• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • elinlarsen

Hej! Jag (20 år) och min sambo (22 år) har nyss börjat försöka att få barn. Jag är en person som inte har tålamod att vänta på ett positivt svar, blir så ledsen när det visar negativt. Har även en väldigt oregelbunden mens så är svårt att pricka rätt och veta hur man ska planera.

Hur gör ni?
    Är ägglossningstesten bra och pålitliga och hur funkar dem?

• Hedblomster
    elinlarsen skrev 2017-04-18 15:21:26 följande:

Hej! Jag (20 år) och min sambo (22 år) har nyss börjat försöka att få barn. Jag är en person som inte har tålamod att vänta på ett positivt svar, blir så ledsen när det visar negativt. Har även en väldigt oregelbunden mens så är svårt att pricka rätt och veta hur man ska planera.

Hur gör ni?
    Är ägglossningstesten bra och pålitliga och hur funkar dem?

Testa absolut ägglossningstest om du har oregelbunden mens! För vissa verkar de inte fungera och man kan ibland missa det positiva utslaget, men för många fungerar det bra! Jag har ganska regelbunden mens men använder ändå tester för att kunna maxa liggandet runt rätt dagar, haha...
  • elinlarsen
    Hedblomster skrev 2017-04-18 15:29:53 följande:
    Testa absolut ägglossningstest om du har oregelbunden mens! För vissa verkar de inte fungera och man kan ibland missa det positiva utslaget, men för många fungerar det bra! Jag har ganska regelbunden mens men använder ändå tester för att kunna maxa liggandet runt rätt dagar, haha...
    Okej, då ska jag absolut testa det! Är så himla svårt att veta vilka flytningar som är "rätt" flytningar. så då kanske man satsar på fel dagar i månaden så det inte blir något alls...
  • Hedblomster
    elinlarsen skrev 2017-04-18 16:06:03 följande:
    Okej, då ska jag absolut testa det! Är så himla svårt att veta vilka flytningar som är "rätt" flytningar. så då kanske man satsar på fel dagar i månaden så det inte blir något alls...
    Jaaa, jag märker typ ingen äl-flytning... Jag får positivt på äl-test och får som mensvärk och någon dag efter ont i brösten, så jag antar att ägglossningen är då, men har inte sett något sånt där sekret man ska ha... :/ 
  • elinlarsen
    Hedblomster skrev 2017-04-18 16:14:36 följande:
    Jaaa, jag märker typ ingen äl-flytning... Jag får positivt på äl-test och får som mensvärk och någon dag efter ont i brösten, så jag antar att ägglossningen är då, men har inte sett något sånt där sekret man ska ha... :/ 
    hmm okej.. jag har nu min andra flytning denna månad, är väldigt lite nu men det kommer lite. min mens enligt en app skulle ha varit den 14nde men har inte kommit än, hade som mensvärk i helgen men fortfarande ingen mens utan bara en till flyting :/
  • Solsken83
    HannaPanna92 skrev 2017-04-18 14:14:41 följande:

Min kropp säger det motsatta. Ska ha ägglossning imorgon enligt min app och test visade positivt idag. Dock har jag ALLTID kramper två-en dag innan ägglossning men inte nu. Så misstänker att det inte blir någon ägglossning den här månaden. Den är omgången är nr 12 för mig :(

Åh vad trist... Håller tummarna för dig, det måste ju vara din tur snart. Kram!
  • Ankan373

Hej!
    Det är både spännande och nervöst att läsa era historier och tankar här.
    Jag och min sambo har länge funderat på att skaffa barn och har äntligen kommit till en punkt där båda känner sig "redo" och att tiden är här.
    Jag har längtat länge och längtar ännu mer nu när bebisverkstaden ska börja på riktigt! Vi är 26 och 27 år gamla.
    Jag hoppas bara på att kunna slappna av lite så man kan ha kul på resans gång också och inte bara längtar och sätter press på processen!

Lycka till allihop!

• hjälpbubblan

Hoppas alla här plussar snart!(inklusive mig haha)

Jag och sambon är på fjärde försöket. Har BIM idag men tant röd har inte kommit på besök än så länge.

Har inte heller någon mensvärk som jag brukar ha.

Mått illa till och från, svullen mage och sovit väldigt mycket på senaste men vill inte hoppas för mycket.. Beställde nyss test men vet inte hur jag ska klara av att vänta!

• Mudcakemonster
    Percafluviatilis skrev 2017-04-13 07:09:24 följande:

Vad tråkigt :( Så surt när den ska dra ut på det också!

Ja vekligen, men konstigt att den var 4dagar sen och sen höll på endast i en dag.. konstigt. Liksom brunt, och en dag vanlig mens och sen poff försvunnen.
  • VictoriaBerggren

Vi ska göra vårt första försök om några dagar. Har ÄL 3 maj!! Så spänd!

Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första