• Anonym (Mamma)

Varför går folk inte på föräldrarkurser?

Jag ska bli mamma inom kort och väntar första barnet. För mig är det en självklarhet att tex läsa böcker eller gå på olika kurser som kan lära en hur man bygger upp trygga barn med självkänsla eller hur man kan hantera bråkiga barn osv. Jag har märkt att många föräldrar i min omgivning inte ser fördelen med att gå kurser som tex kommunen erbjuder. Kanske vet de inte? Undrar hur ni gör? Går ni eller har ni gått och isåfall varför? Om ni inte går, förklara gärna varför.

• Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?
  • Anonym (Nja)

Många föräldrakurser tar upp hur förlossningsförloppet går till och vad som händer under de olika faserna. Vad man ska tänka på innan, under och efter förlossningen.

Med tanke på hur många korkade frågor som ploppar upp här varje dag från "normala" människor så är det bra att kurserna finns. Folk som inte ens förstår hur menscykeln fungerar, vad som är normalt när man är gravid, att det inte gör något om man råkar äta något 'olämpligt' en gång när man är gravid osv. Känns sjukt osannolikt att dessa människor fattar hur man går igenom en förlossning på ett bra sätt och sedan tar hand om ett nyfött barn. Hur ofta barnet behöver äta, att de ska sova mycket i början, vad som är normalt med deras avföring, att dom kan vara jätteskrikiga utan anledning, vilka varningsflaggor man ska vara uppmärksam på tex feber.

• Vilket namn
    Anonym (Nja) skrev 2017-03-21 19:48:06 följande:

Många föräldrakurser tar upp hur förlossningsförloppet går till och vad som händer under de olika faserna. Vad man ska tänka på innan, under och efter förlossningen.

Med tanke på hur många korkade frågor som ploppar upp här varje dag från "normala" människor så är det bra att kurserna finns. Folk som inte ens förstår hur menscykeln fungerar, vad som är normalt när man är gravid, att det inte gör något om man råkar äta något 'olämpligt' en gång när man är gravid osv. Känns sjukt osannolikt att dessa människor fattar hur man går igenom en förlossning på ett bra sätt och sedan tar hand om ett nyfött barn. Hur ofta barnet behöver äta, att de ska sova mycket i början, vad som är normalt med deras avföring, att dom kan vara jätteskrikiga utan anledning, vilka varningsflaggor man ska vara uppmärksam på tex feber.

Jag tror inte TS menar den typen av kurser. Det brukar vara MVC som ordnar de du skriver om. Jag tror TS menar kurser om uppfostran.
  • Anonym (nej)

Jag tror mer på att gå på instinkt och att man kommer långt med vanligt sunt förnuft och kärlek. Om problem uppstår tar man tag i det och läser på mer specifikt just då. Det går inte att förutsäga hur barnet blir, och inte heller hur man själv kommer reagera. Man kan läsa tusen böcker men ändå fräsa ilsket åt barnet i mataffären när alla är hungriga, trötta och tålamodet är slut. Det går inte att planera i detalj hur man skall vara som förälder.

• Anonym (Trams)

För att jag litar på min egen förmåga att ta hand om och hantera mina barn på det sätt jag finner mest passande för vår familj.

• Carambolan

Jag läser mycket böcker och artiklar om föräldraskap, men måste erkänna att jag nog har något av en fördom om att kommunens föräldraskapskurser inte innehåller de mest aktuella och intressanta rönen på området.

• Anonym (fia)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-21 19:36:47 följande:

Har inte haft kontakt med soc en enda gång. Det är valfria kurser. Är högutbildad och tagit ansvar hela mitt liv. Tycker att kurserna kommer med bra tips som i många fall är självklara men som man kanske inte alltid tänker på. I mina ögon förlorar man ingenting på att lära sig. Kan man titta på flera säsonger av en serie kan man väl lägga ner lite tid på kurser också.

