• Anonym (S)

    Min pojkvän har hiv, tänk om jag med har det?

    Hej

    Jag är fortfarande chockad och rädd. I fredags fick min pojkvän reda på att han har hiv och han har varit smittad i 6 år. Vi har varit tillsammans i 5 år och haft oskyddat sex. Då måste väl jag också vara smittad? (ska till vården imorgon)
    Jag vet inte ens var jag ska börja känslomässigt här! Tänk om jag också är smittad? Jag har alltid haft dåligt immunförsvar så betyder det i så fall att jag kommer att bli sjukare trots medicinering? Hur ska man ens tala om det för sina föräldrar och hur ska jag få dem som inte är helt okej med homogrejen att inte vilja döda min pojkvän?!
    Det känns som om jag inte kan andas och jag vet inte hur jag ska hantera mig själv samtidigt som jag har fullt upp att ta hand om min pojkvän som faktiskt har fysiska symtom just nu och dessutom är ett vrak...

    Snälla hjälp mig!

  • Svar på tråden Min pojkvän har hiv, tänk om jag med har det?
  • Anonym (Nn)

    Men herregud gå och testa dig i så fall!


    fl12345 skrev 2017-02-28 09:55:45 följande:

    På vilket sätt fick personen reda på sin hiv till slut? vilka symtom fick hen?

    Jag är alltid sjuk typ och är livrädd att ha hiv. Det är den värsta sjukdomen jag kan tänka mig typ.


  • Anonym (Kompis)
    fl12345 skrev 2017-02-28 09:55:45 följande:
    På vilket sätt fick personen reda på sin hiv till slut? vilka symtom fick hen?

    Jag är alltid sjuk typ och är livrädd att ha hiv. Det är den värsta sjukdomen jag kan tänka mig typ.
    Du ska absolut gå att testa dig. Gör det bara.

    Hen hade inte många sjukdagar under åren från smittotillfället. Inte mer än normalt. Så småningom, när immunförsvaret var väldigt nertryckt, kom mer hudåkommor: Muntorrhet/ svamp i munnen. Rödflammig i ansiktet. Hudsvamp på ryggen. Ögonen blev irriterade.
  • Jesper f
    fl12345 skrev 2017-02-28 09:55:45 följande:
    På vilket sätt fick personen reda på sin hiv till slut? vilka symtom fick hen?

    Jag är alltid sjuk typ och är livrädd att ha hiv. Det är den värsta sjukdomen jag kan tänka mig typ.
    Är det inte bättre att DU går och testar dig än ställer 1000-1 frågor till TS? TS har nog att hantera SIN diagnos i en svår situation som det redan är. Ge honom lite utrymme att andas och få landa i det här... Att få en kronisk diagnos, oavsett vilken, är livsomvändande, och alla reagerar olika. Den enda gemensamma nämnaren är att alla behöver STÖD i den situationen, men det ser också väldigt olika ut beroende på vem man är, bakgrund och förutsättningar.

    TS, jag är ledsen å dina vägnar, MEN, det finns också ljuspunkter - det GÅR att leva ett bra liv med diagnosen, och sannolikt ännu bättre i framtiden desto finare medicinerna blir.

    Nu kan jag inte referera just till hiv, men att leva med kronisk diagnos kan jag relatera till, och det går i olika faser att lära sig leva med det, och det råd jag kan ge utifrån mina erfarenheter, är att låta allting ta den tid det behöver för att kännas bra och tryggt. INTE stressa igenom allting och allting är bra imorgon bitti, för bra, såsom det var förut, kan det fn inte bli. Däremot kan det bli riktigt bra ur många andra aspekter, och det finns idag bra behandlingar att tillgå. Men det är inte bara fårga om en fysisk aspekt, utan även psykisk, och ur det perspektivet är det ändå bra att ni är två - att ni kan gå igenom det här tillsammans.

    Att få en kronisk diagnos är när chocken har lagt sig en form av sorg, och den MÅSTE få ta den tid som det tar. Annars riskerar man att fastna i den. Och livet är för kort för att leva I sin diagnos. Man ska leva MED den, men inte FÖR den. Även om jag förstår att det syns mörkt, det finns många möjligheter också!.
  • fl12345
    Anonym (Kompis) skrev 2017-02-28 10:17:24 följande:
    Du ska absolut gå att testa dig. Gör det bara.

    Hen hade inte många sjukdagar under åren från smittotillfället. Inte mer än normalt. Så småningom, när immunförsvaret var väldigt nertryckt, kom mer hudåkommor: Muntorrhet/ svamp i munnen. Rödflammig i ansiktet. Hudsvamp på ryggen. Ögonen blev irriterade.
    Hur såg hudåkommorna och ögonproblemen ut?

    hur vet man att man har svamp i munnen?
  • Regndamen
    fl12345 skrev 2017-02-28 10:23:47 följande:

    Hur såg hudåkommorna och ögonproblemen ut?

    hur vet man att man har svamp i munnen?


    Men starta en egen tråd i ämnet? Eller enklast, gå och testa dig.
  • Alexiandra
    fl12345 skrev 2017-02-27 21:48:49 följande:
    hur fick du reda på det? hur kunde det gå så fort?
    Ett snabbtest tar 15 minuter att få svar på. Ett stick i fingret, några droppar blod, en testremsa. 15 minuter senare får man svar.
  • Anonym (Sorry)
    fl12345 skrev 2017-02-28 09:56:17 följande:
    vad tragiskt, hon borde ju stämma sjukhuset
    Ja tror inte d finns så mkt rättigheter till sånt i Afrika, iaf inte då på 90 talet. Hon hade flytt från krig och fick inte Reda på det tills hon flydde till Sverige. Som tur var klarade mina bröder sig från att bli smittade under själva graviditeten, och det var hon glad för.

    Tyckte dina 21 questions gällande hur man blivit smittad, men förstår Nu att du är orolig. Hoppas att det löser sig.
  • fl12345
    Anonym (Sorry) skrev 2017-02-28 11:24:12 följande:
    Ja tror inte d finns så mkt rättigheter till sånt i Afrika, iaf inte då på 90 talet. Hon hade flytt från krig och fick inte Reda på det tills hon flydde till Sverige. Som tur var klarade mina bröder sig från att bli smittade under själva graviditeten, och det var hon glad för. Tyckte dina 21 questions gällande hur man blivit smittad, men förstår Nu att du är orolig. Hoppas att det löser sig.
    tack så mycket. Vad bra att dina syskon klarade sig och hoppas din mamma mår bra
  • fluu
    fl12345 skrev 2017-02-28 09:55:45 följande:
    På vilket sätt fick personen reda på sin hiv till slut? vilka symtom fick hen?

    Jag är alltid sjuk typ och är livrädd att ha hiv. Det är den värsta sjukdomen jag kan tänka mig typ.
    Om du nu är så orolig så gå och testa det, det är enkelt och gratis. Om du dessutom nu är så orolig för sjukdomen så borde du leva ett väldigt riskfyllt liv eftersom du är påtagligt rädd samtidigt som det ska jäkligt mycket till för att faktiskt bli smittad. Om så är fallet kanske du ska tänka över ditt liv och om det är värt det.
    Om det bara är din paranoia som spökar så borde du söka för det..

    Själv känner jag mig inte rädd för hiv. Jag lär inte få det och det är inte den sjukdom det brukade vara. Obotlig cancer känns långt mycket värre.

    Till ts: Jag har inte hiv, men jag lever med en kronisk skitsjukdom. Allt går i perioder, men ta en dag i taget så lär du dig att handskas med din diagnos. Ta hjälp av andra om du vill och behöver och minns att livet inte är slut.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fl12345
    fluu skrev 2017-02-28 18:49:06 följande:
    Om du nu är så orolig så gå och testa det, det är enkelt och gratis. Om du dessutom nu är så orolig för sjukdomen så borde du leva ett väldigt riskfyllt liv eftersom du är påtagligt rädd samtidigt som det ska jäkligt mycket till för att faktiskt bli smittad. Om så är fallet kanske du ska tänka över ditt liv och om det är värt det.
    Om det bara är din paranoia som spökar så borde du söka för det..

    Själv känner jag mig inte rädd för hiv. Jag lär inte få det och det är inte den sjukdom det brukade vara. Obotlig cancer känns långt mycket värre.

    Till ts: Jag har inte hiv, men jag lever med en kronisk skitsjukdom. Allt går i perioder, men ta en dag i taget så lär du dig att handskas med din diagnos. Ta hjälp av andra om du vill och behöver och minns att livet inte är slut.
    ts pojkvän blev smittad av ett ligg och det säger mycket
  • fluu
    fl12345 skrev 2017-02-28 19:58:31 följande:
    ts pojkvän blev smittad av ett ligg och det säger mycket
    Ja, ett oskyddat ligg. Det löser du väldigt enkelt. Eller hur?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (S)
    fluu skrev 2017-02-27 20:08:13 följande:

    Jag beklagar verkligen, ts! Jag hoppas att ni har något stöd från er omgivning och tänk på att bara för att din pojkvän är sjukare så måste du också få bli omhändertagen och inte bara omhänderta. Lycka till med allt!


    Vi har jättebra stöd från min pojkväns familj. De har alltid stöttas oss. Jag ska försöka att komma ihåg att inte glömma bort mig själv, men just nu kan jag bara tänka på min pojkvän.
  • Anonym (S)
    fl12345 skrev 2017-02-27 21:48:49 följande:
    hur fick du reda på det? hur kunde det gå så fort?
    På vissa ställen kan man göra snabbtest och jag fick svar efter typ en halvtimme.
  • Anonym (S)
    fl12345 skrev 2017-02-27 21:49:47 följande:
    blev han smittad på ett ligg? hur fick denna reda på det?
    Smittspårning.
    fl12345 skrev 2017-02-27 21:51:31 följande:
    På vilket sätt har han varit sjuk din pojkvän?
    Återkommande hög feber och mycket magproblem i vinter, parasit bland annat. Och svamp på händerna.

    Men du verkar ärligt tala bara paranoid. Testa dig om du är rädd, men det är ovanligt med hiv och inget man bara får.

  • fluu
    Anonym (S) skrev 2017-02-28 20:13:38 följande:
    Vi har jättebra stöd från min pojkväns familj. De har alltid stöttas oss. Jag ska försöka att komma ihåg att inte glömma bort mig själv, men just nu kan jag bara tänka på min pojkvän.
    Vad fint att ni har hans familj. Ja, glöm inte bort dig själv.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Va)
    fl12345 skrev 2017-02-28 19:58:31 följande:

    ts pojkvän blev smittad av ett ligg och det säger mycket


    Exakt. Och har du haft oskyddat sex eller delar nålar med någon, testa dig.
  • Anonym (S)
    Anonym (Kompis) skrev 2017-02-28 08:55:34 följande:
    Hej,
    vilken chock, jag beklagar verkligen. En bekant till mig var smittad över 10 år ovetande, innan hen fick symptom alls. Hens partner blev inte smittad trots många år tillsammans. 
    Mitt råd till dig i början är att ta det kallt. Vänta med att informera "alla viktiga" tills ni landat och fått det praktiska klart för er. Blir det väldigt många läkarbesök i början, kan det vara bra att prata med sin chef (inga detaljer om man inte vill), men får att få lite flexibilitet kring arbetstider. Många arbetsplatser erbjuder företagshälsovård där man kan få samtalsstöd. 

    Man kan leva mycket bra med HIV (faktum är att på bromsmedicin så är smittrisken lägre än för vanlig herpes!). Det kommer sannolikt påverka ditt liv i liten utsträckning. Bättre då att ligga lite lågt och undvika ev stigma som ändå kan finnas bland bekanta och arbetskollegor.

    Ta hand om er!
    Min pojkväns familj vet redan som sagt och jag har sagt det till en kompis, men vi väntar med min familj tills min pojkvän mår bättre och vi kommit in i rutinerna och sånt.
  • Jesper f
    fl12345 skrev 2017-03-01 07:26:29 följande:
    Vad f*n vet du om hurvida "jag bara är paranoid"?? Du borde, med tanke på att du är smittad, vara den sista människan att uttala dig på detta sätt. Alltså jösses...
    Men skärp dig. Om TS regarer onyansierat i nått skede, är det en fullt naturlig reaktion på att fått ett högst obehagligt besked. Vad din ursäkt för att ställa både indiskreta och taktlösa frågor, det kan man ju undra.... Låt TS vara ifred nu och landa i sin situation. Han har det svårt nog som det är ändå!.
  • fl12345
    Jesper f skrev 2017-03-01 11:10:31 följande:
    Men skärp dig. Om TS regarer onyansierat i nått skede, är det en fullt naturlig reaktion på att fått ett högst obehagligt besked. Vad din ursäkt för att ställa både indiskreta och taktlösa frågor, det kan man ju undra.... Låt TS vara ifred nu och landa i sin situation. Han har det svårt nog som det är ändå!.
    Kommer man med dryga kommentarer så får man tillbaka samma skit. 
  • pyssel
    fl12345 skrev 2017-03-01 15:54:41 följande:

    Så det är enligt dig okej att kränka andra bara för att man har en kris? 


    Du har inte blivit utsatt för någon kränkning.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Min pojkvän har hiv, tänk om jag med har det?