• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • FrökenE1985

Hej på er! Joinar gärna er nu efter att ha sträckläst hela tråden.

Blir 32 i juni och min karl är 46. Första barnet för mig men har två barn sen tidigare. Inväntar nu äl som bör ske i nästa vecka så vi kan påbörja försök nr.12 i ordningen. Så drygt att försöka och försöka utan att något händer.

Tempar och har använt äl-test trots att jag känner av äl väldigt tydligt. Men det har iaf hjälpt mig att få det bekräftat att det faktiskt är äl jag känner av.

I övrigt har jag provat progesteronkräm och albyl minor (1/3-1/4-tablett om dagen) men det har inte hjälp mig att få plus. Så denna gång provar jag att äta inositol fram till äl. Folsyra har jag ätit sedan vi började försöka, har även fått D-vitamin utskrivet av min läkare. Börjde också äta omega3-kapslar i höstas.

Nu håller jag tummarna att det blir många plus! Håller en extra tumme för oss som försökt extra länge!

• Percafluviatilis
    FrökenE1985 skrev 2017-04-21 18:06:19 följande:

Hej på er! Joinar gärna er nu efter att ha sträckläst hela tråden.

Blir 32 i juni och min karl är 46. Första barnet för mig men har två barn sen tidigare. Inväntar nu äl som bör ske i nästa vecka så vi kan påbörja försök nr.12 i ordningen. Så drygt att försöka och försöka utan att något händer.

Tempar och har använt äl-test trots att jag känner av äl väldigt tydligt. Men det har iaf hjälpt mig att få det bekräftat att det faktiskt är äl jag känner av.

I övrigt har jag provat progesteronkräm och albyl minor (1/3-1/4-tablett om dagen) men det har inte hjälp mig att få plus. Så denna gång provar jag att äta inositol fram till äl. Folsyra har jag ätit sedan vi började försöka, har även fått D-vitamin utskrivet av min läkare. Börjde också äta omega3-kapslar i höstas.

Nu håller jag tummarna att det blir många plus! Håller en extra tumme för oss som försökt extra länge!

Åh, dig känner jag igen från andra trådar. Nu är det ju ändå din tur att få ett plus! Ska hålla tummarna :) 

• KajsaL

Jag plussade idag!!!

På sjunde försöket tog det. Det känns helt overkligt. Jag kan knappt tro att det är sant.

• FridaB92
    KajsaL skrev 2017-04-21 19:08:24 följande:

Jag plussade idag!!!

På sjunde försöket tog det. Det känns helt overkligt. Jag kan knappt tro att det är sant.

Stort grattis!
  • Percafluviatilis
    KajsaL skrev 2017-04-21 19:08:24 följande:

Jag plussade idag!!!

Grattis! Kanske är det vårljuset som gör underverk? :D Lycka till nu!
  • FrökenE1985
    Percafluviatilis skrev 2017-04-21 18:21:25 följande:

Åh, dig känner jag igen från andra trådar. Nu är det ju ändå din tur att få ett plus! Ska hålla tummarna :) 

Känner igen dig med. Tack! Det värmer!

Längtan är verkligen enorm. Så blir till att kräva utredning om det inte går nu, eller har tänkt ringa i nästa vecka och försöka få en tid.
  • Percafluviatilis
    FrökenE1985 skrev 2017-04-21 20:47:49 följande:

Känner igen dig med. Tack! Det värmer!

Längtan är verkligen enorm. Så blir till att kräva utredning om det inte går nu, eller har tänkt ringa i nästa vecka och försöka få en tid.

Jag förstår det! Tycker ändå du, utåt sett, verkar ha en sund inställning. Man får ju försöka att inte låta det äta upp en totalt. Hoppas ni slipper utredning och om inte, att det är något som går lätt att åtgärda!
  • Percafluviatilis
    inez898 skrev 2017-04-21 15:57:55 följande:

Jag har funderat på det där med äl-test... Som jag har förstått det så är de dyra och inte helt säkra (man kan missa stegringen osv)? Jag funderar på om jag ska köpa eller inte. Har enligt min app ägglossning på måndag. Borde jag testa? Är det inte lika enkelt att ligga varannan dag bara? Jag förstår att det kan vara skönt att ha koll på sin cykel såklart, men egentligen borde det väl bara vara att ligga varannan dag under ett par veckor kring ägglossning? Eller har jag missat nån info? Känns som att jag inte vet hur man gör barn haha 

Det räcker att ligga varannan dag! Jag har använt ägglossningstest några gånger bara för att se hur kroppen beter sig just runt ägglossning för att få bättre koll. Att bekräfta att det jag känner är ägglossning osv. Men att använda testen ökar ju automatiskt inte chansen att bli gravid om man ändå har koll på när äl är och ligger där omkring :)
  • FrökenE1985
    Percafluviatilis skrev 2017-04-22 12:23:44 följande:

Jag förstår det! Tycker ändå du, utåt sett, verkar ha en sund inställning. Man får ju försöka att inte låta det äta upp en totalt. Hoppas ni slipper utredning och om inte, att det är något som går lätt att åtgärda!

Utredning vore ju himla skönt att slippa egentligen, men gör jag en som visar att hormonnivåer och annat ser bra ut så kan man kanske släppa den oron iaf. Och skulle det visa sig att det är nått som inte är tip top så kan man ju oftast åtgärda det och öka förutsättningar.

Man försöker ju hålla hoppet uppe och tänka att det kommer när det är meningen. Självklart blir det deppigt som attan varje gång mensen kommer, men tycker nog det var jobbigare i början. Man lär sig att leva med och hantera känslorna. Under tiden skämmer jag bort mina syskonbarn med kärlek och bus så ofta jag kan.
  • lindacb

Jag och min pojkvän försöker bli gravida med en första lilla skrutt nu och det här är första månaden vi båda verkligen av hela våra hjärtan hoppas på ett plus.

Vi har haft oskyddat sex i åtminsone fem månader nu men jag har inte blivit gravid hittils. Jag borde ha fått min mens för 6 dagar sedan men jag har inte ens haft pms den här månaden + att min pojkvän inte kännt igen några "mens"symptom hos mig den här månaden.

Jag har haft jättemycket halsbränna på senaste, har fått blåsor i munnen, mina bröst gör konstigt ont (brukar ha ont innan mens men inte såhär, det känns som typ träningsvärk i brösten nu), vaknade en natt flera gånger av att min vänstra bröstvårta gjorde sååååå ont, har svårt att äta och känner mig ibland inte ens hungrig, och allt det här har hänt inom de två senaste veckorna.

Jag hoppas verkligen att jag är gravid, någon som känner igen de här symptomen hos sig själv? Funderar på att köpa gravtest bara för att få veta nu på en gång, kommer bli så ledsen om mensen kommer:(

Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första