• Anonym (Orolig)

Flytta med barn trots gemensam vårdnad

Flytta med barn vid gemensam vårdnad - hur?

Finns det någon här som levt i ett förhållande där pappan till erat gemensamma barn fått er att må så dåligt så att du flyttat iväg med barnet som ni har gemensam vårdnad om?

Jag har 3 barn, varav en son på 6 månader med honom. Han lider av OCD och ADD. Vi har gemensam vårdnad, men under en lång tid har det varit väldigt dåligt mellan oss. Jag har fått gjort allt under dessa 6 månader. Han tilltalar mig på ett nedvärderande sätt, han har inte psyke till att bemöta min 3-åriga son på ett bra sätt(ord från han själv), om han t.ex gör fel. Han knuffar tillbaka om han knuffar, han skriker på honom och han får honom att börja gråta dagligen. Han utsätter honom för saker han är rädd för, bara sådär.

De senaste dagarna har han betett sig som om han slutat bry sig helt om oss och oansvarigt. Jag litar inte alls på honom.

Jag måste göra något. Jag har tänkt flytta härifrån, till staden där mina andra barns pappa bor. MEN, hur gör man? Jag vet att vi har gemensam vårdnad och att om jag bara drar kan han få boendet. Men är det ingen som varit i en lika sits och kan hjälpa mig? Alla inlägg är viktiga.

• Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 14:45:52 följande:
    Det bästa för barnen är att vi flyttar, men jag vill inte att jag ska straffas för det, men det kan ju bli så, Men då får jag ta det då. Barnen ska inte vara med honom. Grabben gjorde just ett misstag, i form av att lägga en smutsig sked i lådan, istället för diskmaskinen (han såg inte att den var smutsig) och då blev sambon ilsken, knuffade ner honom på golvet och sonen börjar såklart gråta för att han slog i huvudet. Jag ska ringa familjerätten och varna dom, då har jag tydligen ett trumfkort enligt en advokat.
    Du kommer inte bli straffad. Däermot kan en tvist ta massor med energi och tid samt få ett utfall du inte gillar.

• Anonym (asdf)

Det bästa för barnen är att vi flyttar, men jag vill inte att jag ska straffas för det, men det kan ju bli så, Men då får jag ta det då. Barnen ska inte vara med honom. Grabben gjorde just ett misstag, i form av att lägga en smutsig sked i lådan, istället för diskmaskinen (han såg inte att den var smutsig) och då blev sambon ilsken, knuffade ner honom på golvet och sonen börjar såklart gråta för att han slog i huvudet. Jag ska ringa familjerätten och varna dom, då har jag tydligen ett trumfkort enligt en advokat.

Du kan inte straffas för det. Däremot kan det bli så att en domstol inte delar din bedömning om att barnen har det bäst hos dig och i så fall dömer till din sambos fördel. I så fall får barnet flytta tillbaka till pappan.

Vad som är för barnets bästa är en tolkningsfråga. Du har en åsikt. Sambon en annan. Och domstolen kanske en tredje. Det finns inget definitivt rätt eller fel men domstolen har alltid sista ordet. Och du får hoppas att domstolen gör samma tolkning som du. Men tills dess måste du agera utefter vad DU tror är för barnens bästa
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 15:15:09 följande:

Du kan inte straffas för det. Däremot kan det bli så att en domstol inte delar din bedömning om att barnen har det bäst hos dig och i så fall dömer till din sambos fördel. I så fall får barnet flytta tillbaka till pappan.

Vad som är för barnets bästa är en tolkningsfråga. Du har en åsikt. Sambon en annan. Och domstolen kanske en tredje. Det finns inget definitivt rätt eller fel men domstolen har alltid sista ordet. Och du får hoppas att domstolen gör samma tolkning som du. Men tills dess måste du agera utefter vad DU tror är för barnens bästa

Jag önskar det fanns någon som kunde säga ungefär hur stor chans det är att det blir så att barnet får komma tillbaka till pappan eller ej. Han är inte kapabel att ens hjälpa till här hemma och utför våld.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 15:21:55 följande:
    Jag önskar det fanns någon som kunde säga ungefär hur stor chans det är att det blir så att barnet får komma tillbaka till pappan eller ej. Han är inte kapabel att ens hjälpa till här hemma och utför våld.
    Ingen här kan. Anlita ett proffs, lokal jurist/advokat som är speciallist på familjerätten. Gå igenom hela läget, var 100% ärlig, även med dina egna brister. Därfter kan du få råd hur du bör gå vidare.

• Anonym (asdf)

Du har följande alternativ.

1) Du drar igång en separationsprocess och ansöker om bodelning och hoppas på att lägenheten tillfaller dig. Sambon flyttar då ut och barnen stannar hos dig. Sambon kan senare dra igång en rättsprocess och kommer då sannolikt få igenom växelvis boende så småningom.

2) Du flyttar ut med äldre barnet och lämnar yngre barnet hos pappan. Du tvingas dra igång en rättsprocess med osäkert slutresultat. Domstolen kommer med största sannolikhet göra bedömningen att det är för barnets bästa att stanna kvar hos pappan eftersom pappan blivit barnets primära omsorgsgivare och den barnet känner bäst. Så småningom kommer du få igenom växelvis boende om du inte flyttar för långt bort. I värsta fall kommer pappan inte orka med barnet. Det kommer kanske sluta med att det börjar dimpa ner socanmälningar om att barnet far illa. I så fall kommer barnet till slut efter mycket lidande att få flytta hem till dig istället.

3) Du flyttar ut med båda barnen. Pappan kommer förmodligen dra igång en rättsprocess med osäkert utfall. Men med allra största sannolikhet kommer domstolen komma fram till att det är rätt att barnet bor med dig då du alltid varit barnets primära omsorgsgivare. Det finns en liten risk att domstolen anser att barnet har det bättre hos pappan (vilken det skulle vara kan jag dock ej komma på). Så småningom kommer han få igenom växelvis boende om ni inte bor för långt ifrån varandra.

4) Du fortsätter att bo kvar. Sambon fortsätter att misshandla det äldsta barnet och kanske det yngre med så småningom. Alla mår dåligt.

Vilket alternativ känns vettigast?

• Anonym (Ensam)

Hej!

Jag fick ensam vårdnad och boendet om mitt och exets dotter. Han misshandlade mig psykiskt och en kväll när han slog mig i huvudet då han blev arg så körde jag därifrån med våran då 8 månaders bebis och kom inte tillbaka.

Det fanns inga bevis på misshandeln då jag aldrig polisanmälde. Dem grundade slutbeslutet på
    1. Att jag var den enda som varit föräldraledig, gått på läkarbesök o.s.v. Eftersom jag redan flyttat ansåg dem att jag var barnets trygga punkt samt att det inte fanns någon anknytning till den gamla orten. Detta pga att dottern ej börjat förskolan. 
    2. Socialens utredning av oss samt våra anhöriga. Pappans samt hans familjs inställning till mig var otroligt negativ. De såg förstås inte pappan tillsammans med dottern i hans hem men de konstaterade att han inte hade någonting förberett för om dottern skulle vara på besök hos honom. Han pratade dessutom ingenting om dottern, utan enbart om mig. 
    3. Det konstaterades att jag är rädd för honom och att ett samarbete blir svårt. Jag var mest villig att komma fram till någon form av umgänge trots avståndet medan exet i princip inte ville att jag skulle träffa dottern alls.

Mitt råd till dig är att dokumentera ALLT och använda det mot honom sen. Att han skadar dina andra barn. Boka in samarbetssamtal hos familjerätten så att även de får ta del av er och vilka ni är innan du drar igång något.

• Froken Lokens

Jobbar ingen av er?
  • Anonym (asdf)
    Froken Lokens skrev 2017-03-20 16:10:24 följande:

Jobbar ingen av er?

Gissningsvis är ts föräldraledig.
  • Anonym (Orolig)

Jo, föräldraledig .

• Froken Lokens
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 18:48:13 följande:

Jo, föräldraledig .

Och din partner? Eftersom han var ledig mitt på dagen tänker jag?
Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad