• Anonym (Mamma)

Varför går folk inte på föräldrarkurser?

Jag ska bli mamma inom kort och väntar första barnet. För mig är det en självklarhet att tex läsa böcker eller gå på olika kurser som kan lära en hur man bygger upp trygga barn med självkänsla eller hur man kan hantera bråkiga barn osv. Jag har märkt att många föräldrar i min omgivning inte ser fördelen med att gå kurser som tex kommunen erbjuder. Kanske vet de inte? Undrar hur ni gör? Går ni eller har ni gått och isåfall varför? Om ni inte går, förklara gärna varför.

• Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?
  • Anonym (sara)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-22 16:07:26 följande:

Ni som vägrar gå trots att ni aldrig deltagit i en kurs: hur bygger ni upp barn med stark självkänsla? Vad har ni för gränssättningar? Hur utvecklar ni copingstrategier? Hur formar ni motståndskraftig barn (känslor)? Bara som exempel några saker jag är nyfiken på.

Du får det att låta så komplicerat. Copingstrategier? Det vet jag inte ens vad det är. Men tro mig det är inte så svårt. Din mamma klarade att uppfostra dig utan att behöva tänka på copingstrategier och hur man formar motståndskraftig barn. Och det gick säkert jättebra. Du krånglar till allt.
    Du kommer ändå inte orka tänka på det där sen när barnet väl finns hos dig.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (sara) skrev 2017-03-22 16:30:49 följande:

Du får det att låta så komplicerat. Copingstrategier? Det vet jag inte ens vad det är. Men tro mig det är inte så svårt. Din mamma klarade att uppfostra dig utan att behöva tänka på copingstrategier och hur man formar motståndskraftig barn. Och det gick säkert jättebra. Du krånglar till allt.

Du kommer ändå inte orka tänka på det där sen när barnet väl finns hos dig.

Nej, det gick inte bra.
  • Anonym (sara)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-22 16:43:40 följande:
    Nej, det gick inte bra.
    Okej dumt exempel då. Men för dom flesta går det bra. och för dom det går dåligt så spelar en kurs ingen roll. Det är inte så svårt att uppfostra ett barn. Det liksom bara kommer.
  • Anonym (fia)

Nej, det gick inte bra.

Har man själv en trygg anknytning så sitter de rätta handlagen i ryggmärgen. Det är värre om man som förälder har en trasig bakgrund. Då kan man rent intellektuellt sett lära sig ett bra sätt att handskas med barn. Men man kommer ändå ha svårt att applicera det i praktiken.
  • taquine
    Litet My skrev 2017-03-22 16:26:22 följande:

För att det är totalt meningslöst om man är normalbegåvad.

Så sant!
    Goodness me
  • Anonym (värderingar)
    Nej, det gick inte bra.
    Så det är för att du är bitter på din klantiga mamma som du tror att alla behöver gå kurser?
  • Anonym (nej)
    Ni som vägrar gå trots att ni aldrig deltagit i en kurs:
    hur bygger ni upp barn med stark självkänsla?
    Sunt förnuft.
    Vad har ni för gränssättningar?
    Sunt förnuft.
    Hur utvecklar ni copingstrategier?
    Sunt förnuft.

Hur formar ni motståndskraftig barn (känslor)?
    Sunt förnuft.

Man anpassar sig och finner strategier allteftersom olika situationer uppstår. Att du redan nu vill lära dig om hur man hanterar bråkiga barn är ambitiöst, men det hjälper sannolikt inte ett dugg i varje specifik situation du eventuellt råkar ut för.

• DizzyD66

Ni som vägrar gå trots att ni aldrig deltagit i en kurs: hur bygger ni upp barn med stark självkänsla? Vad har ni för gränssättningar? Hur utvecklar ni copingstrategier? Hur formar ni motståndskraftig barn (känslor)? Bara som exempel några saker jag är nyfiken på.

Tycker att många i den här tråden har så tråkig inställning. Jag har inte varit med om att kurserna har försökt styra en för hur man ska uppfostra barn tvärtom, de pratar och uppmanar mycket att man ska anpassa det man lärt sig till ens egen familj. Man får verkligen en kick och motivation till att verkligen anstränga sig. Vissa säger att det är idioter som behöver såna kurser men då blir jag förbluffad. Stackars dens barn som kallar andra för idioter bara för att man verkligen vill lära sig. Om du inte vill lära dig så behöver du kalla andra låga eller idioter. Du kan vara en negativ idiot själv.

Vadå tråkig inställning? Känner du att du borde besöka någon föräldrakurs är det väl bara bra. Men varför ska nu alla andra göra det?
  • För många grodor

Du får det att låta som att det är fruktansvärt komplicerat att ge barn en god självkänsla och att sätta gränser (copingstrategier har jag ingen aning om vad det är). För de allra flesta är det inte det. Till stor del beror det på att det är vad våra föräldrar gav oss.

Om du inte fick det av dina föräldrar förstår jag att du vill gå kurser och jag tycker att du gör helt rätt som gör det. Men du behöver förstå att de flesta andra inte har samma behov som du.

Svar på tråden Varför går folk inte på föräldrarkurser?