• Anonym (Orolig)

Flytta med barn trots gemensam vårdnad

Flytta med barn vid gemensam vårdnad - hur?

Finns det någon här som levt i ett förhållande där pappan till erat gemensamma barn fått er att må så dåligt så att du flyttat iväg med barnet som ni har gemensam vårdnad om?

Jag har 3 barn, varav en son på 6 månader med honom. Han lider av OCD och ADD. Vi har gemensam vårdnad, men under en lång tid har det varit väldigt dåligt mellan oss. Jag har fått gjort allt under dessa 6 månader. Han tilltalar mig på ett nedvärderande sätt, han har inte psyke till att bemöta min 3-åriga son på ett bra sätt(ord från han själv), om han t.ex gör fel. Han knuffar tillbaka om han knuffar, han skriker på honom och han får honom att börja gråta dagligen. Han utsätter honom för saker han är rädd för, bara sådär.

De senaste dagarna har han betett sig som om han slutat bry sig helt om oss och oansvarigt. Jag litar inte alls på honom.

Jag måste göra något. Jag har tänkt flytta härifrån, till staden där mina andra barns pappa bor. MEN, hur gör man? Jag vet att vi har gemensam vårdnad och att om jag bara drar kan han få boendet. Men är det ingen som varit i en lika sits och kan hjälpa mig? Alla inlägg är viktiga.

• Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad
  • Anonym (Realist)

Du har rätt att flytta vart du vill. Ingen (utom möjligen pappan) kommer fysiskt försöka hindra dig från att ta med en 6-månaders bebis. Pappan kan sedan starta en process, men ju yngre barnet är desto mindre chans har han. Har ett barn börjat skolan är det mycket svårare för dig att flytta med ett barn utan pappans medgivande.

Om det gemensamma barnet bara är 6 månader är hans chanser att få hela boendet extremt små. Ju tidigare du flyttar desto bättre förutsättningar har du.
    Vill pappan ens ha hela boendet?

• Anonym (asdf)
    Anonym (D) skrev 2017-03-19 22:23:14 följande:

Det är straffbart. Han måste godkänna flytten och skriva på papper. Det kan sluta med att han vinner boendet om han stämmer dig på det.

Nej det är inte straffbart eftersom det inte är något brott.

Det är naturligt att man tycker olika som vårdnadshavare. Ingen har mer rätt än den andra. Det finns inget rätt eller fel angående vad som är för barnets bästa. Bara två vitt skilda åsikter. Pappan tycker si och mamman så.
  • Anonym (Orolig)

Någon mer?

• Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 08:45:31 följande:

Någon mer?

Men har du börjat med det mest uppenbara, att ta upp frågan med din sambo? Vad tycker han?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 00:25:38 följande:

Nej det är inte straffbart eftersom det inte är något brott.

Det är naturligt att man tycker olika som vårdnadshavare. Ingen har mer rätt än den andra. Det finns inget rätt eller fel angående vad som är för barnets bästa. Bara två vitt skilda åsikter. Pappan tycker si och mamman så.

Så om jag drar med våt bebis som dessutom är skriven här, då kan han anmäla oss försvunna eller att mamman tagit hans barn. Sedan kan han få boendet.

Det är inget brottsligt..?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 08:56:42 följande:

Men har du börjat med det mest uppenbara, att ta upp frågan med din sambo? Vad tycker han?

Senast igår sa han att om jag inte slutar med mina aggressioner så är det slut. Jag blir alltså arg då han provocerar och får min son att bli ledsen (när han tidigare var glad) varje dag. Jag blir arg. Men jag fårinte utbrott.

Han har ju sagt förut att jag kan ju försöka dra, om jag tror att det går.

Att stanna kvar i den här staden som jag flyttade till för honom är inget alternativ .
  • Anonym (Helga)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 08:57:54 följande:
    Så om jag drar med våt bebis som dessutom är skriven här, då kan han anmäla oss försvunna eller att mamman tagit hans barn. Sedan kan han få boendet.

Han bör snarast stämma dig för att få ensam vårdnad och boende om barnet då du vägrar att ge barnet tillgång till båda föräldrarna. Varför inte bara flytta till en lägenhet i närheten?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 08:57:54 följande:

Men ni kommer ju inte försvunna. Ni kommer att flytta.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 09:01:19 följande:

Senast igår sa han att om jag inte slutar med mina aggressioner så är det slut. Jag blir alltså arg då han provocerar och får min son att bli ledsen (när han tidigare var glad) varje dag. Jag blir arg. Men jag fårinte utbrott.

Han har ju sagt förut att jag kan ju försöka dra, om jag tror att det går.

Att stanna kvar i den här staden som jag flyttade till för honom är inget alternativ .

Vem är det som är aggressiv? Du eller han? Båda?

Vill han vara boendeförälder för bebisen? Skulle han orka med det om han lider av psykisk ohälsa?
  • Anonym (1)

spara bevis på allt du kan på sånt som han säger så att du har något att ta till om det skulle bli att han vill ta juridisk hjälp. Har du mess han skrivit tex. Spela in om ni pratar (det får man om man är med i samtalet själv). 

Det bästa är väl om ni kan samtala och bestämma att ni ska separera, bara drar du lär han ju bli mer arg än annars, kan jag tro. Men ha med någon annan när ni samtalar så att han inte kan bli helt "galen" och skrika på dig och så att barnen hör. Det låter inte som om du ska vara ensam när ni tar detta känsliga samtal .

Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad