• Anonym (Orolig)

Flytta med barn trots gemensam vårdnad

Flytta med barn vid gemensam vårdnad - hur?

Finns det någon här som levt i ett förhållande där pappan till erat gemensamma barn fått er att må så dåligt så att du flyttat iväg med barnet som ni har gemensam vårdnad om?

Jag har 3 barn, varav en son på 6 månader med honom. Han lider av OCD och ADD. Vi har gemensam vårdnad, men under en lång tid har det varit väldigt dåligt mellan oss. Jag har fått gjort allt under dessa 6 månader. Han tilltalar mig på ett nedvärderande sätt, han har inte psyke till att bemöta min 3-åriga son på ett bra sätt(ord från han själv), om han t.ex gör fel. Han knuffar tillbaka om han knuffar, han skriker på honom och han får honom att börja gråta dagligen. Han utsätter honom för saker han är rädd för, bara sådär.

De senaste dagarna har han betett sig som om han slutat bry sig helt om oss och oansvarigt. Jag litar inte alls på honom.

Jag måste göra något. Jag har tänkt flytta härifrån, till staden där mina andra barns pappa bor. MEN, hur gör man? Jag vet att vi har gemensam vårdnad och att om jag bara drar kan han få boendet. Men är det ingen som varit i en lika sits och kan hjälpa mig? Alla inlägg är viktiga.

• Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad
  • Anonym (Orolig)

Verkar inte finnas en enda en som sitter i samma sits eller varit med om något sådant här. Finns det verkligen ingen?

Nu lutar det ju åt att jag försöker prova, men ändå.

• Kjell2
    Anonym (asdf) skrev 2017-03-20 11:57:44 följande:
    Vad är sannolikheten att den här pappan orkar dra det till domstol? Närmare noll skulle jag vilja påstå. Tycker ts ska göra det som hon finner är bäst för barnen.
    Jag kan inte bedöma den sannolikheten men ibland finns det en mamma, syskon, ny flickvän som vet hur det går till och drar igång processen.

• Anonym (bugg)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 12:31:06 följande:

Verkar inte finnas en enda en som sitter i samma sits eller varit med om något sådant här. Finns det verkligen ingen?

Fast var får du det ifrån att ingen varit med om något sånt här? Vi som svarar gör ju det utifrån erfarenhet på olika sätt. Jag jobbar t ex på Socialtjänsten där vi gör vårdads- och boendeutredningar förutom då vanliga barnutredningar.  
  • Kjell2
    Anonym (bugg) skrev 2017-03-20 11:58:01 följande:
    Stämmer ju, fast sannolikt inte här när det handlar om ett spädbarn där TS verkar vara primär anknytningsperson.
    Nej, och då kommer tidsaspekten in. Kan TS flytta nu eller blir det först aktuellt om sex månader?

Sen, beroende på avstånd i flytten kan det istället bli mycket umgänge för pappan vid ett snabbeslut.

• Anonym (Orolig)

Anonym (bugg) skrev 2017-03-20 12:35:09 följande:

Fast var får du det ifrån att ingen varit med om något sånt här? Vi som svarar gör ju det utifrån erfarenhet på olika sätt. Jag jobbar t ex på Socialtjänsten där vi gör vårdads- och boendeutredningar förutom då vanliga barnutredningar.  

Tänkte mest på att det är så olika svar . Skulle jag kunna skicka ett PM?
  • Anonym (Orolig)

Så hur hade du bedömt detta?

Om jag kontaktat familjerätten innan och berättar läget borde det vara ett plus?
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-03-20 12:42:11 följande:

Tänkte mest på att det är så olika svar . Skulle jag kunna skicka ett PM?
    Du kommer fortsätta få olika svar hur mycket du än frågar runt. Du måste själv avgöra vad som är rätt och sen välja att agera utifrån det.

Tycker du ska leta upp proffshjälp där du bor, familjerätten eller en advokat kanske.

• Anonym (Helga)
    Anonym (bugg) skrev 2017-03-20 11:55:46 följande:
    Nej, det gör de naturligtvis inte.

Det som är tråkigt här är att du har fått blandade svar här och att några är helt fel och istället för att hjälpa skrämmer upp dig så att du sannolikt inte kommer att våga lämna.

Och igen, skulle ens pappan VILJA eller kunna ta hand om bebisen på gen hand? Inte eller hur? Även om han hotar med det så skulle han verkligen palla det? Du känner ju honom så du vet.

Du MÅSTE chansa tycker jag, din son tar skada för varje dag som går och du själv  mår ju inte bra av att leva på det här viset.

Det kan bli jobbigt i början då det kan ta tid innan bebisen blir folkbokförd då Skatteverket ska göra sin utredning, det kan drabba barnbidrag, underhåll och bostadsbidrag under den första tiden. Han kan stämma dig och då ska ni genomgå en vårdnads och boendeutredning och det blir rättssak osv men risken att du förlorar skulle jag säga är ytterst låg. 
    Varför bedömer du risken som väldigt låg? Hur tänker du och vilken erfarenhet har du av familjerättsliga tvister?

Till Ts vill jag säga att du inte ska lyssna på att du bara kan ta barnet och flytta. Vid gemensam vårdnad ska föräldrarna vara överens. Att du påstår att han är elak mot ditt barn sedan tidigare är något som domstolen knappast kommer att lägga någon vikt vid. Fällande domar är vad som krävs för att det ska vägas in vid en tvist. Att hålla på och spela in samtal kan man naturligtvis göra men inte heller det brukar vara något som kommer fram i domstolen. Barnet har rätt till båda föräldrarna och den av föräldrarna som bäst kan tillgodose barnets alla rättigheter och behov är den som brukar få boendet för barnet i de få fall där man inte dömer till växelvis boende. Växelvis är inte synonymt med att ha barnet varannan vecka.
  • Anonym (Helga)
    Det förklarar varför du inte har koll på juridiken. Det är inte ovanligt att socarna tipsar (oftast) mamman att flytta, vägra umgänge mm men när man väl hamnar i domstol så friar de sina händer och backar inte upp mamman som därmed ser ut som den som obstruerar relationen mellan pappa och barn.
  • Anonym (asdf)

Tror inte att en domstol skulle hålla dig till svars för att du tar med dig barnet. Det är nämligen en självklarhet att ett spädbarn följer med sin primära anknytningsperson, vilket oftast är mamman. Så länge du erbjuder umgänge efteråt bara.

Svar på tråden Flytta med barn trots gemensam vårdnad