• Anonym (Orolig pappa)

Mina barn är försvunna!

Hejsan nu har min värsta mardröm slagit in! 
    för tre veckor sen försvann mina barn med sin mamma. hon sa att dom skulle ut o leka, men kom aldrig tillbaka. fick ett sms att dom är flyttade med soc men ringde soc dagen efter och dom är inte inblandade alls. har haft kontakt med dom sen dess både polisen och advokat. Jag gjorde en egenmäktighet med barn anmälan. som ligger hos polisen. 
    Vi har gemensam vårdnad av barnen dom är 11 månader och 2,5 år som går på dagis här mm.hon hade ringt dit o sagt att han ej kommer på ett tag.
    har gjort en orosanmälan men dom kan ej göra den för dom vet inte vart hon finns, 
    så undrar nu vad kan jag göra? jag har riktig panik har inte varit från mina barn så länge nån gång. 

• Svar på tråden Mina barn är försvunna!
  • EnAnonumius
    Anonym (Nästa) skrev 2017-03-28 10:29:15 följande:
    Är motsatsen bättre då? Att någon får hjälp att hitta fru och barn, kanske mördar dem i misshandel. Då är de döda för att det var elakt mot stackars mannen att misstro honom. Det är inget fel på försiktighetsprincipen hos oss vanliga medmänniskor. Låt polisen sköta den delen istället. Det finns två alternativ i ett sådant scenario, inget är bra, men ärligt talat är "skyldig till motsatsen bevisats" i vissa fall det mindre dåliga alternativet.
    (Jag har redan svarat dig i inlägg #68) men efter som du svarade igen på samma inlägg så ger jag dig ett nytt svar i en annan vinkel.

Klara du bara av att tänka perfekt svartvitt, och sedan utgå från att andra också har samma perfekta svartvita synsätt som du har?

Här är en skrämmande tanke. Det finns folk som har förstått att värden är nyanserad och har nyanserat tänkande. 
    Till och med polis och domstolar har nyanserat tänkande.
    Det krävs om man skall jobba inom rättsväsendet.

Du däremot vill anamma en s.k "cowboy rättvisa" (nu pratar jag bildligt och inte bokstavligt)  d.v.s man ska skjut för att döda först, sedan så kan vi ställa frågan om det var rätt att döda.

Nej jag tänker INTE börja anamma s.k "cowboy rättvisa". Varken bokstavligt eller bildligt i s.k "förebyggande syfte".

Som jag skrev i inlägg #68 till dig.
    Det går att vara försiktig utan att använda sig av inställningen "bättre att ts av mistag blir misstrodd än att någon råkar hjälpa ts att hitta ett misshandelsoffer som flytt från honom.".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • kvarnfot
    molly50 skrev 2017-03-28 11:29:26 följande:
    Ja,då vet du att det även finns kvinnor som beter sig illa.
    Bra,förresten,att du anmälde henne!  
    Visst,det är vanligare med våldsamma män,men det betyder ju inte att alla män ska dras över en kam.
    Och jag tror att det är lite där som problemet ligger.
    Att bra män blir dragna över samma kam pga att det finns våldsamma män.

Jag håller inte med om att TS sambo har stuckit utan anledning.
    Hon knaprar piller och har dessutom blivit dömd för stöld.
    Så hon kan ju likaväl försöka fly undan rättvisan.
    Nja, flera undersökningar visar ju att det är ännu vanligare att kvinnor använder våld mot män i hemmet än tvärtom. Läste om det senast idag i GP.
  • Anonym (Nästa)
    sextiotalist skrev 2017-03-28 10:32:56 följande:
    Jag har inte nämnt något om missing people, det här är familjeliv... Mitt svar var visst till någon som påstod "något annat", nämligen att det är en trist syn att utgå ifrån att någon är skyldig. Enligt mig är det viktigare att folk är i säkerhet än hur den synen uppfattas, som trist eller annat.
    LFF skrev 2017-03-28 10:34:17 följande:
    Har jag påstått att någon hjälp honom att hitta dem? Att nämna problematiken i sådan hjälp är snarare i förebyggande syfte än något annat. Ska man vänta med att säga att det är dumt att privatpersoner hjälper någon på familjeliv att hitta människor, tills någon faktiskt tipsat eller gett råd, så är det redan försent!
    Haskel skrev 2017-03-28 10:45:42 följande:

Polisen borde med andra ord ha arresterat TS, när han gjorde sin anmälan tycker du???

Hur lyckas du få fram det i min text, allvarligt? "Med andra ord"? Polisen ska hantera ärendet utifrån den information de har, kritiken var förebyggande mot att privatpersoner på ett forum tar saken i egna händer då det kan vara livsfarligt! Folk sitter ju argumenterar motsatsen. Läs om, en eller två gånger till... hur lyckas man missförstå "försiktighetsprincipen hos oss vanliga medmänniskor"?
    EnAnonumius skrev 2017-03-28 12:01:14 följande:

(Jag har redan svarat dig i inlägg #68) men efter som du svarade igen på samma inlägg så ger jag dig ett nytt svar i en annan vinkel.

(...)

Nej, jag deltog inte i tråden före inlägget du svarade på nu, det du svarar på var det första jag skrev.

Hur ska man vara försiktig på annat sätt? Ingen vet vem som egentligen är offret här, då ska man inte blanda sig i och potentiellt skapa problem, även om det är av välvilja. Det handlar inte om att misstro honom alls, inte heller om att lita på honom. Tvärtom handlar det om att vara neutral och låta polisen sköta sitt jobb. Jag motsätter mig argumentationen emot att på förhand varna andra att hjälpa någon som TS, och uppmärksamma problematiken det potentiellt skulle kunna innebära. Ingenting annat. HUR kan det vara fel?
  • molly50
    Anonym (Vars) skrev 2017-03-28 11:39:05 följande:
    Ah det missade jag ju. Då får jag nog be om ursäkt i min slutsats! Då kan det ju såklart ligga en massa orsaker bakom detta och isåfall så har ju hon grava problem. Jag hittar inte där det står men då borde han ju kunna då hjälp i det här för då kan hon ju mycket väl vara kapabel att skada deras barn!
    Precis! Och därför så tycker jag att man ska vara försiktig med att dra förhastade slutsatser och kanske läsa TS kommentarer innan man dömer honom.

Det är lugnt,din ursäkt är godtagen!  
    Du kan läsa TS kommentarer om du klickar på Visa endast vid hans avatar.
    Carpe Diem
  • molly50
    kvarnfot skrev 2017-03-28 12:35:04 följande:
    Nja, flera undersökningar visar ju att det är ännu vanligare att kvinnor använder våld mot män i hemmet än tvärtom. Läste om det senast idag i GP.
    Ja,då är det ju en ännu större anledning att inte vara så snabb att döma TS då.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Nästa) skrev 2017-03-28 12:42:17 följande:
    Jag har inte nämnt något om missing people, det här är familjeliv... Mitt svar var visst till någon som påstod "något annat", nämligen att det är en trist syn att utgå ifrån att någon är skyldig. Enligt mig är det viktigare att folk är i säkerhet än hur den synen uppfattas, som trist eller annat.
    LFF skrev 2017-03-28 10:34:17 följande:
    Har jag påstått att någon hjälp honom att hitta dem? Att nämna problematiken i sådan hjälp är snarare i förebyggande syfte än något annat. Ska man vänta med att säga att det är dumt att privatpersoner hjälper någon på familjeliv att hitta människor, tills någon faktiskt tipsat eller gett råd, så är det redan försent!Hur lyckas du få fram det i min text, allvarligt? "Med andra ord"? Polisen ska hantera ärendet utifrån den information de har, kritiken var förebyggande mot att privatpersoner på ett forum tar saken i egna händer då det kan vara livsfarligt! Folk sitter ju argumenterar motsatsen. Läs om, en eller två gånger till... hur lyckas man missförstå "försiktighetsprincipen hos oss vanliga medmänniskor"?
    EnAnonumius skrev 2017-03-28 12:01:14 följande:

(...)

Nej, jag deltog inte i tråden före inlägget du svarade på nu, det du svarar på var det första jag skrev.

Hur ska man vara försiktig på annat sätt? Ingen vet vem som egentligen är offret här, då ska man inte blanda sig i och potentiellt skapa problem, även om det är av välvilja. Det handlar inte om att misstro honom alls, inte heller om att lita på honom. Tvärtom handlar det om att vara neutral och låta polisen sköta sitt jobb. Jag motsätter mig argumentationen emot att på förhand varna andra att hjälpa någon som TS, och uppmärksamma problematiken det potentiellt skulle kunna innebära. Ingenting annat. HUR kan det vara fel?
    Men är det överhuvudtaget någon som har försökt hjälpa TS att hitta mamman och barnen?
    Inte vad jag har sett i alla fall,men jag kanske har missat något?

Om man läser vad TS har skrivit så har han heller inte bett om hjälp att hitta dem.
    Han har däremot uttryckt sin oro då hans sambo knaprar piller och nyligen har blivit dömd för en stöld.
    Vem som helst skulle väl bli orolig i en sådan situation.
    Jag tror att det många reagerar på är att flera här i tråden har varit snabba på att döma TS utan att ens ha läst hans kommentarer (bara trådstarten) och bildat sig en uppfattning om situationen han befinner sig i.
    Många verkar ta för givet att bara för att TS är en man så måste han vara våldsam och att hans sambo därför tagit barnen med sig och stuckit.
    Och det tycker i alla fall jag är fel.
    Bara för att det finns våldsamma män så betyder det inte att alla män är likadana.
    Det är ju,i så fall,att idiotförklara alla män.
    Carpe Diem
  • EnAnonumius
    Haskel skrev 2017-03-28 10:45:42 följande:
    Polisen borde med andra ord ha arresterat TS, när han gjorde sin anmälan tycker du???
    Ja som man gjorde i Vilda Västern.
    "Skjut för att döda först, ställ frågor sedan".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Nästa)
    molly50 skrev 2017-03-28 15:00:27 följande:

Men är det överhuvudtaget någon som har försökt hjälpa TS att hitta mamman och barnen?

Inte vad jag har sett i alla fall,men jag kanske har missat något?

Om man läser vad TS har skrivit så har han heller inte bett om hjälp att hitta dem.

Han har däremot uttryckt sin oro då hans sambo knaprar piller och nyligen har blivit dömd för en stöld.

Vem som helst skulle väl bli orolig i en sådan situation.

Jag tror att det många reagerar på är att flera här i tråden har varit snabba på att döma TS utan att ens ha läst hans kommentarer (bara trådstarten) och bildat sig en uppfattning om situationen han befinner sig i.

Många verkar ta för givet att bara för att TS är en man så måste han vara våldsam och att hans sambo därför tagit barnen med sig och stuckit.

Och det tycker i alla fall jag är fel.

Bara för att det finns våldsamma män så betyder det inte att alla män är likadana.

Det är ju,i så fall,att idiotförklara alla män.

Såhär står det i inlägget du citerade, vilket besvarar din första fråga: "Har jag påstått att någon hjälp honom att hitta dem? Att nämna problematiken i sådan hjälp är snarare i förebyggande syfte än något annat. Ska man vänta med att säga att det är dumt att privatpersoner hjälper någon på familjeliv att hitta människor, tills någon faktiskt tipsat eller gett råd, så är det redan försent!"

