• Anonym (Julie)

Vad kan han ha tagit för något?

Har en nära kollega som precis blivit avstängd från jobbet då han togs in på drogtest. Jag har länge misstänkt att han tagit något men aldrig vågat fråga. Vi jobbar i vården på ett schema som innefattar både kväll/dag och nattpass. Exempelvis varierar hans humör otroligt, ena stunden är han jätteglad, tramsig och väldigt på. Tex nästan ger en kärleksförklaringar, nästa beter han sig som han knappt vill veta av ens existens. Ena dagen är han ganska skärpt, nästa är han skakig, förvirrad och extremt glömsk och verkar ha glömt alla rutiner. Vad kan han ha tagit för något? Och varför? Vad kan hända med honom nu? I jobbet har vi ju mycket läkemedelshantering tex och nu har han tydligen misstänkts vara påverkad under arbetstid.

• Svar på tråden Vad kan han ha tagit för något?
  • klyban
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-23 14:37:35 följande:
    Inte för att det har med tråden att göra men nej-det kan inte hända vem som helst.

Jo det kan det, det kan räcka med en ett trauma där man får smärtstillande en längre tid och blir beroende.
    Och sen är det kört om man inte får hjälp och sluta.

Tramadol låter väl som nära till hands till vad det handlar om, då tramadol kan ge samtliga dessa du beskrivit.

• klyban
    Anonym (Beror på) skrev 2017-02-23 15:07:35 följande:
    Absolut att folk med missbruk bör få hjälp, men det är också så att det finns konsekvenser för ens handlande.
    TS kollegas agerande är särskilt oansvarigt iom att de jobbar inom vården, där kan sådant här beteende vara direkt farligt för andra människors liv, vilket är väldigt allvarligt. Det är inte kollegors uppgift att stötta någon i missbruk. Personen som missbrukar bör lämna jobbet tills dess att hen blivit bättre och bör få professionell hjälp samt stöttning från familj och vänner.

Man behöver hjälp långt innan missbruk, långt långt innan.
    Och frågan är om det ens är ett missbruk, med den infon vi har så går det inte riktigt fastställa detta, inte heller beroende.

Men visst det går ju misstänka både beroende och missbruk.

• Anonym (Julie)
    klyban skrev 2017-02-23 16:39:08 följande:

Jo det kan det, det kan räcka med en ett trauma där man får smärtstillande en längre tid och blir beroende.
    Och sen är det kört om man inte får hjälp och sluta.

Tramadol låter väl som nära till hands till vad det handlar om, då tramadol kan ge samtliga dessa du beskrivit.

Då kan man faktiskt välja på att söka hjälp eller att gå till jobbet hög som ett hus. Det valet är helt fritt
  • Anonym (Julie)
    bestofthebest skrev 2017-02-23 14:58:53 följande:
    Jo det kan det serru. Men du kan fortsätta vara i din dimma, men jag tänkte att du behövde upplysningen.

Vad har du tagit som inte inser detta? Behöver du hjälp?
    Nu är det inte direkt jag som är tagen för drogtest utan han. Vad du däremot tar som har så dålig verklighetsuppfattning låter jag vara osagt.
  • Anonym (Julie)
    Anonym (Beror på) skrev 2017-02-23 15:07:35 följande:
    Absolut att folk med missbruk bör få hjälp, men det är också så att det finns konsekvenser för ens handlande.

TS kollegas agerande är särskilt oansvarigt iom att de jobbar inom vården, där kan sådant här beteende vara direkt farligt för andra människors liv, vilket är väldigt allvarligt. Det är inte kollegors uppgift att stötta någon i missbruk. Personen som missbrukar bör lämna jobbet tills dess att hen blivit bättre och bör få professionell hjälp samt stöttning från familj och vänner.
    Exakt, sedan händer det ju knappast "vem som helst" att man väljer att vara hög på arbetstid, dessutom extremt synligt.
  • klyban
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-23 17:05:53 följande:
    Då kan man faktiskt välja på att söka hjälp eller att gå till jobbet hög som ett hus. Det valet är helt fritt

Du borde testa och bli beroende av denna typen av mediciner en gång, så kan du återkomma och svara när du skapat dig lite empati om hur det fungerar.
    Än bara gissa hur lätt allt är.

• Anonym (Julie)
    klyban skrev 2017-02-23 17:14:25 följande:

Du borde testa och bli beroende av denna typen av mediciner en gång, så kan du återkomma och svara när du skapat dig lite empati om hur det fungerar.
    Än bara gissa hur lätt allt är.

Har faktiskt inget behov av det. Men hade jag det så hade jag iaf inte utsatt mugg är skammen att jobba kraftigt påverkad. Hade du haft lite kunskap och insikt hade du sett att många faktiskt lyckats undvika det.
  • Anonym (V)

Ja, det är väldigt lätt att bli beroende av mediciner. Även av dom som läkare, skriver ut, tyvärr.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-23 17:34:08 följande:

Har faktiskt inget behov av det. Men hade jag det så hade jag iaf inte utsatt mugg är skammen att jobba kraftigt påverkad. Hade du haft lite kunskap och insikt hade du sett att många faktiskt lyckats undvika det.

Jösses, du är TOTALT okunnig i detta ämne. En som hamnat i ett missbruk VÄLJER INTE att gå till jobbet påverkad. Valet försvinner iom missbruket. Vore det ett val skulle INGEN människa vara missbrukare!!!!

Och jo, det kan även hända Dig!!!

Lyssna på klyban som är kunnig i detta!
  • klyban
    Anonym (Julie) skrev 2017-02-23 17:34:08 följande:

Det sa jag inte heller, utan det jag avser och kritiserar är din bristande empati om nått du tydligen inte vet något om.
    För så enkelt är det inte.

Ja, undvika klarar de flesta och, då deras smärtproblematik inte är så omfattande och varaktig för länge.
    Då är det enkelt att sluta.
    Men nu pratar vi inte om de flesta, utan en individ.
    Och jämföra en individ med alla andra, blir aldrig rätt.

Svar på tråden Vad kan han ha tagit för något?