Anonym (Mymla) skrev 2017-03-22 13:57:57 följande:
Fast nä. Det är bevisat utom allt tvivel att dåligt föräldraskap ärvs vidare till näst generation. Men jag känner inte dig, att ha med sig vissa dåliga minnen är inte samma som att ha haft en svår barndom.
Jag är uppvuxen utan stöttning och uppmuntran. Visst har jag haft kläder på kroppen och mat i magen, men sedan har jag skött mig själv sedan jag var liten.
Har inget med mina föräldrars oförmåga att göra för de har omhuldat mina syskon, men inte mig. Är fortfarande så här fast vi alla är vuxna sedan många år tillbaka. De gör skillnad på oss syskon och barnbarnen...
Alltså vet jag vad jag har saknat och det kompenserar jag för till mina barn. Mina barn vet att jag älskar dem, vad jag har för krav och förväntningar på dem osv.
Eftersom jag själv är det bortglömda mellanbarnet så har jag varit livrädd för att skaffa 3 barn så att ett barn ska bli mellanbarn. Alltså har jag bara 2 barn.
Jag är snarare nervös inför att bli en för intensiv farmor eftersom jag vill finnas där som farmor för mina blivande barnbarn och även som stöd för mina barn när de får barn.