• Anonym (Orolig)

Flytta med barn trots gemensam vårdnad

Flytta med barn vid gemensam vårdnad - hur?

Finns det någon här som levt i ett förhållande där pappan till erat gemensamma barn fått er att må så dåligt så att du flyttat iväg med barnet som ni har gemensam vårdnad om?

Jag har 3 barn, varav en son på 6 månader med honom. Han lider av OCD och ADD. Vi har gemensam vårdnad, men under en lång tid har det varit väldigt dåligt mellan oss. Jag har fått gjort allt under dessa 6 månader. Han tilltalar mig på ett nedvärderande sätt, han har inte psyke till att bemöta min 3-åriga son på ett bra sätt(ord från han själv), om han t.ex gör fel. Han knuffar tillbaka om han knuffar, han skriker på honom och han får honom att börja gråta dagligen. Han utsätter honom för saker han är rädd för, bara sådär.

De senaste dagarna har han betett sig som om han slutat bry sig helt om oss och oansvarigt. Jag litar inte alls på honom.

Jag måste göra något. Jag har tänkt flytta härifrån, till staden där mina andra barns pappa bor. MEN, hur gör man? Jag vet att vi har gemensam vårdnad och att om jag bara drar kan han få boendet. Men är det ingen som varit i en lika sits och kan hjälpa mig? Alla inlägg är viktiga.

• Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad
  • Anonym (asdf)
    Froken Lokens skrev 2017-03-20 10:47:44 följande:

Tack för att du förklarade för asdf. Jag har inte tålamod att förklara det uppenbara.

Så du menar att föräldrar bara får separera om de bor grannar efter separationen?
  • Anonym (Orolig)

Ger dom verkligen pappan boendet för att jag stuckit pga att det är det bästa för oss alla?

• Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 11:47:35 följande:

Ger dom verkligen pappan boendet för att jag stuckit pga att det är det bästa för oss alla?

Kanske - När en förälder dra är det inte ovanligt att snabbeslutet blir att barnet ska vara kvar tills situationen är utredd.

• Anonym (bugg)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 11:47:35 följande:

Nej, det gör de naturligtvis inte.

Det som är tråkigt här är att du har fått blandade svar här och att några är helt fel och istället för att hjälpa skrämmer upp dig så att du sannolikt inte kommer att våga lämna.

Och igen, skulle ens pappan VILJA eller kunna ta hand om bebisen på gen hand? Inte eller hur? Även om han hotar med det så skulle han verkligen palla det? Du känner ju honom så du vet.

Du MÅSTE chansa tycker jag, din son tar skada för varje dag som går och du själv  mår ju inte bra av att leva på det här viset.

Det kan bli jobbigt i början då det kan ta tid innan bebisen blir folkbokförd då Skatteverket ska göra sin utredning, det kan drabba barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag under den första tiden. Han kan stämma dig och då ska ni genomgå en vårdnads och boendeutredning och det blir rättssak osv men risken att du förlorar skulle jag säga är ytterst låg. 
  • Anonym (asdf)
    Kjell2 skrev 2017-03-20 11:50:17 följande:

Kanske - När en förälder dra är det inte ovanligt att snabbeslutet blir att barnet ska vara kvar tills situationen är utredd.

Vad är sannolikheten att den här pappan orkar dra det till domstol? Närmare noll skulle jag vilja påstå. Tycker ts ska göra det som hon finner är bäst för barnen.
  • Anonym (bugg)
    Kjell2 skrev 2017-03-20 11:50:17 följande:
    Stämmer ju, fast sannolikt inte här när det handlar om ett spädbarn där TS verkar vara primär anknytningsperson.
  • Anonym (I)

Dokumentera allt han gör mot dina barn. Att han knuffas till exempel. Spara eventuella sms och konversationer. Kan behövas sen för att bevisa att du behövde dra.

• Anonym (Orolig)

Jag VET att han kommer dra det till domstol. Han kommer ha ett enormt stöd av sin pappa som har varit med om samma sak själv, för många år sedan. Och pengar finns, därför vet jag att han kommer gå så långt. Hans pappa tycker inte om mig heller, så att orken från både pappan och han finns absolut där.

Jag vill dra för min och barnens skull, men svaren jag fått gör mig orolig som sagt. Jag har provat allt men han är helt personlighetsförändrad och varje dag trackar han mig. Jag känner inte igen varken han eller ena sonen längre.

• Anonym (bugg)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 12:15:17 följande:

Jag VET att han kommer dra det till domstol. Han kommer ha ett enormt stöd av sin pappa som har varit med om samma sak själv, för många år sedan. Och pengar finns, därför vet jag att han kommer gå så långt. Hans pappa tycker inte om mig heller, så att orken från både pappan och han finns absolut där.

Jag vill dra för min och barnens skull, men svaren jag fått gör mig orolig som sagt. Jag har provat allt men han är helt personlighetsförändrad och varje dag trackar han mig. Jag känner inte igen varken han eller ena sonen längre.

Ja, naturligtvis är du orolig och vissa av svaren här gör det inte bättre så jag gissar på att du tyvärr stannar  

Att han har ork, att han har sin pappa som stöd, att de har pengar, att de är arga, att de hatar dig gör inte att att en bebis skulle tas ifrån sin mamma som haft huvudansvaret hela bebisens liv. Eller hur? Vad är det som skulle göra att pappan skulle anses vara den bättre lämpade att ta hand om bebisen? Absolut ingenting.

Du flyttar, du flyr inte landet liksom. Umgänge går utmärkt att anordna.
  • Anonym (Bevis)

Men spela in honom när han beter sig illa mot både dig och dina barn. När du har bevis så drar du varit du vill. Han anmäler dig, du anmäler tillbaka och visar upp bevis att du inte kan bo med honom. Sedan använda argumentet att dina äldre barns pappa bor dit du flyttat. Så vad ska ha göra då?

Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad