Anonym (Nästa) skrev 2017-03-28 12:42:17 följande:
Jag har inte nämnt något om missing people, det här är familjeliv... Mitt svar var visst till någon som påstod "något annat", nämligen att det är en trist syn att utgå ifrån att någon är skyldig. Enligt mig är det viktigare att folk är i säkerhet än hur den synen uppfattas, som trist eller annat.
LFF skrev 2017-03-28 10:34:17 följande:
Har jag påstått att någon hjälp honom att hitta dem? Att nämna problematiken i sådan hjälp är snarare i förebyggande syfte än något annat. Ska man vänta med att säga att det är dumt att privatpersoner hjälper någon på familjeliv att hitta människor, tills någon faktiskt tipsat eller gett råd, så är det redan försent!Hur lyckas du få fram det i min text, allvarligt? "Med andra ord"? Polisen ska hantera ärendet utifrån den information de har, kritiken var förebyggande mot att privatpersoner på ett forum tar saken i egna händer då det kan vara livsfarligt! Folk sitter ju argumenterar motsatsen. Läs om, en eller två gånger till... hur lyckas man missförstå "försiktighetsprincipen hos oss vanliga medmänniskor"?
EnAnonumius skrev 2017-03-28 12:01:14 följande:
(Jag har redan svarat dig i inlägg #68) men efter som du svarade igen på samma inlägg så ger jag dig ett nytt svar i en annan vinkel.
(...)
Nej, jag deltog inte i tråden före inlägget du svarade på nu, det du svarar på var det första jag skrev.
Hur ska man vara försiktig på annat sätt? Ingen vet vem som egentligen är offret här, då ska man inte blanda sig i och potentiellt skapa problem, även om det är av välvilja. Det handlar inte om att misstro honom alls, inte heller om att lita på honom. Tvärtom handlar det om att vara neutral och låta polisen sköta sitt jobb. Jag motsätter mig argumentationen emot att på förhand varna andra att hjälpa någon som TS, och uppmärksamma problematiken det potentiellt skulle kunna innebära. Ingenting annat. HUR kan det vara fel?
Men är det överhuvudtaget någon som har försökt hjälpa TS att hitta mamman och barnen?
Inte vad jag har sett i alla fall,men jag kanske har missat något?
Om man läser vad TS har skrivit så har han heller inte bett om hjälp att hitta dem.
Han har däremot uttryckt sin oro då hans sambo knaprar piller och nyligen har blivit dömd för en stöld.
Vem som helst skulle väl bli orolig i en sådan situation.
Jag tror att det många reagerar på är att flera här i tråden har varit snabba på att döma TS utan att ens ha läst hans kommentarer (bara trådstarten) och bildat sig en uppfattning om situationen han befinner sig i.
Många verkar ta för givet att bara för att TS är en man så måste han vara våldsam och att hans sambo därför tagit barnen med sig och stuckit.
Och det tycker i alla fall jag är fel.
Bara för att det finns våldsamma män så betyder det inte att alla män är likadana.
Det är ju,i så fall,att idiotförklara alla män.