Jag skrev även detta i samma inlägg, vilket besvarar ditt andra stycke: "Ingen vet vem som egentligen är offret här, då ska man inte blanda sig i och potentiellt skapa problem, även om det är av välvilja. Det handlar inte om att misstro honom alls, inte heller om att lita på honom. Tvärtom handlar det om att vara neutral och låta polisen sköta sitt jobb. Jag motsätter mig argumentationen emot att på förhand varna andra att hjälpa någon som TS, och uppmärksamma problematiken det potentiellt skulle kunna innebära. Ingenting annat. HUR kan det vara fel?". Jag skriver bokstavligt talat motsatsen till vad du påstår angående att ta för givet att han är våldsam.
  • molly50
    Anonym (Nästa) skrev 2017-03-28 16:59:08 följande:
    Såhär står det i inlägget du citerade, vilket besvarar din första fråga: "Har jag påstått att någon hjälp honom att hitta dem? Att nämna problematiken i sådan hjälp är snarare i förebyggande syfte än något annat. Ska man vänta med att säga att det är dumt att privatpersoner hjälper någon på familjeliv att hitta människor, tills någon faktiskt tipsat eller gett råd, så är det redan försent!"

Jag skrev även detta i samma inlägg, vilket besvarar ditt andra stycke: "Ingen vet vem som egentligen är offret här, då ska man inte blanda sig i och potentiellt skapa problem, även om det är av välvilja. Det handlar inte om att misstro honom alls, inte heller om att lita på honom. Tvärtom handlar det om att vara neutral och låta polisen sköta sitt jobb. Jag motsätter mig argumentationen emot att på förhand varna andra att hjälpa någon som TS, och uppmärksamma problematiken det potentiellt skulle kunna innebära. Ingenting annat. HUR kan det vara fel?". Jag skriver bokstavligt talat motsatsen till vad du påstår angående att ta för givet att han är våldsam.
    Men om du inte tar för givet att han är våldsam så förstår jag inte varför du försöker varna andra för att hjälpa TS.
    Något för övrigt ingen heller har gjort.
    Ingen här har heller argumenterat emot att vara försiktig ,vad jag har kunnat se.
    Så jag förstår inte varför det ens ska behöva tas upp.
    Jag tror att de allra flesta är väl medvetna om att man ska vara försiktig i en sådan här situation.

Som du själv skriver så vet vi egentligen inte så mycket.
    Det vi vet är att TS sambo knaprar piller och har blivit dömd för en stöld.
    Och det ger i alla fall mig mer en känsla av att han är oroad än att han är våldsam.
    Carpe Diem
  • Anonym (Försiktig)
    molly50 skrev 2017-03-28 21:15:44 följande:
    Men om du inte tar för givet att han är våldsam så förstår jag inte varför du försöker varna andra för att hjälpa TS.
    Något för övrigt ingen heller har gjort.
    Ingen här har heller argumenterat emot att vara försiktig ,vad jag har kunnat se.
    Så jag förstår inte varför det ens ska behöva tas upp.
    Jag tror att de allra flesta är väl medvetna om att man ska vara försiktig i en sådan här situation.

Som du själv skriver så vet vi egentligen inte så mycket.
    Det vi vet är att TS sambo knaprar piller och har blivit dömd för en stöld.
    Och det ger i alla fall mig mer en känsla av att han är oroad än att han är våldsam.
    Nej, ingen har försökt hjälpa TS. Kanske för att det tidigt förekom varningar?
    Alla tänker inte på detta, och inte alla är försiktiga. Vi vet inte hur tråden skulle utvecklat sig om inte detta kom upp.
    Jag tror inte alls att de flesta är medvetna om att man ska vara försiktig när någon är förtvivlad över att en nära anhörig är borta. För de flesta är det nog snarare en reflex att börja lösa problemet genom att ge olika tips och råd.

Nej, vi vet inte mycket. Vi vet definitivt inte om hon verkligen knaprar piller och har blivit dömd för en stöld. När du skriver så förutsätter du att TS talar sanning, vilket är ädelt, men vilket också i förlängningen skulle kunnat leda till att TS får hjälp att hitta ett misshandelsoffer.
Svar på tråden Mina barn är försvunna!