• Anonym (*~*)

Lämna barnen ensamma över natten?

Vid vilken ålder kan man lämna sina barn ensamma en natt? Förstår att det är väldigt olika från barn till barn men om man tänker ett barn utan svårigheter som själv kan tänka sig att vara ensam hemma. Finns det från myndigheterna (typ soc) nån åldersgräns där det känns accepterat efter eller nån gräns där de absolut inte får lämnas innan? Var tycker ni själva att gränsen går? Är det skillnad om man själv eller nån annan anhörig eller tex en granne finns i närheten för att rycka in om det är nåt. Ändrar det gränsen mot om barnet/tonåringen får klara sig helt själv? Är det skillnad om det är en natt, flera nätter, en vardag eller en helg?

• Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?
  • whitestar
    Anonym (*~*) skrev 2017-02-19 19:11:20 följande:

Att lämna för att sova på hotell var bara ett exempel. Gav olika exempel just för att se vad som anses ok eller inte. Men varför man behöver sova borta en natt tex på hotell kan ju vara för att man är ensamstående, aldrig har egentid, inte möjlighet att låta barnet sova borta, att man är nära att bryta ihop efter en jobbig period tex och att man få väljer att istället för att visa sin tonåring att man inte zmår bra så sover man borta en natt för att ladda batterierna och få lite egentid.

I ett sånt fall behöver man kanske en stödfamilj som kan gå in o hjälpa en med avlastning en natt då o då,ser inte att första alternativ skulle vara att lämna barnet/tonåring helt ensam över natten!
  • Anonym (*~*)
    whitestar skrev 2017-02-19 20:07:06 följande:

I ett sånt fall behöver man kanske en stödfamilj som kan gå in o hjälpa en med avlastning en natt då o då,ser inte att första alternativ skulle vara att lämna barnet/tonåring helt ensam över natten!

Varför? Tonåring är man 13-19 så det är ganska stor bredd där. Tig det exemplet just för att det hände en vän till mig. Han hade haft mkt på jobbet en period, aldrig nån möjlighet till avlastning med barn på heltid, tog slut med hans tjej och han kände att han var på väg att ta slut och behövde få släppa allt. Skulle han då ha bett att få en stödfamilj först innan han kunde ta den natten? Hans tonåring var 15 vid tillfället. Han bodde på hotell i samma stad en natt, fick sova ostört, äta en god frukost i lugn och ro, ladda batterierna, rycka upp sig och återkomma som den bra pappan han är. Barnet hans kunde ringa om det var något men det behövdes aldrig. Han behövde inte avlastning till vardags för allt funkade men just den här perioden så kom allt samtidigt och det blev lite för mkt
  • Anonym (mamsi)
    whitestar skrev 2017-02-19 20:07:06 följande:

Det är inte så lätt att få en stödfamilj. Och en utredning tar lång tid.
  • Anonym (Socialsekreterare)
    Anonym (Soc.) skrev 2017-02-19 14:51:16 följande:

Vilket socialtjänsten utan tvekan skulle se som en rejäl omsorgsbrist.

Ja verklgien! Spelar ingen roll hur mogen 8-åringen är. Tänk om hen vaknar med mardrömmar eller vad som. Nej nej. Det är inte ok!!
  • Felizia

Jag har en syster som är fyra år äldre. När vi var barn kunde mina föräldrar resa typ till London en weekend när hon var ca 14 och jag 10. Vi hade hund hemma som sällskap (och den skulle ut 4 ggr/dag) och fick en hög med pengar att handla. Detta var på 80-talet, alltså inga mobiler etc. Vi klarade oss bra: poppade popcorn, köpte pizza, färgade håret (!?!) och såg på tv etc. Flyttade hemifrån när jag var 16, första utlandsresan till Spanien med en kompis vid 14-15 och lever fortfarande ; )

• Anonym (Kim)
    Anonym (*~*) skrev 2017-02-19 21:03:19 följande:
    Varför? Tonåring är man 13-19 så det är ganska stor bredd där. Tig det exemplet just för att det hände en vän till mig. Han hade haft mkt på jobbet en period, aldrig nån möjlighet till avlastning med barn på heltid, tog slut med hans tjej och han kände att han var på väg att ta slut och behövde få släppa allt. Skulle han då ha bett att få en stödfamilj först innan han kunde ta den natten? Hans tonåring var 15 vid tillfället. Han bodde på hotell i samma stad en natt, fick sova ostört, äta en god frukost i lugn och ro, ladda batterierna, rycka upp sig och återkomma som den bra pappan han är. Barnet hans kunde ringa om det var något men det behövdes aldrig. Han behövde inte avlastning till vardags för allt funkade men just den här perioden så kom allt samtidigt och det blev lite för mkt
    Aldrig någon avlastning skriver du. Behövde han egen tid ifrån 15-åringen verkligen? En 15-åring kan man säga till att lämna en ifred några timmar även om man är i samma hem, under natten också för den delen.

Om det då inte är en väldigt krävande och besvärlig 15-åring kanske med diagnos också men då är det ju inte heller lämpligt att lämna denne ensam hemma.
  • Anonym (*~*)
    Anonym (Kim) skrev 2017-02-19 23:38:13 följande:

Aldrig någon avlastning skriver du. Behövde han egen tid ifrån 15-åringen verkligen? En 15-åring kan man säga till att lämna en ifred några timmar även om man är i samma hem, under natten också för den delen.

Om det då inte är en väldigt krävande och besvärlig 15-åring kanske med diagnos också men då är det ju inte heller lämpligt att lämna denne ensam hemma.

Jag kanske uttryckte mig fel, avlastning är väl inte rätt ord just i det avseendet utan mer egen tid för att orka. Men ja en 15 åring kan man lämna några timmar men han behövde mer. I hans fall så valde han att sova en natt på hotell för att få sin egen tid och finnas nära ifall tonåringen behövde honom. På så sätt kunde han slappna av bättre

Nu tog jag bara det som ett exempel för det har hänt. Men man kan ju behöva komma bort en natt av flera olika anledningar. Spelar ingen roll vilken utan tråden handlar om viken ålder set bör vara på barnet när det kan vara ensamt en natt hemma.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (*~*) skrev 2017-02-19 23:54:54 följande:
    Jag kanske uttryckte mig fel, avlastning är väl inte rätt ord just i det avseendet utan mer egen tid för att orka. Men ja en 15 åring kan man lämna några timmar men han behövde mer. I hans fall så valde han att sova en natt på hotell för att få sin egen tid och finnas nära ifall tonåringen behövde honom. På så sätt kunde han slappna av bättre

Nu tog jag bara det som ett exempel för det har hänt. Men man kan ju behöva komma bort en natt av flera olika anledningar. Spelar ingen roll vilken utan tråden handlar om viken ålder set bör vara på barnet när det kan vara ensamt en natt hemma.
    Jag förstår fortfarande inte hur man kan behöva sova på hotell när det handlar om att komma ifrån en 15-åring. Att man inte kan slappna av ordentligt med en 15-åring? I den åldern kan man säga åt dem att man är slut och behöver vara ifred och inte vill bli störd förrän nästa dag om inget superakut inträffar.

Nåväl, i andra fall tycker jag att en tonåring kan lämnas ensam över natten OM tonåringen själv tycker att det är okej.
  • Anonym (Skillnad)
    Anonym (Kiiiia) skrev 2017-02-19 18:28:24 följande:

I femtonårsåldern var jag själv hemma ihop med kompis någon eller några nätter men med möjlighet att ringa föräldrar. Något år senare blev det inbrott (inga skador dock) när jag var ensam hemma. Hemskt obehagligt och sedan vågade jag inte sova själv hemma på länge. Vet faktiskt inte hur jag skulle göra med egna barn. Det for tiden utvisa, men absolut inte före tonåren oavsett omständigheter.

Oj! När jag var 16 flög jag till Turkiet en vecka med min 19-årige pojkvän.

Jag kunde nog sova ensam hemma som
    12-åring gott och väl. Började cykla till/från skolan (dvs ansvara för att släcka och låsa och sånt själv) när jag gick i 3an-4an typ.

Förstår dock att inbrottet måste varit läskigt. Det hade jag nog inte kommit över så lätt.
  • Anonym (Hanna)

Mycket beror på mognad och ålder. jag var hemma själv i 2v när jag var 13. Sommarjobbade så kunde inte följa med på semester och hade ingen större lust till det heller. Vi var och handlade innan så allt det jag behövde fanns plus extra matpengar. Vi bodde i ett område som bestod av parhus och alla grannarna var tighta så givetvis kollades det innan om någon ville finnas där ifall jag behövde en vuxen. Däremot fick jag inte vara själv hemma som 16 åring för då trodde mina föräldrar att jag skulle ha fest eller liknande (festade inte som 13-14 åring). Jag satt även själv med 2 barn 3 nätter i veckan i 13 års åldern. Jobbade extra som barnvakt åt en jag kände då. 

Min syster är 12 men fyller 13 snart men mamma skulle aldrig lämna henne själv hemma över en natt ens utan då får min bror åka dit de nätter mamma jobbar. Min syster är lite vildare än vad jag var i den åldern så handlar mest om det. Är mamma inte hemma så vet hon inte var min syster är eller vad hon gör. 

Som sagt allt handlar om individen, mognad och uppförande. Finns många 16 åringar som inte skulle klara av att vara hemma själva, fixa mat eller tvätta upp kläder. Men det finns också lika många 12-13 åringar som redan kan allt det där, kan ta ansvar, festar inte osv. Sen finns de dom som var som mig, skötsam fram tills 15 års ålder och sedan var inne i en period där vad som helst kunde hända. 

Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?