Sverige är fyllt av osäkra människor som känner att de inte klarar sig utan statens hjälp. Det är klart det är bra med kunskap men tillit till sin egen kompetens är också bra.
  • legomum
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-21 18:52:35 följande:

Jag ska bli mamma inom kort och väntar första barnet. För mig är det en självklarhet att tex läsa böcker eller gå på olika kurser som kan lära en hur man bygger upp trygga barn med självkänsla eller hur man kan hantera bråkiga barn osv. Jag har märkt att många föräldrar i min omgivning inte ser fördelen med att gå kurser som tex kommunen erbjuder. Kanske vet de inte? Undrar hur ni gör? Går ni eller har ni gått och isåfall varför? Om ni inte går, förklara gärna varför.

Nej jag har inte gått något annat än en profylaxkurs (rätt fånig sådan på mvc för 23 år sedan) Inför tvillingarnas ankomst fanns endast en privat betalvariant och det kändes lite överkurs.
    Hur svårt och annorlunda kan det vara med två istället för en? Så jag struntade i allt vad det heter med kurser.

(har 20 års erfarenhet av pedagogiskt arbete så jag anser mig kunna en del och det jag inte kan tar jag reda på)
  • Clotilda

Jag har gått två föräldrakurser som kommunen anordnar och när barnen är lite större hoppas jag att de har kvar den som riktar sig mer mot äldre barn och tonåringar så att jag kan gå den också. Tycker kurserna har varit toppen. De baseras på bra litteratur/forskning och teorier/principer kring samspelet mellan föräldrar och barn och jag tycker att jag har fått ut mycket bra av dem, även om mycket är "självklarheter". Man får lite ny energi, lite klarare sätt att se på vardagen och bra verktyg för att hantera vardagens konflikter och stärka relationerna.

I alla fall jag får lite varningsflaggor om man tycker att man är fullärd. På något område, så också vad gäller ens egna barn. Att våga testa andra sätt att se på relationen med sina barn och våga syna sig själv i sömmarna lite är jag övertygad om bara gör gott. Sen är ju majoriteten av familjer helt "normala" som i sak inte "behöver" gå föräldrakurser, men jag är helt övertygad om att i princip alla (om man inte redan bestämt hävdar sin egen obestridliga förträfflighet) skulle få det lite bättre av att gå en föräldrakurs eller två. Tyvärr erbjuder inte alla kommuner möjligheten men jag är superglad att man gör det här.

• taquine
    Clotilda skrev 2017-03-21 20:15:06 följande:

Jag har gått två föräldrakurser som kommunen anordnar och när barnen är lite större hoppas jag att de har kvar den som riktar sig mer mot äldre barn och tonåringar så att jag kan gå den också. Tycker kurserna har varit toppen. De baseras på bra litteratur/forskning och teorier/principer kring samspelet mellan föräldrar och barn och jag tycker att jag har fått ut mycket bra av dem, även om mycket är "självklarheter". Man får lite ny energi, lite klarare sätt att se på vardagen och bra verktyg för att hantera vardagens konflikter och stärka relationerna.

I alla fall jag får lite varningsflaggor om man tycker att man är fullärd. På något område, så också vad gäller ens egna barn. Att våga testa andra sätt att se på relationen med sina barn och våga syna sig själv i sömmarna lite är jag övertygad om bara gör gott. Sen är ju majoriteten av familjer helt "normala" som i sak inte "behöver" gå föräldrakurser, men jag är helt övertygad om att i princip alla (om man inte redan bestämt hävdar sin egen obestridliga förträfflighet) skulle få det lite bättre av att gå en föräldrakurs eller två. Tyvärr erbjuder inte alla kommuner möjligheten men jag är superglad att man gör det här.

Nu får jag inget svar av ts så frågar dig. På vilket sätt är det varningsflagg?Anser mig inte ett dugg förträfflig men med en stor dos sunt förnuft kommer du långt.

Vad har dessa människor som håller dessa kurser för utbildning?
    Goodness me
Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?