• Anonym (*~*)

Lämna barnen ensamma över natten?

Vid vilken ålder kan man lämna sina barn ensamma en natt? Förstår att det är väldigt olika från barn till barn men om man tänker ett barn utan svårigheter som själv kan tänka sig att vara ensam hemma. Finns det från myndigheterna (typ soc) nån åldersgräns där det känns accepterat efter eller nån gräns där de absolut inte får lämnas innan? Var tycker ni själva att gränsen går? Är det skillnad om man själv eller nån annan anhörig eller tex en granne finns i närheten för att rycka in om det är nåt. Ändrar det gränsen mot om barnet/tonåringen får klara sig helt själv? Är det skillnad om det är en natt, flera nätter, en vardag eller en helg?

• Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?
  • Anonym (---)
    Anonym (Hanna) skrev 2017-02-20 11:00:40 följande:

Min syster är 12 men fyller 13 snart men mamma skulle aldrig lämna henne själv hemma över en natt ens utan då får min bror åka dit de nätter mamma jobbar. Min syster är lite vildare än vad jag var i den åldern så handlar mest om det. Är mamma inte hemma så vet hon inte var min syster är eller vad hon gör. 

Som sagt allt handlar om individen, mognad och uppförande. Finns många 16 åringar som inte skulle klara av att vara hemma själva, fixa mat eller tvätta upp kläder. Men det finns också lika många 12-13 åringar som redan kan allt det där, kan ta ansvar, festar inte osv. Sen finns de dom som var som mig, skötsam fram tills 15 års ålder och sedan var inne i en period där vad som helst kunde hända. 

Exakt, jag har sett i husen i området där jag bor vad som händer när man lämnar en 15-åring ensam en helg, huset fylls av fulla och skränande tonåringar. Ingen riktig höjdare.

Mig hade man kunnat lämna ensam när som helst från ca 14 och uppåt även om mathållningen kanske hade blivit lite enahanda.
  • Stårschan

Över natten har våra barn fått klara sig själva någon gång då och då ett tag. I höstas fick de klara sig själva torsdag-söndag när vi åkte på weekend. De är 13 och 15, och tjatade sig till att slippa barnvakt som skulle störa vardagsfriden. Själv var jag hemma själv över helgen första gången när jag var 11-12 nånstans. Man måste förstås känna av läget med barnen. Är de oberäkneliga? Mörkrädda? Ansvarsfulla? Upplever de det som en förmån eller ett straff att man kallar in farmor som barnvakt? Hur länge är man beredd att vänta med att börja ge sina barn förtroende och ansvar så att de kan träna inför vuxenlivet?

• Stårschan

Ena dottern har för övrigt en kompis vars mamma arbetar inom vården, så hon har ofta fått klara sig själv över natten åtminstone från det att de gick i femman. Tidigare än så vet jag inte, för då umgicks inte våra barn. Men det har hänt att min dotter har sovit över där någon natt när den mamman jobbat natt. Vi vuxna har pratat om det och känner oss trygga med tjejerna.

• Physalis

Det känns som att det behövs mer detaljer för att avgöra.

Är det ett ensambarn?

Hur är barnet som person?

Hur lfångt bort befinner dig föräldern och varför är denne borta?

Hur långt bort bor närmsta släkting/ vän eller annan person som barnet är trygg med och som kan dyka upp efter bara ett samtal?

Finns det grannar? Känner föräldern dessa?

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (*~*)
    Physalis skrev 2017-02-20 13:03:20 följande:

Det känns som att det behövs mer detaljer för att avgöra.

Är det ett ensambarn?

Hur är barnet som person?

Hur lfångt bort befinner dig föräldern och varför är denne borta?

Hur långt bort bor närmsta släkting/ vän eller annan person som barnet är trygg med och som kan dyka upp efter bara ett samtal?

Finns det grannar? Känner föräldern dessa?

Det där avgör du ju själv för det är ett rent hypotetiskt barn och jag undrar var människor tycker att gränsen går. Påverkar det om nån vuxen finns i närheten eller ej? Är det mer ok om föräldrarna ska jobba än om den ska ägna sig åt nöjen? Vad är det som avgör om det är ok eller inte? Då pratar vi alltså om ett normalutvecklat barn som inte har några speciella svårigheter...

I vilken ålder är det ok att lämna ett barn ensamt över natten, säg 24 timmar om barnet själv är med på det?
  • nonameleft
    smulpaj01 skrev 2017-02-19 18:28:03 följande:

En kompis fd flickvän lämnade deras barn ensam som 2 åring.
    Hon åkte till hotell med en älskare och sov/sexade där.

Härlig människa. Hoppas hon blev av med vårdnaden.

TS, tycker det är väldigt beroende p
    å individen och mognad men personligen skulle jag inte kunna tänka mig att lämna ensam över natten före 13-14-årsåldern oavsett mognadsgrad. 
  • K med lilla E
    Anonym (*~*) skrev 2017-02-19 23:54:54 följande:
    Jag kanske uttryckte mig fel, avlastning är väl inte rätt ord just i det avseendet utan mer egen tid för att orka. Men ja en 15 åring kan man lämna några timmar men han behövde mer. I hans fall så valde han att sova en natt på hotell för att få sin egen tid och finnas nära ifall tonåringen behövde honom. På så sätt kunde han slappna av bättre

Nu tog jag bara det som ett exempel för det har hänt. Men man kan ju behöva komma bort en natt av flera olika anledningar. Spelar ingen roll vilken utan tråden handlar om viken ålder set bör vara på barnet när det kan vara ensamt en natt hemma.
    Och jag tror att jag verkligen inte skulle kunnat slappna av om jag lämnat min 15-åring hemma ensam Cool. Ett så gammalt barn som man kan lämna ensam hemma behöver man oftast inte komma ifrån för att få egentid. När de är så stora så sköter de sig ju själva hemma och vill ofta sitta ensamma på sitt rum eller vara med kompisar, det är ju inte så att man behöver åka hemifrån för att få egentid. Jag förstår inte exemplet alls faktiskt. 
  • K med lilla E
    Anonym (*~*) skrev 2017-02-20 13:14:39 följande:
    Det där avgör du ju själv för det är ett rent hypotetiskt barn och jag undrar var människor tycker att gränsen går. Påverkar det om nån vuxen finns i närheten eller ej? Är det mer ok om föräldrarna ska jobba än om den ska ägna sig åt nöjen? Vad är det som avgör om det är ok eller inte? Då pratar vi alltså om ett normalutvecklat barn som inte har några speciella svårigheter...

I vilken ålder är det ok att lämna ett barn ensamt över natten, säg 24 timmar om barnet själv är med på det?
    Det är ju  jättesvårt att svara på. I en viss ålder så vill ju ungen inget hellre än att föräldrarna SKA åka iväg över natten för att de ska få vara ensamma och i de lägena ska man verkligen som förälder stanna hemma anser jag....

Min dotter fyller 13 och om det verkligen var en krissiutation (kan iofs inte komma på någon) så skulle hon väl klara sig ensam över natten, men hon är mörkrädd och så jag skulle ta med henne på vad det än var. På dagarna kan hon vara ensam "hur länge" som helst. Dvs hon kan fixa mat och så, men ensam över natten nej. 
  • Stårschan
    K med lilla E skrev 2017-02-20 16:10:22 följande:
    Det är ju  jättesvårt att svara på. I en viss ålder så vill ju ungen inget hellre än att föräldrarna SKA åka iväg över natten för att de ska få vara ensamma och i de lägena ska man verkligen som förälder stanna hemma anser jag....

Min dotter fyller 13 och om det verkligen var en krissiutation (kan iofs inte komma på någon) så skulle hon väl klara sig ensam över natten, men hon är mörkrädd och så jag skulle ta med henne på vad det än var. På dagarna kan hon vara ensam "hur länge" som helst. Dvs hon kan fixa mat och så, men ensam över natten nej. 
    Jag håller delvis inte med, för det känns som om du syftar till att barnet/tonåringen vill vara ensam för att hitta på något fuffens, vilket förstås kan stämma för en del. Men det kan lika gärna vara så att barnet längtar efter ett dygn/helg i lugn och ro, helt utan någon som knackar på och tjatar på henne om att hon måste kliva upp ur sängen, måste komma ner och äta frukost, måste städa rummet, måste si och måste så. Att få lite frihetskänsla helt enkelt. Få rå sig själv. Äta när man har lust. Spela sin hemska musik på full volym. Gå och lägga sig klockan två. Gå i pyjamas hela dagen. 24 timmars lugn och ro.
  • Anonym (Kvinna)
    whitestar skrev 2017-02-19 15:45:40 följande:

Vet av en 15-åring som blev lämnad ofta själv flera dagar/nätter i sträck. Blev anmält till soc. Och det slutade med att den andra föräldern fick ta över vårdnaden. Så även om man anser att barnet är mogen vara själv så har man faktiskt ansvar över dom tills dom är 18. Att lämna själv för att sova på hotell förstår jag faktiskt inte varför man ska göra!? Typ vid från 15kan jag tänka mig nån enstaka natt att man kan lämna dom själv.

Okej? Jag flyttade hemifrån som 16 åring.... en 15 åring borde klara sig själv nattetid om den är "normalbegåvad". Snacka om överdrivet.
Svar på tråden Lämna barnen ensamma över natten?