• Anonym (Orolig)

Flytta med barn trots gemensam vårdnad

Flytta med barn vid gemensam vårdnad - hur?

Finns det någon här som levt i ett förhållande där pappan till erat gemensamma barn fått er att må så dåligt så att du flyttat iväg med barnet som ni har gemensam vårdnad om?

Jag har 3 barn, varav en son på 6 månader med honom. Han lider av OCD och ADD. Vi har gemensam vårdnad, men under en lång tid har det varit väldigt dåligt mellan oss. Jag har fått gjort allt under dessa 6 månader. Han tilltalar mig på ett nedvärderande sätt, han har inte psyke till att bemöta min 3-åriga son på ett bra sätt(ord från han själv), om han t.ex gör fel. Han knuffar tillbaka om han knuffar, han skriker på honom och han får honom att börja gråta dagligen. Han utsätter honom för saker han är rädd för, bara sådär.

De senaste dagarna har han betett sig som om han slutat bry sig helt om oss och oansvarigt. Jag litar inte alls på honom.

Jag måste göra något. Jag har tänkt flytta härifrån, till staden där mina andra barns pappa bor. MEN, hur gör man? Jag vet att vi har gemensam vårdnad och att om jag bara drar kan han få boendet. Men är det ingen som varit i en lika sits och kan hjälpa mig? Alla inlägg är viktiga.

• Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad
  • Anonym (T)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 09:39:59 följande:

Och vad baserar du det påståendet på?

Det är ju en väsentlig skillnad på att flytta 3 mil jämfört med 30 mil... Sambons ex bor 5 mil bort fungerar hur bra som helst med vv boende då barnen får skolskjuts... Vet barn som gått på två olika förskolor för att slippa åka 5-6 mil på morgonen kanske åt helt fel håll för föräldern så att man varit tvungen att åka jättetidigt.. Inte optimalt men det har fungerat bra för barnen.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (T) skrev 2017-03-20 09:55:41 följande:

Det är ju en väsentlig skillnad på att flytta 3 mil jämfört med 30 mil... Sambons ex bor 5 mil bort fungerar hur bra som helst med vv boende då barnen får skolskjuts... Vet barn som gått på två olika förskolor för att slippa åka 5-6 mil på morgonen kanske åt helt fel håll för föräldern så att man varit tvungen att åka jättetidigt.. Inte optimalt men det har fungerat bra för barnen.

Det finns ingen regel som bara tillåter föräldrar som fortsätter bo nära varandra att separera.
  • Anonym (D)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 00:25:38 följande:
    Nej det är inte straffbart eftersom det inte är något brott.

Det är naturligt att man tycker olika som vårdnadshavare. Ingen har mer rätt än den andra. Det finns inget rätt eller fel angående vad som är för barnets bästa. Bara två vitt skilda åsikter. Pappan tycker si och mamman så.
    Jo, det går att dömas för i rätten. Eftersom de har gemensam vårdnad så måste beslutet tas tillsammans.
  • Anonym (bugg)
    Anonym (D) skrev 2017-03-20 10:19:34 följande:
    Jo, det går att dömas för i rätten. Eftersom de har gemensam vårdnad så måste beslutet tas tillsammans.
    Nej, det gör det inte alls! 
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-19 20:47:13 följande:

Flytta med barn vid gemensam vårdnad - hur?

Finns det någon här som levt i ett förhållande där pappan till erat gemensamma barn fått er att må så dåligt så att du flyttat iväg med barnet som ni har gemensam vårdnad om?

Jag har 3 barn, varav en son på 6 månader med honom. Han lider av OCD och ADD. Vi har gemensam vårdnad, men under en lång tid har det varit väldigt dåligt mellan oss. Jag har fått gjort allt under dessa 6 månader. Han tilltalar mig på ett nedvärderande sätt, han har inte psyke till att bemöta min 3-åriga son på ett bra sätt(ord från han själv), om han t.ex gör fel. Han knuffar tillbaka om han knuffar, han skriker på honom och han får honom att börja gråta dagligen. Han utsätter honom för saker han är rädd för, bara sådär.

De senaste dagarna har han betett sig som om han slutat bry sig helt om oss och oansvarigt. Jag litar inte alls på honom.

Jag måste göra något. Jag har tänkt flytta härifrån, till staden där mina andra barns pappa bor. MEN, hur gör man? Jag vet att vi har gemensam vårdnad och att om jag bara drar kan han få boendet. Men är det ingen som varit i en lika sits och kan hjälpa mig? Alla inlägg är viktiga.

Du kan skilja dig och flytta. Risken då tar är att pappan snabbt stämer i domstol och det blir ett snabbbeslut att barnen ska bo kvar hos pappan medans situationen utreds. Därefter är du i efterhand för barnet kommer rota sig hos pappan.

Kan även inledningsvis blir trassel med eventuella bidrag, inskrivning på dagis/skola odyl men sånt brukar lösa sig.

Så mycket hänger på om du är beredd att ta risk på en stämning och ett beslut som går emot vad du vill. Alternativet är att du separerar, bo kvar, startar en tvist, yrkar på EV och väntar till rättsprocessen har landat.

Ibland blir  det i liknande fall vid GV och en föräldrer som flyttar att den andra mest skriker och efter ett tag  blir det EV och nya boendet blir fastställt.

• Anonym (D)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 09:30:26 följande:
    Det spelar ingen roll.

Ts har bestämt sig för att flytta. Om barnet ska stanna kvar eller följa med beror på vad som är bäst för barnet.
    Förutom att barnets boendeadress inte kan ändras utan pappans tillstånd. Hur kan det vara för barnets bästa att flytta till en annan stad?
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 09:30:55 följande:

Kan du inte sparka ut din sambo istället?

I Sverige kan man inte bara kasta ut folk.
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 09:57:25 följande:
    Det finns ingen regel som bara tillåter föräldrar som fortsätter bo nära varandra att separera.
    Nej, men i sådana här frågor så är det alltid barnets bästa som går först. Att flytta långt bort till en annans stad kan inte vara för barnets bästa. Barnet har rätt till båda sina föräldrar.

• Anonym (Helga)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 09:30:26 följande:
    Det spelar ingen roll.

Ts har bestämt sig för att flytta. Om barnet ska stanna kvar eller följa med beror på vad som är bäst för barnet.
    Visst men Ts har ingen rätt att ensam bestämma vad som är bäst för barnet. Vid gemensam vårdnad ska man vara överens. Att ta ungen och flytta utan den andres medgivande riskerar att bita henne i arslet.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (D) skrev 2017-03-20 10:27:24 följande:

Förutom att barnets boendeadress inte kan ändras utan pappans tillstånd. Hur kan det vara för barnets bästa att flytta till en annan stad?I Sverige kan man inte bara kasta ut folk.Nej, men i sådana här frågor så är det alltid barnets bästa som går först. Att flytta långt bort till en annans stad kan inte vara för barnets bästa. Barnet har rätt till båda sina föräldrar.

Barnets folkbokföringsadress ändras så småningom efter utredning av skatteverket eftersom lagen säger att man ska vara folkbokförd där man faktiskt bor.

Hur kan det vara för barns bästa att föräldrar skiljer sig, gifter sig på nytt, byter jobb, flyttar, skaffar syskon, älskare eller hobbys. Ja du.. Föräldrar gör en massa saker som inte är bäst för barnen.

Nej men hon kan begära bodelning och hoppas på att lägenheten tillfaller henne.

Nej det bästa vore om ts sambo kunde sluta misshandla familjen så de kunde leva lyckluga kärnfamiljen för evigt. Men det nästbästa är kanske om ts flyttar med barnen.
  • Froken Lokens
    Anonym (T) skrev 2017-03-20 09:55:41 följande:

Tack för att du förklarade för asdf. Jag har inte tålamod att förklara det uppenbara.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Helga) skrev 2017-03-20 10:35:49 följande:

Visst men Ts har ingen rätt att ensam bestämma vad som är bäst för barnet. Vid gemensam vårdnad ska man vara överens. Att ta ungen och flytta utan den andres medgivande riskerar att bita henne i arslet.

Ts lagenenliga skyldighet som vårdnadshavare är att fatta beslut som är för barnets bästa. Om det enligt hennes bedömning är bäst för barnet att flytta med henne så ska hon givetvis ta med sig barnet. Det vore ju omsorgsbrist av henne att lämna barnet hos pappan om hon tror att barnet riskerar fara illa där.
Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad