• Anonym (Julie)

Vad kan han ha tagit för något?

Har en nära kollega som precis blivit avstängd från jobbet då han togs in på drogtest. Jag har länge misstänkt att han tagit något men aldrig vågat fråga. Vi jobbar i vården på ett schema som innefattar både kväll/dag och nattpass. Exempelvis varierar hans humör otroligt, ena stunden är han jätteglad, tramsig och väldigt på. Tex nästan ger en kärleksförklaringar, nästa beter han sig som han knappt vill veta av ens existens. Ena dagen är han ganska skärpt, nästa är han skakig, förvirrad och extremt glömsk och verkar ha glömt alla rutiner. Vad kan han ha tagit för något? Och varför? Vad kan hända med honom nu? I jobbet har vi ju mycket läkemedelshantering tex och nu har han tydligen misstänkts vara påverkad under arbetstid.

• Svar på tråden Vad kan han ha tagit för något?
  • Anonym (Beror på)
    klyban skrev 2017-02-23 17:14:25 följande:

Du borde testa och bli beroende av denna typen av mediciner en gång, så kan du återkomma och svara när du skapat dig lite empati om hur det fungerar.

Än bara gissa hur lätt allt är.

Anonym (Oj) skrev 2017-02-23 17:43:47 följande:

Jösses, du är TOTALT okunnig i detta ämne. En som hamnat i ett missbruk VÄLJER INTE att gå till jobbet påverkad. Valet försvinner iom missbruket. Vore det ett val skulle INGEN människa vara missbrukare!!!!

Och jo, det kan även hända Dig!!!

Lyssna på klyban som är kunnig i detta!

Poängen är inte huruvida det är svårt eller lätt att hamna i missbruk, eller hur svårt det är att ta sig ur ett missbruk. Men grejen som klyban skrev från början var att man som kollega ska hjälpa och inte döma - men det fungerar inte i det yrke TS och hennes kollega har. Jobbar man inom vården eller med andra människor kan ens missbruk innebära direkt fara för andra människor. Som kollega har man snarare skyldighet att anmäla en missbrukande (eller brukade på jobbet) kollega till sin chef eller dyl. Säger inte att missbrukare inte förtjänar support eller hjälp, säger heller inget om hur jobbigt ett missbruk är (det är det alldeles säkert), men oavsett så finns det riktigt seriösa konsekvenser när det går ut över ett såpass viktigt arbete. Som kollega har man ingen skyldighet eller kanske inte ens borde bara försöka hjälpa, ens skyldighet är mot de människor man jobbar med/för att hjälpa. Hjälp och icke-dömande får lov att komma från vänner och familj.
  • bestofthebest
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-23 17:07:15 följande:
    Nu är det inte direkt jag som är tagen för drogtest utan han. Vad du däremot tar som har så dålig verklighetsuppfattning låter jag vara osagt.
    Låter som en ursäkt. Var det du som anmälde denne kanske?

Jag tar din patetiska comeback med ro. Sagt och gjort.
  • Anonym (Julie)
    Anonym (Oj) skrev 2017-02-23 17:43:47 följande:
    Jösses, du är TOTALT okunnig i detta ämne. En som hamnat i ett missbruk VÄLJER INTE att gå till jobbet påverkad. Valet försvinner iom missbruket. Vore det ett val skulle INGEN människa vara missbrukare!!!!

Och jo, det kan även hända Dig!!!

Lyssna på klyban som är kunnig i detta!
    Klart man väljer om man skall gå till jobbet när man har noll koll. Speciellt om man jobbar med andra människor man aktivt sätter i livsfara. Dock ganska mycket missbrukstänk att se sig som nåt offer som inte kan ta något som helst ansvar.
  • Anonym (Julie)
    bestofthebest skrev 2017-02-23 19:58:03 följande:
    Låter som en ursäkt. Var det du som anmälde denne kanske?

Jag tar din patetiska comeback med ro. Sagt och gjort.
    Alla anmälde såsom vi har skyldighet att göra. Hellre en kränkt missbrukare än döda patienter, eller patienter vara mediciner stulits och intagits av personalen. Fast det bryr man sig kanske inte om så länge patienterna inte är ens egna anhöriga? Det går liksom inte att ha personal med läkemedelsansvar som fumlar runt i sin egen dimma bara för att vissa tycker synd om dem.
  • bestofthebest
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-23 20:57:01 följande:
    Alla anmälde såsom vi har skyldighet att göra. Hellre en kränkt missbrukare än döda patienter, eller patienter vara mediciner stulits och intagits av personalen. Fast det bryr man sig kanske inte om så länge patienterna inte är ens egna anhöriga? Det går liksom inte att ha personal med läkemedelsansvar som fumlar runt i sin egen dimma bara för att vissa tycker synd om dem.
    Visst har du en poäng, men.

Men det låter inte som ett trevligt arbetsklimat... människovärde och civilkurage, vad sjutton är det?

Själv anser jag inte att angiveri och hugga en kollega med problem i ryggen är den absolut första och bästa åtgärden.
    Nu är det oklart hur den anställdes situation såg ut från din redogörelse, men ponera att denne har barn t.ex. tycker du då att det är rätt att straffa ett barn för att upprätthålla ett regelverk? Det ska vara vård och rehabilitering i första hand, inte avsked.
  • Anonym (Jobbar)

Så. Jag jobbar med missbrukare. Alltså, det är mitt jobb att stötta/hjälpa/guida/stärka personer med missbruksproblematik. Och högsta önskan och målet är att de ska bli nyktra missbrukare.

När jag läser vissa kommentarer här så får jag ont i magen. Så dömande och okunniga.

ALLA kan fastna i ett missbruk. Precis ALLA. Vissa har en ökad risk att hamna där men alla kan göra det.

I mitt jobb har jag bl.a kontakt med 2 kvinnor i 30-års åldern. De har man, barn, hus, jobb. Lever vanliga Svenssonliv. Men båda missbrukar, i detta fall tramadol och citodon. Efter att ha fått det utskrivet som smärtstillande efter olyckor. De vill inte. De skäms. De kämpar. Båda har tagit och varit påverkade på jobb. Inte för att de väljer det utan för att de inte klarar av att låta bli. Just nu.

TS: Det är omöjligt att svara på vad din kollega eventuellt kan ha tagit. Skulle gissa opiater/opioder men det är bara en väldigt vild gissning.

Mitt råd till dig är: Gräv inte i detta. Låt bli att döma. Visa lite medmänsklighet.

Det är givetvis otroligt illa att vara påverkad på jobbet. Ännu värre om det dessutom skulle vara patienternas mediciner. Men låt du ledningen ta hand om detta och försök hitta lite empati och inse att det likagärna kunde vara du eller någon i din absoluta närhet.

• Anonym (Julie)
    Anonym (Jobbar) skrev 2017-02-23 21:29:54 följande:

Så. Jag jobbar med missbrukare. Alltså, det är mitt jobb att stötta/hjälpa/guida/stärka personer med missbruksproblematik. Och högsta önskan och målet är att de ska bli nyktra missbrukare.

När jag läser vissa kommentarer här så får jag ont i magen. Så dömande och okunniga.

ALLA kan fastna i ett missbruk. Precis ALLA. Vissa har en ökad risk att hamna där men alla kan göra det.

I mitt jobb har jag bl.a kontakt med 2 kvinnor i 30-års åldern. De har man, barn, hus, jobb. Lever vanliga Svenssonliv. Men båda missbrukar, i detta fall tramadol och citodon. Efter att ha fått det utskrivet som smärtstillande efter olyckor. De vill inte. De skäms. De kämpar. Båda har tagit och varit påverkade på jobb. Inte för att de väljer det utan för att de inte klarar av att låta bli. Just nu.

TS: Det är omöjligt att svara på vad din kollega eventuellt kan ha tagit. Skulle gissa opiater/opioder men det är bara en väldigt vild gissning.

Mitt råd till dig är: Gräv inte i detta. Låt bli att döma. Visa lite medmänsklighet.

Det är givetvis otroligt illa att vara påverkad på jobbet. Ännu värre om det dessutom skulle vara patienternas mediciner. Men låt du ledningen ta hand om detta och försök hitta lite empati och inse att det likagärna kunde vara du eller någon i din absoluta närhet.

Måste bara fråga, hade du sagt samma sak om en patient dött pga hans missbruk? För så påverkad var han. Varför skulle jag gräva ner mig i det? Det är heller inte mitt jobb att ta hand om en kollega jag totalt saknar förtroende för. Hade han sökt hjälp när detta började och han förlorade kontrollen hade det varit en annan sak. Troligast är dock att denna kollega inte kommer tillbaka med tanke på hur situationen var.
  • Anonym (Julie)
    bestofthebest skrev 2017-02-23 21:12:20 följande:
    Visst har du en poäng, men.

Men det låter inte som ett trevligt arbetsklimat... människovärde och civilkurage, vad sjutton är det?

Själv anser jag inte att angiveri och hugga en kollega med problem i ryggen är den absolut första och bästa åtgärden.
    Nu är det oklart hur den anställdes situation såg ut från din redogörelse, men ponera att denne har barn t.ex. tycker du då att det är rätt att straffa ett barn för att upprätthålla ett regelverk? Det ska vara vård och rehabilitering i första hand, inte avsked.
    Du har bara hört om hur denne betedde sig mot oss och har faktiskt inte hela situationen och bilden framför dig. Men hade denne haft barn hade denne varit en klar fara även för dem. Och jag hade hoppats att barnet omhändertogs tills denne var helt ren. Både patienter och oskyldiga barn går i min värld före. I övrigt har jag inte skrivit ett dugg om varken arbetsklimat, vad vi kollegor gjort eller vad de exakta konsekvenserna blev så det kan du knappast uttala dig om. Vad min TS handlade om var en undran över vad denne kunde ha tagit. Inte hur synd det är om kollegan, du har ju som sagt inte en aning om vad jag och andra gjort och kanske gör eftersom det inte har med tråden att göra.
  • bestofthebest
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-23 21:34:40 följande:
    Det är heller inte mitt jobb att ta hand om en kollega jag totalt saknar förtroende för. Hade han sökt hjälp när detta började och han förlorade kontrollen hade det varit en annan sak.
    Kan passa på att inflika att jag åsyftade att ni kollegor, som ett team kanske skulle försöka att peppa kollegan att söka hjälp och visa lite ryggrad och medmänsklighet... men det kanske bara är pat. som förtjänar skenet av att ni faktiskt bryr er. Beteendet mot kollegan verkar ju visa ungefär på vilken nivå den empatiska förmågan befinner sig på. :)
  • Anonym (V)

Man kan vara tung en missbrukare på sitt arbete! Utan att ha en susning om det, pga av mediciner som läkaren har skrivit ut!

Svar på tråden Vad kan han ha tagit för något?