Anonym (Julie) skrev 2017-02-23 11:28:50 följande:
Har en nära kollega som precis blivit avstängd från jobbet då han togs in på drogtest. Jag har länge misstänkt att han tagit något men aldrig vågat fråga. Vi jobbar i vården på ett schema som innefattar både kväll/dag och nattpass. Exempelvis
varierar hans humör otroligt, ena
stunden är han jätteglad, tramsig och väldigt på. Tex nästan ger en kärleksförklaringar, nästa beter han sig som han knappt vill veta av ens existens. Ena dagen är han ganska skärpt, nästa är han skakig, förvirrad och extremt glömsk och verkar ha glömt alla rutiner. Vad kan han ha tagit för något? Och varför? Vad kan hända med honom nu? I jobbet har vi ju mycket läkemedelshantering tex och nu har han tydligen misstänkts vara påverkad under arbetstid.
Där tänker jag att han kanske har nån annan diagnos, manodepressiv eller nåt i den stilen.
Varför? för att han kanske har privat och gillade ruset, sedan blev det kanske många gånger för mycket :)
Du har säkert redan fått detta svar men ändå.
Om ni hanterar läkemedel lär han inte få komma tillbaka till de arbetsuppgifterna som rör läkemedel, för att det är inte en schyst arbetsmiljö med den typen av frestelser. som en nykter alkoholist skulle jobba i en bar.
Jag för mig att han ska erbjudas rehabilitering för att komma ur sin problematik och kanske flyttas på till en annan sektion inom verksamheten som inte rör den typen av läkemedel? om det finns. om han vägrar rehabilitering kan uppsägning vara aktuellt.
Dessutom kan det vara så att en person ska testas två gånger vid separat tillfällen, ifall första testet visade fel eller berodde på omständigheter eller var bara en engångsföreteelse.