Anonym (Mamma) skrev 2017-03-22 16:07:26 följande:
Ni som vägrar gå trots att ni aldrig deltagit i en kurs: hur bygger ni upp barn med stark självkänsla? Vad har ni för gränssättningar? Hur utvecklar ni copingstrategier? Hur formar ni motståndskraftig barn (känslor)? Bara som exempel några saker jag är nyfiken på. Tycker att många i den här tråden har så tråkig inställning. Jag har inte varit med om att kurserna har försökt styra en för hur man ska uppfostra barn tvärtom, de pratar och uppmanar mycket att man ska anpassa det man lärt sig till ens egen familj. Man får verkligen en kick och motivation till att verkligen anstränga sig. Vissa säger att det är idioter som behöver såna kurser men då blir jag förbluffad. Stackars dens barn som kallar andra för idioter bara för att man verkligen vill lära sig. Om du inte vill lära dig så behöver du kalla andra låga eller idioter. Du kan vara en negativ idiot själv.
Hur det ena och det andra? Tja man använder sunt förnuft, egna erfarenheter och prövar sig fram. Jag köpte en barnbok (utveckling fysiskt och psykiskt), och läste väl en del i början. Om något speciellt dyker upp, surfar jag runt lite om det. Upptäckte på det viset också att vi "samsover" tex och att jag kör lite AP. Jag har gått första-hjälpen-kurs inriktad på barn. Har aldrig behövt använda dom kunskaperna som tur är, men gjorde att jag kände mig tryggare. Hade nog gått föräldrakurs om det funnits här och jag haft tid, kunde inget om barn. Men, mina största frågetecken var beträffande typ hur man borstar deras tänder och hur man klär på dom lagom mycket, uppfostringsstrategier har jag aldrig varit orolig för. Här där jag bor betalar min sjukförsäkring en kvinna som tillbringar 5 dagar i hemmet efter hemkomsten med bebisen, och det var superbra, kunde inte bada en bebis innan och hade aldrig bytt en blöja. Denna kvinna var alltså bebisexpert och utbildade mig om nyfödda, praktiskt och teoretiskt. Hon servade också mig med mat och tvättade en tvätt om dagen. Fantastiskt! Jag hade lite ångest ett tag för att jag inte haft tid för kurs som förberedde inför förlossningen, men jag tänkte att om jag bara följer sjukhuspersonalens instruktioner lär det väl ordna sig. Det blev planerat kejsarsnitt till slut, så hade inte behövt en sådan kurs. Tex bygga upp stark självkänsla - jag har varit kärleksfull och uppmuntrande, fungerade tydligen kanon med min son.