• Anonym (Kronikern)

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

Någon mer som varit med om efter att ha ringt för att rådfråga en sjuksköterska på 1177 att dom sällan kan svara på frågorna? Jag får oavsett vad det har gällt "du får kontakta din doktor", "det kan jag tyvärr inte svara på", "du, det vet inte jag", "du får söka akut om du är orolig eller kontakta din vårdcentral" dom gånger jag har ringt dit genom åren. Det har varit olika saker men inga konstigheter utan borde vara sådant dom bör kunna svara på.

Jag misstänker att personerna som svarar är rädda för att ge felaktig information och då hänvisar vidare till ens vårdcentral för att känna sig säkra, men varför ha en sån tjänst i såna fall? Samma gäller apotekets chatt/email, frågar man något om ett läkemedel blir man direkt hänvisad till Läkemedelsverket.

Det ser så bra ut med all hjälp där ute men det är ju knappt någon vågar ge en råd eller ens har kunskapen, skärpning eller lägg ner dessa tjänster.

Ps. Det finns säkert eldsjälar där ute på linjerna som kan ge riktigt bra och informativa svar även om jag sällan pratat med dom själv.

• Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst
  • LFF

När jag ringt för egen del, att jag varit sjuk, har jag fått "god dag yxskaft" till svar känns det som. Som när mitt gallstensanfall inte kunde vara gallsten eftersom smärtan inte strålade på rätt sätt. Då var det ett begynnande magsår istället. Åkte till akuten och det visade sig vara gallsten.

När jag ringt angående barnen däremot så har jag känt förtroende för de som svarat, vare sig svaret varit "Avvakta och kontakta närakuten imorgon om läget är oförändrat eller värre", "Det är inget farligt" eller "Ni bör åka in och kolla upp det där".

• Glinda från Oz
    Ascendere skrev 2017-05-11 14:06:52 följande:

Jomen grundproblemet är ju att om jimmy 23 år gör som han ska göra och  ringer till vårdcentralen får han ingen läkartid, för det finns inga. 

Så jimmy 23 år väntar och väntar, till slut får han så ont att han åker till akuten. 

Hade svensk sjukvård fungerat så hade han ju bara ringt sin läkare, fått en tid samma eller nästa dag, och efter att ha träffat läkaren kunnat få vad man nu får mot nageltrång. 

Fast för nageltrång behöver man inte en tid samma eller nästa dag!
  • Anonym (Gnäll)
    Jomen grundproblemet är ju att om jimmy 23 år gör som han ska göra och  ringer till vårdcentralen får han ingen läkartid, för det finns inga. 
    Så jimmy 23 år väntar och väntar, till slut får han så ont att han åker till akuten. 
    Hade svensk sjukvård fungerat så hade han ju bara ringt sin läkare, fått en tid samma eller nästa dag, och efter att ha träffat läkaren kunnat få vad man nu får mot nageltrång. 
    menar du att du beställer tid via rådgivningen, jag går in på 117 loggar in väljer mi vårdcentral och bokar själv min tid då det finns lediga tider eller så lämnar jag över det till att de bokar en tid åt mig.

Jag fyller i bara mina bekymmer 
  • modsey

Jadu om du visste hur många Jimmy jag mött som svarar.

-familjeläkare har ju bara öppet på dagtid o då kan inte jag. Ni på akuten har ju öppet dygnet runt.
  • Anonym (Suck)

Varje gång nån i mitt hushåll ringt 1177 har vi fått rådet att åka till akuten. Min sambo är hypokondriker och när han får höra det så blir han akut dödssjuk även om det är en liten nästäppa han har, han åker till akuten och sitter där i timmar och tar upp plats för att sen direkt bli hemskickad.

• nevermind
    Anonym (Suck) skrev 2017-05-11 15:13:35 följande:

Varje gång nån i mitt hushåll ringt 1177 har vi fått rådet att åka till akuten. Min sambo är hypokondriker och när han får höra det så blir han akut dödssjuk även om det är en liten nästäppa han har, han åker till akuten och sitter där i timmar och tar upp plats för att sen direkt bli hemskickad.

Äsch, han får väl sitta där och damma. De skickar ju ändå hem honom direkt. Och han betalar väl?
  • Anonym (.)
    Anonym (Nr2) skrev 2017-05-11 13:18:24 följande:

Om du hade läst mitt inlägg om att det var misstanke om ev. Influensa så hade du fattat mitt svar.

Om en gravid kvinna som är sjuk ringer och frågar vad som kan hända om det är influensa så är svaret att en av grejerna som kan hända är att bebisen dör. Det är sanningen. Du frågade och fick ett svar, som dessutom var korrekt. Ditt argument var dessutom att man inte borde säga det till en horomonstinn kvinna. Mitt argument är att man bör absolut informera om det så fostret inte riskerar att dö. Det är många personer som tänker "äsch, det är nog ingen fara".
  • Anonym (Suck)
    nevermind skrev 2017-05-11 15:14:58 följande:
    Äsch, han får väl sitta där och damma. De skickar ju ändå hem honom direkt. Och han betalar väl?
    Jo, det är klart. Men det stör mig att nån annan med akuta problem kanske får vänta pga honom. Och så förväntar han sig att jag ska dalta med honom för att han har ju varit till akuuuuuten snyft snyft
  • MissNastrax

Blandade resultat de gånger jag ringt 1177 men "roligaste" var när jag var ca 19 år och skulle ha sista driven på gymnasiet innan studenten och jag var sjukt stressad så jag fick kristall lossning i örat och det var som någon tryckt på en knappt så snabbt gick det.

Fick sådan yrsel attack så att jag tappade balansen och inte kunde gå utan att luta mig emot väggarna alt. krypa fram (ungefär som när man är för berusad och håller fast sig i sängen för att rummet snurrar)..

Ringde 1177 och de sa att jag hade en vax propp.. aldrig haft i hela mitt liv och har knappt haft något vax att tala om samt aldrig hört talas om någon som blir så dålig av en propp... som har perfekt hörsel på båda öronen så sa emot henne och nej vad visste en liten 19 åring... jag hade vaxpropp punkt slut!

Var skit läskigt de första gångerna jag fick kristall lossning för det blev så illa till på balans sinnet, lindrigare idag när det sker.

Beware of the madness "vax-propps" 1177 diagnose!

• huskur

Jag har ringt några gånger och gjort som de sagt. Om man tycker att man vet bättre själv så är det väl bara göra som man själv tycker. 

Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst