• Anonym (Julie)

Vad kan han ha tagit för något?

Har en nära kollega som precis blivit avstängd från jobbet då han togs in på drogtest. Jag har länge misstänkt att han tagit något men aldrig vågat fråga. Vi jobbar i vården på ett schema som innefattar både kväll/dag och nattpass. Exempelvis varierar hans humör otroligt, ena stunden är han jätteglad, tramsig och väldigt på. Tex nästan ger en kärleksförklaringar, nästa beter han sig som han knappt vill veta av ens existens. Ena dagen är han ganska skärpt, nästa är han skakig, förvirrad och extremt glömsk och verkar ha glömt alla rutiner. Vad kan han ha tagit för något? Och varför? Vad kan hända med honom nu? I jobbet har vi ju mycket läkemedelshantering tex och nu har han tydligen misstänkts vara påverkad under arbetstid.

• Svar på tråden Vad kan han ha tagit för något?
  • bestofthebest
    Anonym (Beror på) skrev 2017-02-24 12:46:13 följande:
    Du kan välja att tolka det så om du vill, men då tolkar du fel. För nej, jag håller inte med dig.
    Precis vad jag gjorde. Tack för att du tror att det är du som tillåter mig att tro det jag vill.

Du håller med mig i mina ögon och sinne, och ingenting du skriver kommer ändra den saken.
    Du är helt maktlös inför mig eftersom jag är suverän.
  • Anonym (Beror på)
    bestofthebest skrev 2017-02-24 13:03:36 följande:

Precis vad jag gjorde. Tack för att du tror att det är du som tillåter mig att tro det jag vill.

Du håller med mig i mina ögon och sinne, och ingenting du skriver kommer ändra den saken.

Haha orkar verkligen inte. Ha det fint hörru! Tack och hej!
  • bestofthebest
    Anonym (Beror på) skrev 2017-02-24 13:05:40 följande:
    Haha orkar verkligen inte. Ha det fint hörru! Tack och hej!
    Precis. Skönt. Då vann jag överlägset (igen). Gå och dunka sand i sandlådan din räka.
  • Anonym (Julie)
    Anonym (Jobbar) skrev 2017-02-23 21:56:18 följande:
    Är du medveten om att du målar upp historian värre och värre för varje gång du skriver något?

Först är han ena dagen väldigt skärpt, go och på väldigt gott humör. Nästa dag är han förvirrad, ointresserad av kontakt och glömsk. Men sen skriver du saker som "jag har inte berättat allt, då skulle ni.." Om det hade funnits värre saker än det du skrev i TS så hade du skrivit det direkt. Tror jag.

Det hade givetvis varit helt fruktansvärt om en patient dött av hans misstag men så är inte fallet.

Och om du nu misstänkt det så länge och är så nära kollegan undrar jag verkligen varför du inte tagit upp det med honom. Frågat hur han mår. Frågat vad han sysslar med.
    Det kanske jag har gjort, det vet ju inte du. Min fråga var vad han kunde tagit, jag har medvetet valt att inte berätta om hela situationen eftersom det är totalt irrelevant. Persone har inte dödat någon med med tanke på det ansvar han har och det tillstånd han befunnit sig i så hade det mycket väl kunnat hända. Du verkar inte förstå frågan i TS. Frågan var inte exakt situation omkring eller vad jag som kollega skall göra eller tycka eftersom det inte alls var vad frågan var.
  • Anonym (Julie)
    Anonym (Oj) skrev 2017-02-24 05:44:55 följande:

Jag tycker att Du ts ska fundera noga över ditt yrkesval. Tycker inte man ska jobba inom vården med din syn på sjuka människor!

Vad är min sjuka syn? Att jag hör mitt jobb nykter och opåverkad?
  • Anonym (Julie)
    Anonym (Beror på) skrev 2017-02-24 11:20:41 följande:
    Du inser att det kan i vissa fall falla skuld på en kollega som INTE anmäler om någon är en fara för patienterna? Jag är helt för att hjälpa människor och ser inte ner på folk med missbruk - men det verkar inte TS heller göra. Det är jättesynd att kollegan hamnat i missbruk och låt oss hoppas att han får akvedat hjälp att ta sig ur detta. Men du och andra som kommenterar måste förstå att den hjälpen inte kan komma från ts (såvida de inte är vänner privat, där kan hon stötta honom isåfall). TS skyldighet är gentemot patienterna hon jobbar med, hon och hennes kollegor agerade helt riktigt i att . Om någon kommer till jobbet - ett jobb där man dessutom jobbar med att hjälpa/behandla människor - påverkad så har det redan gått rätt långt. Att säga åt personen att den inte kan göra så kommer knappast hjälpa, hen är inte dum i huvudet och förstår nog det själv, problemet är ju att hen inte kan låta bli. Och då måste man anmäla.

Nej, det kanske inte är en "trevlig" arbetsmiljö där man blir anmäld och avstängd för att man kommer påverkad till jobbet. Men då får man låta bli att jobba på ett ställe där man jobbar med människor, för så ser reglerna ut där.
    Exakt så. Dessutom var ju frågan "vad kan han ha tagit", inte hur synd det är om missbrukare eller hur bemöter man en missbrukare. Skönt att du också verkar införstådd med vad som gäller och hur man skall agera sommvårdpersonal, för den kunskapen verkar vara obefintlig här.
  • Anonym (Julie)
    bestofthebest skrev 2017-02-24 06:51:32 följande:
    Aj då. Nåväl. Då ska jag inte försöka upplysa dig vad som är trasigt i ditt huvud när du inte förstår något glasklart kring etik och moral som borde vara en prerequsite för var enda individ som jobbar med vård.

Ber om ursäkt. Glöm bort vad jag skrev, fortsätt vara ignorant för all del när det gör ditt liv så mycket "självuppoffrande", heh.
    Snarare är det du som har ett trasigt huvud som inte förstår en enkel fråga "vad kan han ha tagit". Tråden handlar inte om situationen runtomkring, vad kollegor gjort, hur det upptäcktes eller hur kollegan mår. DDT är saker jag valt att inte skriva om. Att sedan du har vanföreställningar och verkar helt oinsatt har inte med mig att göra. Jag har medvetet valt att ställa just denna enda fråga och inte diskutera allt omkring, vilket snarare gör mig till en bra kollega som inte hänger ut någon inför nyfikna gamar på FL.
  • Anonym (Julie)
    Anonym (Jobbar) skrev 2017-02-23 21:48:35 följande:
    Du tog orden ur min mun.
    Intressant att du håller med eftersom jag inte nämnt något alls om hur "vi andra" betett oss mot kollegan. Uppenbarligen läser du in saker som inte står, ingen frågeställning som inte ens finns utan handlar om nåt helt annat.
  • bestofthebest
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-24 17:29:56 följande:
    Intressant att du håller med eftersom jag inte nämnt något alls om hur "vi andra" betett oss mot kollegan. Uppenbarligen läser du in saker som inte står, ingen frågeställning som inte ens finns utan handlar om nåt helt annat.
    Försvarsställningen du intar nu talar sitt tydliga språk. Det verkar som du har en del neuroticism som du kanske inte själv är medveten om.
  • Anonym (Julie)
    bestofthebest skrev 2017-02-24 17:40:54 följande:
    Försvarsställningen du intar nu talar sitt tydliga språk. Det verkar som du har en del neuroticism som du kanske inte själv är medveten om.
    Inställningen kanske handlar mer om min syn på dig som inte kan svara på en vanlig fråga än kollegan själv?
Svar på tråden Vad kan han ha tagit för något?