vad är det som avgör om det är ok eller inte? Då pratar vi alltså om ett normalutvecklat barn som inte har några speciella svårigheter...
I vilken ålder är det ok att lämna ett barn ensamt över natten, säg 24 timmar om barnet själv är med på det?
Ja jag tycker det påverkar både om det finns en vuxen nära till hands och var föräldern befinner sig.
Jag tycker det är väldigt olämpligt att lämna ett barn helt ensam för att föräldern vill roa sig själv. Då får föräldern planera alltihop bättre och vänta tills det finns en barnvakt tillgänglig.
Jag antar att det hypotetiska barnet är ett ensambarn då eftersom jag får välja. Då tänker jag att under de perfekta omständigheterna så kan en mogen, trygg 10 åring lämnas ensam i yttersta nödfall. Men under de perfekta omständigheterna enligt mig så finns det trygga vuxna i närheten som går att ringa och då borde barnet istället kunna bo hos dessa istället för själv, så det skulle inte finnas en anledning att lämna 10 åringen själv.
Efter 13 års ålder kanske barnet själv börjar ha en önskan om att vara hemma själv och om det är moget, pålitligt och tryggt så kan det fungera någon gång då och då.
Sen om barnet själv tycker om att vara ensam och är ansvarstagande, alltså inte bjuder hela skolan på fest, så tycker jag att det är fritt fram med 24 timmar lite när som helst efter 14 års ålder.