• Anonym (Orolig)

Flytta med barn trots gemensam vårdnad

Flytta med barn vid gemensam vårdnad - hur?

Finns det någon här som levt i ett förhållande där pappan till erat gemensamma barn fått er att må så dåligt så att du flyttat iväg med barnet som ni har gemensam vårdnad om?

Jag har 3 barn, varav en son på 6 månader med honom. Han lider av OCD och ADD. Vi har gemensam vårdnad, men under en lång tid har det varit väldigt dåligt mellan oss. Jag har fått gjort allt under dessa 6 månader. Han tilltalar mig på ett nedvärderande sätt, han har inte psyke till att bemöta min 3-åriga son på ett bra sätt(ord från han själv), om han t.ex gör fel. Han knuffar tillbaka om han knuffar, han skriker på honom och han får honom att börja gråta dagligen. Han utsätter honom för saker han är rädd för, bara sådär.

De senaste dagarna har han betett sig som om han slutat bry sig helt om oss och oansvarigt. Jag litar inte alls på honom.

Jag måste göra något. Jag har tänkt flytta härifrån, till staden där mina andra barns pappa bor. MEN, hur gör man? Jag vet att vi har gemensam vårdnad och att om jag bara drar kan han få boendet. Men är det ingen som varit i en lika sits och kan hjälpa mig? Alla inlägg är viktiga.

• Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Helga) skrev 2017-03-20 13:10:59 följande:

Det förklarar varför du inte har koll på juridiken. Det är inte ovanligt att socarna tipsar (oftast) mamman att flytta, vägra umgänge mm men när man väl hamnar i domstol så friar de sina händer och backar inte upp mamman som därmed ser ut som den som obstruerar relationen mellan pappa och barn.

Jag vill inte vägra umgänget mellan dom. Jag vill samarbeta. Jag är inte emot något, men det är otänkbart och ohållbart att stanna kvar här.
  • Anonym (asdf)

Tvärtom kan det säkert senare ligga dig i fatet om du övergett ditt spädbarn.

Det absolut enklaste för dig är att starta en separationsprocess och begära bodelning hos tingsrätten. Om du tilldelas lägemheten så blir det rätt självklart att barnet stannar hos dig nä ett mannen flyttar ut och sannolikheten för en rättstvist minskar. Du har alltid möjligheten senare att flytta men just nu är det kanske inte det bästa alternativet.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 13:22:38 följande:

Jag vill inte vägra umgänget mellan dom. Jag vill samarbeta. Jag är inte emot något, men det är otänkbart och ohållbart att stanna kvar här.

Om du känner att det är ohållbart att du stannar så ska du givetvis flytta. Vad tror du är bäst för barnet om du flyttar? Att hen följer med dig eller att hen stannar kvar hos pappan?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Helga) skrev 2017-03-20 13:10:59 följande:

Det förklarar varför du inte har koll på juridiken. Det är inte ovanligt att socarna tipsar (oftast) mamman att flytta, vägra umgänge mm men när man väl hamnar i domstol så friar de sina händer och backar inte upp mamman som därmed ser ut som den som obstruerar relationen mellan pappa och barn.

Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 13:24:32 följande:

Det absolut enklaste för dig är att starta en separationsprocess och begära bodelning hos tingsrätten. Om du tilldelas lägemheten så blir det rätt självklart att barnet stannar hos dig nä ett mannen flyttar ut och sannolikheten för en rättstvist minskar. Du har alltid möjligheten senare att flytta men just nu är det kanske inte det bästa alternativet.

Vart läser du att jag ska överge mitt barn? Jag är mån om min bebis och vill att bebis och syskon ska vara i närheten av honom längre.
  • Anonym (Orolig)

Inte vara i närheten, Ska det stå.

• Anonym (Helga)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 13:27:00 följande:
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 13:24:32 följande:

Vart läser du att jag ska överge mitt barn? Jag är mån om min bebis och vill att bebis och syskon ska vara i närheten av honom längre.
    Hur tror du att barnet ska kunna ha en fortsatt bra relation till sin pappa utan att vara i närheten av honom? Varför tror du att du kan få igenom att barnet bara ska bo med dig och bli folkbokförd på en ny adress bara baserat på vad du påstår om pappan? Du har trots allt valt honom som pappa och av någon anledning så tyckte du att det var en lysande idé att få barn fort i det nya förhållandet. Vad är det som gör honom olämplig att ta hand om sitt eget barn?
  • Kjell2

TS: Är du inte beredd att ta rhisken med en direktflytt frå du väl ta det stegvis.

Separation
    Kort flytt/bodelning
    Fastställa vårdnad, boende och umgänge via familjerätt eller domstol
    Utifrån detta ta ett beslut om var du ska bo.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Helga) skrev 2017-03-20 13:37:23 följande:

Hur tror du att barnet ska kunna ha en fortsatt bra relation till sin pappa utan att vara i närheten av honom? Varför tror du att du kan få igenom att barnet bara ska bo med dig och bli folkbokförd på en ny adress bara baserat på vad du påstår om pappan? Du har trots allt valt honom som pappa och av någon anledning så tyckte du att det var en lysande idé att få barn fort i det nya förhållandet. Vad är det som gör honom olämplig att ta hand om sitt eget barn?

Att han har diagnoser vet jag, men sedan vi flyttade till en ny bostad så har han blivit helt personlighetsförändrad och ordet 'nej' sägs ungefär 50 gånger om dagen till min ena son som hittar på bus emellanåt och får ta emot skrik och knuffar. Min son som alltid varit otroligt snäll och lugn är nu skrikig och helt annorlunda, vilket såklart gör mig ledsen. Jag försöker istället avleda min son, men det har han inte psyke till säger han att göra. Det här är alltså saker som kommit på sistone.
  • Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2017-03-20 13:41:42 följande:

TS: Är du inte beredd att ta rhisken med en direktflytt frå du väl ta det stegvis.

Separation

Kort flytt/bodelning

Fastställa vårdnad, boende och umgänge via familjerätt eller domstol

Utifrån detta ta ett beslut om var du ska bo.

Eftersom jag bor i en liten stad med en enorm bostadsbrist (Du behöver i princip köpa om du ska ha en snabbt) så är bo kvar här inget alternativ.
  • Anonym (Helga)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 13:48:05 följande:
    Eftersom jag bor i en liten stad med en enorm bostadsbrist (Du behöver i princip köpa om du ska ha en snabbt) så är bo kvar här inget alternativ.
    Det är stor bostadsbrist i större delen av landet. Varför tar inte du över lägenheten?
Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad