• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • Percafluviatilis
    Hedblomster skrev 2017-04-12 09:39:05 följande:

En sak jag har funderat på: eftersom jag aldrig har varit gravid förut kan jag ju egentligen inte veta att om jag ens KAN bli gravid. Och jag har en så märklig känsla av att det kommer att bli svårt och ta låååång tid... Jag vet inte varför? Antingen stämmer det, eller så är jag bara pessimistisk. Ni vet när man vill något mest av allt i hela hela världen, då känns det ju som att man aldrig kommer att få det? Det kan ju bara vara den känslan jag har... 

Jag har tänkt likadan och nu är vi visserligen på försök nr 7 så kanonsnabbt har det ju inte gått oavsett om det blir ett plus denna månaden. Känner väldigt väl igen känslan iallafall. Vågar aldrig hoppas samtidigt som det är det enda jag hoppas på.
  • Hedblomster
    Percafluviatilis skrev 2017-04-12 12:32:25 följande:
    Jag har tänkt likadan och nu är vi visserligen på försök nr 7 så kanonsnabbt har det ju inte gått oavsett om det blir ett plus denna månaden. Känner väldigt väl igen känslan iallafall. Vågar aldrig hoppas samtidigt som det är det enda jag hoppas på.
    Åh men då är det verkligen er tur nu! Håller tummarna!
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2017-04-12 11:15:47 följande:

Oj, jag vet inte hur en såndär monitor fungerar så det är svårt att säga... Kanske lika bra att ligga på ett tag framöver för säkerhets skull, hehe. 

Hur många gånger har ni försökt nu?
  • Percafluviatilis
    Hedblomster skrev 2017-04-12 13:44:46 följande:

Åh men då är det verkligen er tur nu! Håller tummarna!

Ja, vi får se. Denna gången har jag dock inte ens haft ägglossning ännu. Skulle haft idag men kroppen verkar vara 2-3 dagar efter denna gången. Hoppas den kommer bara så man slipper vänta en månad till på att försöka! Tack för peppen :)
  • My102
    Jooosen skrev 2017-04-12 07:52:13 följande:

Kan oxå så få. Va hos gyn. Hon hittade inget på mig iallafall :/.. känns typ som äl värk för mig?! Nu endast på dag 5 (har väldigt kort mens)

Ja precis! Som ÄL smärtor ungefär. Ringer gyn nästa vecka om det inte försvinner. Kommer och går, och det är ju under dem ggr det kommer som jag blir orolig men imellan är der ju ingen fara :) såklart. Så det har blivit av att jag har ringt än. Tack för input :)
  • Percafluviatilis
    Mudcakemonster skrev 2017-04-13 06:40:13 följande:

Och nu kom tant röd fyra dagar sen..

Vad tråkigt :( Så surt när den ska dra ut på det också!
  • JiKå
    Hedblomster skrev 2017-04-12 09:39:05 följande:

En sak jag har funderat på: eftersom jag aldrig har varit gravid förut kan jag ju egentligen inte veta att om jag ens KAN bli gravid. Och jag har en så märklig känsla av att det kommer att bli svårt och ta låååång tid... Jag vet inte varför? Antingen stämmer det, eller så är jag bara pessimistisk. Ni vet när man vill något mest av allt i hela hela världen, då känns det ju som att man aldrig kommer att få det? Det kan ju bara vara den känslan jag har... 

Samma här. Jag har aldrig ens blivit gravid. Har visserligen aldrig FÖRSÖKT förut men har heller aldrig direkt försökt att undvika det heller.

Mamma har pcos och det kan vara ärftligt. Jag har problem med oregelbunden mens.

Sambon har aldrig gjort någon gravid. Han och hans ex försökte tydligen förut men lyckades aldrig. Jag vet inte så mycket mer om det, och ärligt talat så vill jag inte veta mer.

För en vecka sedan fick vi veta att hans ex nu är gravid så nu är han ju helt hundra på att han inte kan.

Precis som jag är "säker" på att inte jag kan.

Sedan han fick det beskedet så har han fått problem med potensen, för mycket tankar i huvudet.

Jag har börjat ta olika tillskott och kommer köpa ett hemmatest åt honom till att börja med. För han skäms för att söka hjälp.

Krävs det så gör jag det säger han. Men jag tänker att ett test hemma kan vara värt att prova först.

Så ja.. just nu är det typ det enda jag kan tänka på.

Att vi gärna vill men aldrig kommer kunna på egen hand.

Samtidigt fick jag häromdagen ett väldigt starkt streck på äl-test och vi låg samma kväll.

Dagarna innan hade jag en riktigt konstig känsla som hela tiden sa "om vi ska fixa det så är det den här gången det gäller! Vi kommer kunna få en bebis nu." Och jag har tänkt på namn, vad bebisen behöver osv. Och varit mycket mer sugen hela den senaste veckan.

Jag har seriöst ALDRIG känt eller tänkt så under mina 29 år.

Men jag vågar inte hoppas..
  • Jooosen
    JiKå skrev 2017-04-14 16:02:00 följande:

Samma här. Jag har aldrig ens blivit gravid. Har visserligen aldrig FÖRSÖKT förut men har heller aldrig direkt försökt att undvika det heller.

Mamma har pcos och det kan vara ärftligt. Jag har problem med oregelbunden mens.

Sambon har aldrig gjort någon gravid. Han och hans ex försökte tydligen förut men lyckades aldrig. Jag vet inte så mycket mer om det, och ärligt talat så vill jag inte veta mer.

För en vecka sedan fick vi veta att hans ex nu är gravid så nu är han ju helt hundra på att han inte kan.

Precis som jag är "säker" på att inte jag kan.

Sedan han fick det beskedet så har han fått problem med potensen, för mycket tankar i huvudet.

Jag har börjat ta olika tillskott och kommer köpa ett hemmatest åt honom till att börja med. För han skäms för att söka hjälp.

Krävs det så gör jag det säger han. Men jag tänker att ett test hemma kan vara värt att prova först.

Så ja.. just nu är det typ det enda jag kan tänka på.

Att vi gärna vill men aldrig kommer kunna på egen hand.

Samtidigt fick jag häromdagen ett väldigt starkt streck på äl-test och vi låg samma kväll.

Dagarna innan hade jag en riktigt konstig känsla som hela tiden sa "om vi ska fixa det så är det den här gången det gäller! Vi kommer kunna få en bebis nu." Och jag har tänkt på namn, vad bebisen behöver osv. Och varit mycket mer sugen hela den senaste veckan.

Jag har seriöst ALDRIG känt eller tänkt så under mina 29 år.

Men jag vågar inte hoppas..

Urs vad jobbigt. Så himla lätt att man övertänker oxå. Får för mig samma sak. Jag slutade med p piller för typ 9 monader sen. Dock bara försökt bli gravid en gång än så länge. Har fått mensvärk från helvetet sen dess samt mens bara i två dagar?? Bara en känsla av att jag kommer ha skitsvårt att bli gravid. Inbillar mig endometrios. hur påverkar pcos egentligen? Kram
  • Starlights

Rosa på pappret igår kväll. Slutade med att jag låg i sängen och lipade resten av kvällen. Kände varför är det aldrig vår tur..

Idag Äl+12 och bim i morgon. Inget mer rosa än, men tror ju knappast det är en nidblödning nu, snarare spottings innan mensen.. Och nästa äl kommer vi vara bortresta och bo tillsammans med andra i en stuga hela helgen, så vi kommer inte kunna pricka in äl den helgen.. brukar ha rätt regelbunden cykel, så vet att jag kommer ha äl just då...

Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första