• Anonym (Julie)

Vad kan han ha tagit för något?

Har en nära kollega som precis blivit avstängd från jobbet då han togs in på drogtest. Jag har länge misstänkt att han tagit något men aldrig vågat fråga. Vi jobbar i vården på ett schema som innefattar både kväll/dag och nattpass. Exempelvis varierar hans humör otroligt, ena stunden är han jätteglad, tramsig och väldigt på. Tex nästan ger en kärleksförklaringar, nästa beter han sig som han knappt vill veta av ens existens. Ena dagen är han ganska skärpt, nästa är han skakig, förvirrad och extremt glömsk och verkar ha glömt alla rutiner. Vad kan han ha tagit för något? Och varför? Vad kan hända med honom nu? I jobbet har vi ju mycket läkemedelshantering tex och nu har han tydligen misstänkts vara påverkad under arbetstid.

• Svar på tråden Vad kan han ha tagit för något?
  • smulpaj01

Människan är inte kvar på din arbetsplats och enligt dig kommer han aldrig tillbaka, varför är du så nyfiken på vad han eventuellt har tagit? Vad spelar det för roll för Dig?

• Anonym (Julie)
    smulpaj01 skrev 2017-02-24 17:51:18 följande:

Människan är inte kvar på din arbetsplats och enligt dig kommer han aldrig tillbaka, varför är du så nyfiken på vad han eventuellt har tagit? Vad spelar det för roll för Dig?

Varför tror du att han inte kommer tillbaka? Idag satsar man mycket på rehabilitering och det är svårt att bara sparka någon. Att det spelar roll är för att jag vill veta mer om symptomen och vad det kunnat vara eftersom det var en ganska "stor grej" som jag tänkt mycket på. Är det fel på något sätt att undra över något som påverkat en tycker du?
  • Anonym (Jobbar)
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-24 17:19:45 följande:

Det kanske jag har gjort, det vet ju inte du. Min fråga var vad han kunde tagit, jag har medvetet valt att inte berätta om hela situationen eftersom det är totalt irrelevant. Persone har inte dödat någon med med tanke på det ansvar han har och det tillstånd han befunnit sig i så hade det mycket väl kunnat hända. Du verkar inte förstå frågan i TS. Frågan var inte exakt situation omkring eller vad jag som kollega skall göra eller tycka eftersom det inte alls var vad frågan var.

Jag har svarat på frågan "vad kan han ha tagit?" Och du valde att inte respondera på det. Det gör det inte till att jag inte svarat.
  • klyban
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-24 17:20:27 följande:
    Vad är min sjuka syn? Att jag hör mitt jobb nykter och opåverkad?
    Tror alla fattar att det inte är den vi pratar om.
  • Anonym (Julie)
    Anonym (Jobbar) skrev 2017-02-24 18:01:12 följande:
    Jag har svarat på frågan "vad kan han ha tagit?" Och du valde att inte respondera på det. Det gör det inte till att jag inte svarat.
    Så vad mer har du tillfört tråden tycker du? Mer än en massa OT inlägg över saker du själv hittat på att jag skrivit?
  • Anonym (Julie)
    klyban skrev 2017-02-24 18:03:06 följande:
    Tror alla fattar att det inte är den vi pratar om.
    Utan saker du och några till egenhändigt fabricerat ihop att jag tycker och tänker bara för att jag valt att inte utveckla situationen mer så så ni inte fick något att gotta er i?
  • klyban
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-24 18:05:05 följande:
    Utan saker du och några till egenhändigt fabricerat ihop att jag tycker och tänker bara för att jag valt att inte utveckla situationen mer så så ni inte fick något att gotta er i?

Det finns inget att gotta sig i, varför inbillar du dig detta?
    Även detta du pratar om sker väldigt ofta inom vården.

Och aktiv livsfara har jag svårt att svälja, men icke tillförlitlig kan komma på tal.
    Sen handlar det helt om hur personen faktiskt arbetar, det kan mycket väl vara så att personen i fråga sköter sitt arbete utmärkt.
    Inte för det är en ursäkt till vara onykter på arbetet dock.

• Anonym (Julie)
    klyban skrev 2017-02-24 18:21:18 följande:

Det finns inget att gotta sig i, varför inbillar du dig detta?
    Även detta du pratar om sker väldigt ofta inom vården.

Och aktiv livsfara har jag svårt att svälja, men icke tillförlitlig kan komma på tal.
    Sen handlar det helt om hur personen faktiskt arbetar, det kan mycket väl vara så att personen i fråga sköter sitt arbete utmärkt.
    Inte för det är en ursäkt till vara onykter på arbetet dock.

Du kan ju knappast uttala dig eftersom du inte ens vet vilken del av vården vi jobbar på, om det innefattar bilkörning i det tillståndet, ensam eller i grupp, läkare, vårdbiträde eller personlig assistans, sjuksköterska , missbruksvård osv. Personen var inte heller onykter utan drogpåverkad.
  • klyban
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-24 18:37:32 följande:
    Du kan ju knappast uttala dig eftersom du inte ens vet vilken del av vården vi jobbar på, om det innefattar bilkörning i det tillståndet, ensam eller i grupp, läkare, vårdbiträde eller personlig assistans, sjuksköterska , missbruksvård osv. Personen var inte heller onykter utan drogpåverkad.

Berusad är ett mer rätt uttryck.

Så klart jag kan uttala mig, varför inbilla du dig nåt sånt tokigt och att jag inte kan?
    I övrigt fick jag inga svar alls, så varför du citerade och "svarade" vet jag inte.

• bestofthebest
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-24 17:47:26 följande:
    Inställningen kanske handlar mer om min syn på dig som inte kan svara på en vanlig fråga än kollegan själv?
    Jaså. Då får du nog sluta ta dig ton och se om det kan göra någon skillnad. Börja med att be om ursäkt för personangreppet.
Svar på tråden Vad kan han ha tagit för något?