• Anonym (Orolig)

Flytta med barn trots gemensam vårdnad

Flytta med barn vid gemensam vårdnad - hur?

Finns det någon här som levt i ett förhållande där pappan till erat gemensamma barn fått er att må så dåligt så att du flyttat iväg med barnet som ni har gemensam vårdnad om?

Jag har 3 barn, varav en son på 6 månader med honom. Han lider av OCD och ADD. Vi har gemensam vårdnad, men under en lång tid har det varit väldigt dåligt mellan oss. Jag har fått gjort allt under dessa 6 månader. Han tilltalar mig på ett nedvärderande sätt, han har inte psyke till att bemöta min 3-åriga son på ett bra sätt(ord från han själv), om han t.ex gör fel. Han knuffar tillbaka om han knuffar, han skriker på honom och han får honom att börja gråta dagligen. Han utsätter honom för saker han är rädd för, bara sådär.

De senaste dagarna har han betett sig som om han slutat bry sig helt om oss och oansvarigt. Jag litar inte alls på honom.

Jag måste göra något. Jag har tänkt flytta härifrån, till staden där mina andra barns pappa bor. MEN, hur gör man? Jag vet att vi har gemensam vårdnad och att om jag bara drar kan han få boendet. Men är det ingen som varit i en lika sits och kan hjälpa mig? Alla inlägg är viktiga.

• Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad
  • Anonym (Orolig)

Jag är inte aggressiv, jag är den som är mest lugn och får påminna honom att också vara det då vi diskuterar.

Tanken är inte att han inte ska få träffa barnet, för det vill jag. Men hela trådstarten handlar om att jag söker efter någon som har koll på läget eller varit i samma sits. Flyttat fast man har gemensam vårdnad till en annan stad och vad som skett sen.

Han är den klassiska, vill att jag tar (ännu) mer ansvar för barnen för han orkar inte, men skulle jag flytta så kan han ta vår 6-månaders. Sådär håller han på. Han har sagt att jag kan ta den äldsta här hemma och han den yngsta. Men att skärma bort ett barn funkar inte.

• Anonym (Stella)

Men ring familjerätten och fråga. Här får du svar av alla möjliga som mycket väl kan ha dolda agendor.

• Anonym (asdf)
    Froken Lokens skrev 2017-03-20 09:23:03 följande:

Hur långt bort är det du planerar att flytta?

Det spelar ingen roll.

Ts har bestämt sig för att flytta. Om barnet ska stanna kvar eller följa med beror på vad som är bäst för barnet.
  • Anonym (asdf)

Kan du inte sparka ut din sambo istället?

• Froken Lokens
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 09:30:26 följande:

Det spelar ingen roll.

Ts har bestämt sig för att flytta. Om barnet ska stanna kvar eller följa med beror på vad som är bäst för barnet.

Självklart spelar det någon roll! Det kan ju vara just avståndet som gör att ts inte får igenom flytten.
  • Anonym (asdf)
    Froken Lokens skrev 2017-03-20 09:38:39 följande:

Självklart spelar det någon roll! Det kan ju vara just avståndet som gör att ts inte får igenom flytten.

Och vad baserar du det påståendet på?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 09:30:55 följande:

Kan du inte sparka ut din sambo istället?

Vi båda står ju på kontraktet här och den är för dyr för mig själv. Jag vill inte bo kvar i staden heller. Har ingen här.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 09:42:25 följande:

Vi båda står ju på kontraktet här och den är för dyr för mig själv. Jag vill inte bo kvar i staden heller. Har ingen här.

Men det blir enklare för dig. Du kan ju alltid flytta senare.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 09:45:32 följande:

Men det blir enklare för dig. Du kan ju alltid flytta senare.

Enklare blir det väl inte att dra ut på det.
Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad