• Anonym (Mamma)

Varför går folk inte på föräldrarkurser?

Jag ska bli mamma inom kort och väntar första barnet. För mig är det en självklarhet att tex läsa böcker eller gå på olika kurser som kan lära en hur man bygger upp trygga barn med självkänsla eller hur man kan hantera bråkiga barn osv. Jag har märkt att många föräldrar i min omgivning inte ser fördelen med att gå kurser som tex kommunen erbjuder. Kanske vet de inte? Undrar hur ni gör? Går ni eller har ni gått och isåfall varför? Om ni inte går, förklara gärna varför.

• Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?
  • Anonym (fatta)
    Anonym (anonym) skrev 2017-03-23 12:00:29 följande:
    Vi som fick barn för 30 år sedan gick inte på några babysim eftersom det inte fanns och det lär ha fungerat ypperligt att klara sig utan detta eftersom våra barn inte tillhör den söndercurlade generationen utan klarat sig alldeles ypperligt med både utbildning och jobb. Kan nog vara så att de som går en massa kurser är de som misslyckas med att få sina barn att må bra eftersom de istället för att lita på sin egen förmåga.
    Räcker gott och väl som förstagångsförälder utan erfarenhet av att läsa bra litteratur angående barns utveckling för att klara av att på ett bra sätt ta hand sina barn.
    Och du representerar alla föräldrar i Sverige?
  • Anonym (Ellinor)

Jag tror att man litar lika mycket på sin förmåga idag som för 30-40 år sen. Och sen är det säkert så att utbudet är större idag så möjligheten finns att lyssna och ta till sig mer än vad det fanns då.
    Men bara för att man deltar i en studiecirkel med andra föräldrar eller går på en föreläsning behöver man väl inte ta allt man hör för 100% sanning och fakta? Den bedömningen får var och en göra själv.

Jag gick in på vår kommuns hemsida nu, icke storstad kan jag tillägga och vår familjecentral som det kallas hade ett större utbud än jag förstått innan.
    Familjecentralen omfattar tex. ungdomsmottagning, öppna förskolan, familjerådgivning och stöd kring barn. Både gentemot skolan (verkar jobba i arbetslagen ute i skolorna, preventivt kring mobbing, vid konflikter i klasser etc) och gentemot föräldrar till barn i olika åldersspann.

Nu kunde man anmäla sig till:

ABC - Alla barn i centrum. Kräver inte att man är i konflikter med barnen utan alla som är intresserade av barns utveckling och föräldraskap är välkomna.

Komet - konkreta redskap för konfliktlösning i vardagen med barn.

Och så fanns en nystartad grupp för föräldrar som inte levde ihop, där man kan diskutera spörsmål kring växelvis boende, vårdnad och den typen av saker som blir aktuell när man som föräldrar valt att inte leva ihop.

Som sagt, man måste inte gå på allt, man måste inte gå på nåt alls om man inte vill. Men att erbjudas möjligheterna att lära sig mer är väl aldrig fel. Jag tyckte att det kändes väldigt generöst!

• sextiotalist
    Anonym (Ellinor) skrev 2017-03-23 14:11:33 följande:

Jag tror att man litar lika mycket på sin förmåga idag som för 30-40 år sen. Och sen är det säkert så att utbudet är större idag så möjligheten finns att lyssna och ta till sig mer än vad det fanns då.
    Men bara för att man deltar i en studiecirkel med andra föräldrar eller går på en föreläsning behöver man väl inte ta allt man hör för 100% sanning och fakta? Den bedömningen får var och en göra själv.

Jag gick in på vår kommuns hemsida nu, icke storstad kan jag tillägga och vår familjecentral som det kallas hade ett större utbud än jag förstått innan.
    Familjecentralen omfattar tex. ungdomsmottagning, öppna förskolan, familjerådgivning och stöd kring barn. Både gentemot skolan (verkar jobba i arbetslagen ute i skolorna, preventivt kring mobbing, vid konflikter i klasser etc) och gentemot föräldrar till barn i olika åldersspann.

Nu kunde man anmäla sig till:

ABC - Alla barn i centrum. Kräver inte att man är i konflikter med barnen utan alla som är intresserade av barns utveckling och föräldraskap är välkomna.

Komet - konkreta redskap för konfliktlösning i vardagen med barn.

Och så fanns en nystartad grupp för föräldrar som inte levde ihop, där man kan diskutera spörsmål kring växelvis boende, vårdnad och den typen av saker som blir aktuell när man som föräldrar valt att inte leva ihop.

Som sagt, man måste inte gå på allt, man måste inte gå på nåt alls om man inte vill. Men att erbjudas möjligheterna att lära sig mer är väl aldrig fel. Jag tyckte att det kändes väldigt generöst!

Jag tycker också det är bra att det finns kurser, om det behövs. Men som du skriver, man litar lika mycket idag på sin förmåga som för 30-40 år sedan. För jag tror faktiskt inte att föräldrarna är sämre idag, men i och med att informationsflödet är så stort idag, så tror jag många barn, speciellt ungdomar, får mer att bära på sina axlar än vad t.ex min generation hade.

