• Anonym (Julie)

Vad kan han ha tagit för något?

Har en nära kollega som precis blivit avstängd från jobbet då han togs in på drogtest. Jag har länge misstänkt att han tagit något men aldrig vågat fråga. Vi jobbar i vården på ett schema som innefattar både kväll/dag och nattpass. Exempelvis varierar hans humör otroligt, ena stunden är han jätteglad, tramsig och väldigt på. Tex nästan ger en kärleksförklaringar, nästa beter han sig som han knappt vill veta av ens existens. Ena dagen är han ganska skärpt, nästa är han skakig, förvirrad och extremt glömsk och verkar ha glömt alla rutiner. Vad kan han ha tagit för något? Och varför? Vad kan hända med honom nu? I jobbet har vi ju mycket läkemedelshantering tex och nu har han tydligen misstänkts vara påverkad under arbetstid.

• Svar på tråden Vad kan han ha tagit för något?
  • Anonym (Julie)
    bestofthebest skrev 2017-02-23 21:41:56 följande:
    Kan passa på att inflika att jag åsyftade att ni kollegor, som ett team kanske skulle försöka att peppa kollegan att söka hjälp och visa lite ryggrad och medmänsklighet... men det kanske bara är pat. som förtjänar skenet av att ni faktiskt bryr er. Beteendet mot kollegan verkar ju visa ungefär på vilken nivå den empatiska förmågan befinner sig på. :)
    Vilket beteende mot kollegan? Har varken skrivit vare sig bu eller bä om det eftersom det är helt irrelevant för tråden. Du kanske missade att den inte hette "hur stöttar jag min missbrukande kollega?"
  • Anonym (Jobbar)
    bestofthebest skrev 2017-02-23 21:41:56 följande:

Kan passa på att inflika att jag åsyftade att ni kollegor, som ett team kanske skulle försöka att peppa kollegan att söka hjälp och visa lite ryggrad och medmänsklighet... men det kanske bara är pat. som förtjänar skenet av att ni faktiskt bryr er. Beteendet mot kollegan verkar ju visa ungefär på vilken nivå den empatiska förmågan befinner sig på. :)

Du tog orden ur min mun.
  • Anonym (Julie)
    Anonym (V) skrev 2017-02-23 21:44:02 följande:

Man kan vara tung en missbrukare på sitt arbete! Utan att ha en susning om det, pga av mediciner som läkaren har skrivit ut!

Och? Vad har det med TS att göra? I övrigt upplever jag att detta nog varit ett långvarigt missbruk. Såpass långvarigt och tungt att personen inte ens försöker dölja det. Och då har det gått rätt långt.
  • Anonym (V)

Vet han om att han missbrukar? Han kanske har fått, någon farlig medicin utskriven?

• Anonym (Jobbar)
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-23 21:34:40 följande:

Måste bara fråga, hade du sagt samma sak om en patient dött pga hans missbruk? För så påverkad var han. Varför skulle jag gräva ner mig i det? Det är heller inte mitt jobb att ta hand om en kollega jag totalt saknar förtroende för. Hade han sökt hjälp när detta började och han förlorade kontrollen hade det varit en annan sak. Troligast är dock att denna kollega inte kommer tillbaka med tanke på hur situationen var.

Är du medveten om att du målar upp historian värre och värre för varje gång du skriver något?

Först är han ena dagen väldigt skärpt, go och på väldigt gott humör. Nästa dag är han förvirrad, ointresserad av kontakt och glömsk. Men sen skriver du saker som "jag har inte berättat allt, då skulle ni.." Om det hade funnits värre saker än det du skrev i TS så hade du skrivit det direkt. Tror jag.

Det hade givetvis varit helt fruktansvärt om en patient dött av hans misstag men så är inte fallet.

Och om du nu misstänkt det så länge och är så nära kollegan undrar jag verkligen varför du inte tagit upp det med honom. Frågat hur han mår. Frågat vad han sysslar med.
  • Anonym (Oj)

Jag tycker att Du ts ska fundera noga över ditt yrkesval. Tycker inte man ska jobba inom vården med din syn på sjuka människor!

• bestofthebest
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-23 21:47:46 följande:
    Vilket beteende mot kollegan? Har varken skrivit vare sig bu eller bä om det eftersom det är helt irrelevant för tråden. Du kanske missade att den inte hette "hur stöttar jag min missbrukande kollega?"
    Aj då. Nåväl. Då ska jag inte försöka upplysa dig vad som är trasigt i ditt huvud när du inte förstår något glasklart kring etik och moral som borde vara en prerequsite för var enda individ som jobbar med vård.

Ber om ursäkt. Glöm bort vad jag skrev, fortsätt vara ignorant för all del när det gör ditt liv så mycket "självuppoffrande", heh.
  • Anonym (Beror på)
    bestofthebest skrev 2017-02-23 21:12:20 följande:

Visst har du en poäng, men.

Men det låter inte som ett trevligt arbetsklimat... människovärde och civilkurage, vad sjutton är det?

Själv anser jag inte att angiveri och hugga en kollega med problem i ryggen är den absolut första och bästa åtgärden.

Nu är det oklart hur den anställdes situation såg ut från din redogörelse, men ponera att denne har barn t.ex. tycker du då att det är rätt att straffa ett barn för att upprätthålla ett regelverk? Det ska vara vård och rehabilitering i första hand, inte avsked.

Du inser att det kan i vissa fall falla skuld på en kollega som INTE anmäler om någon är en fara för patienterna? Jag är helt för att hjälpa människor och ser inte ner på folk med missbruk - men det verkar inte TS heller göra. Det är jättesynd att kollegan hamnat i missbruk och låt oss hoppas att han får akvedat hjälp att ta sig ur detta. Men du och andra som kommenterar måste förstå att den hjälpen inte kan komma från ts (såvida de inte är vänner privat, där kan hon stötta honom isåfall). TS skyldighet är gentemot patienterna hon jobbar med, hon och hennes kollegor agerade helt riktigt i att . Om någon kommer till jobbet - ett jobb där man dessutom jobbar med att hjälpa/behandla människor - påverkad så har det redan gått rätt långt. Att säga åt personen att den inte kan göra så kommer knappast hjälpa, hen är inte dum i huvudet och förstår nog det själv, problemet är ju att hen inte kan låta bli. Och då måste man anmäla.

Nej, det kanske inte är en "trevlig" arbetsmiljö där man blir anmäld och avstängd för att man kommer påverkad till jobbet. Men då får man låta bli att jobba på ett ställe där man jobbar med människor, för så ser reglerna ut där.
  • bestofthebest
    Anonym (Beror på) skrev 2017-02-24 11:20:41 följande:
    Du inser att det kan i vissa fall falla skuld på en kollega som INTE anmäler om någon är en fara för patienterna? Jag är helt för att hjälpa människor och ser inte ner på folk med missbruk - men det verkar inte TS heller göra. Det är jättesynd att kollegan hamnat i missbruk och låt oss hoppas att han får akvedat hjälp att ta sig ur detta. Men du och andra som kommenterar måste förstå att den hjälpen inte kan komma från ts (såvida de inte är vänner privat, där kan hon stötta honom isåfall). TS skyldighet är gentemot patienterna hon jobbar med, hon och hennes kollegor agerade helt riktigt i att . Om någon kommer till jobbet - ett jobb där man dessutom jobbar med att hjälpa/behandla människor - påverkad så har det redan gått rätt långt. Att säga åt personen att den inte kan göra så kommer knappast hjälpa, hen är inte dum i huvudet och förstår nog det själv, problemet är ju att hen inte kan låta bli. Och då måste man anmäla.

Nej, det kanske inte är en "trevlig" arbetsmiljö där man blir anmäld och avstängd för att man kommer påverkad till jobbet. Men då får man låta bli att jobba på ett ställe där man jobbar med människor, för så ser reglerna ut där.
    Jag inser mycket.

Inser också att du mer eller mindre parafraserar mig, vilket jag väljer att tolka som att du håller med trots ditt inadekvata sätt att ställa motfrågor som redan är besvarade, vilket framgår av mitt svar.
    Det är lättare att ha överseende med att alla är dumma i huvudet.
  • Anonym (Beror på)
    bestofthebest skrev 2017-02-24 12:41:13 följande:

Jag inser mycket.

Inser också att du mer eller mindre parafraserar mig, vilket jag väljer att tolka som att du håller med trots ditt inadekvata sätt att ställa motfrågor som redan är besvarade, vilket framgår av mitt svar.

Du kan välja att tolka det så om du vill, men då tolkar du fel. För nej, jag håller inte med dig.
Svar på tråden Vad kan han ha tagit för något?