Dessutom så är det så mycket som man ska göra med sina barn. Det räcker inte med att vara med sina barn, deras fritid ska vara så aktiv och stimulerande som det bara går. Jag tror många barn är helt enkelt stressade.

• Anonym (Ellinor)

Jag håller med dig sextiotalist ovan, och det finns nog både barn och vuxna som är stressade idag. Mycket handlar dock om att prioritera. Barn kräver i grunden inte särskilt mycket. Vissa vill gunga i timmar, andra plocka pinnar i skogen eller att man följer med till närmsta gräsmatta och kickar boll.
    Men informationsflödet idag kan få både barn och vuxna att "tro" att alla andra har allt och gör si eller så. Back to basics säger jag!

• Regndamen
    Anonym (fatta) skrev 2017-03-23 10:40:41 följande:

Personligen anser jag att föräldrakurser borde vara lika  naturligt som babysim, finns alldeles för många föräldrar som verkar ha noll koll på vad de gör men anser sig själva vara jätteupplysta. Vi har en helt generation söndercurlade ungar, bris larmar gång på gång om att det finns många barn som mår dåligt, den psykiska välmåendet hos barn och ungdomar blir sämre och sämre men alla anser sig vara jättebra föräldrar ändå. Hur fan går det ihop?. 

Varför är det nödvändigt att gå på babysim?
  • Fyllerobot
    Anonym (fatta) skrev 2017-03-23 11:19:40 följande:

Kanske , kanske inte, det lär man ju aldrig få reda på eftersom dessa förmodligen ratade alla kurser för de anser sig själva vara så välinformerade och smarta. Min poäng är att man sällan kan avgöra själv om man är en bra förälder eller ej. Även dåliga föräldrar anser sig förmodligen vara bra föräldrar.

Du kan fråga folk som jobbar med barn på soc. hur verkningsfullt det är med en kurs. (Finns det ngn här?) Tror du inte att de har försökt det mesta? Hade det varit så enkelt (och billigt!) som att ge dåliga föräldrar en kurs hade vi förmodligen inte behövt hälften av personalen som jobbar med barnfamiljer på soc. Så fort någon tog kontakt hade de fått en kurs och så hade allt varit frid och fröjd. Men det fungerar inte så. Jag tror att du också vet det.
  • Anonym (fatta)
    Fyllerobot skrev 2017-03-23 15:15:54 följande:
    Du kan fråga folk som jobbar med barn på soc. hur verkningsfullt det är med en kurs. (Finns det ngn här?) Tror du inte att de har försökt det mesta? Hade det varit så enkelt (och billigt!) som att ge dåliga föräldrar en kurs hade vi förmodligen inte behövt hälften av personalen som jobbar med barnfamiljer på soc. Så fort någon tog kontakt hade de fått en kurs och så hade allt varit frid och fröjd. Men det fungerar inte så. Jag tror att du också vet det.
    Så vad är din poäng, att kunskap är sämre än brist på kunskap?
    Att det är bättre att folk inte går en kurs än att de går en och riskerar att lära sig något?
  • Fyllerobot
    Anonym (fatta) skrev 2017-03-23 15:22:39 följande:

Att det är bättre att folk inte går en kurs än att de går en och riskerar att lära sig något?

Jag menar att de dåliga föräldrarna har betydligt större problem (tex missbruk, personlighetsstörningar, kriminalitet mm) än att det hjälper med en kurs. Lite halvkassa föräldrar kan helt säkert bli hjälpta däremot.
  • sextiotalist
    Anonym (fatta) skrev 2017-03-23 15:22:39 följande:
    Men du, kunskap kan man få från andra håll och dessutom är det så under den tiden jag varit förälder, så har det florerat så många olika sätt som barn ska uppfostras. Det som var rätt en dag, är helt fel nästa dag.
    Ska de ha kurser för alla olika personlighetstyper som finns hos barn?
    För hur som helst, så fixar den stora majoriteten av föräldrar sitt föräldraskap bra. De flesta barn växer upp till harmoniska vuxna personer som känner sig trygga (nej, det är inte en majoritet av barnen som mår dåligt, de flesta mår faktiskt bra).
    Sedan finns det en grupp barn, som behöver mer stöd och vägledning än andra, då kan det vara bra att få stöttning i sitt föräldraskap.
  • Fyllerobot
    Fyllerobot skrev 2017-03-23 15:25:10 följande:

Jag menar att de dåliga föräldrarna har betydligt större problem (tex missbruk, personlighetsstörningar, kriminalitet mm) än att det hjälper med en kurs. Lite halvkassa föräldrar kan helt säkert bli hjälpta däremot.

Ja, och föräldrar till barn med särskilda behov kan ofta behöva hjälp också - men där funkar inte generellt hållna kurser.
Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?