• Anonym (Kronikern)

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

Någon mer som varit med om efter att ha ringt för att rådfråga en sjuksköterska på 1177 att dom sällan kan svara på frågorna? Jag får oavsett vad det har gällt "du får kontakta din doktor", "det kan jag tyvärr inte svara på", "du, det vet inte jag", "du får söka akut om du är orolig eller kontakta din vårdcentral" dom gånger jag har ringt dit genom åren. Det har varit olika saker men inga konstigheter utan borde vara sådant dom bör kunna svara på.

Jag misstänker att personerna som svarar är rädda för att ge felaktig information och då hänvisar vidare till ens vårdcentral för att känna sig säkra, men varför ha en sån tjänst i såna fall? Samma gäller apotekets chatt/email, frågar man något om ett läkemedel blir man direkt hänvisad till Läkemedelsverket.

Det ser så bra ut med all hjälp där ute men det är ju knappt någon vågar ge en råd eller ens har kunskapen, skärpning eller lägg ner dessa tjänster.

Ps. Det finns säkert eldsjälar där ute på linjerna som kan ge riktigt bra och informativa svar även om jag sällan pratat med dom själv.

• Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst
  • Anonym (Mormor)
    Dumbledore skrev 2017-05-11 00:37:55 följande:
    Fortfarande så var det ju barn som var mer sjuka än ditt barnbarn, det var därför hen fick vänta. Och skulle hen få ett epileptiskt anfall så finns det ju i så fall sjukvårdspersonal typ trettio sekunder bort.
    Nu var det inte så att barbarnet som hade hög feber i veckan var till barnakuten. Nej föräldrarna åker inte till barnakuten för enbart feber oavsett att barnet har särskilda behov. Utan det har varit tidigare när det har varit mer akut som det fått sitta flera timmar utan att komma in....eller att dem träffat en läkare som kommit in, men gått ut igen för att komma tillbaka flera timmar senare.....Så får det inte vara. På barnakuten ska det finnas mer än en läkare så fler får hjälp snabbare än på 6-8 timmar.
  • Anonym (Stina)

Men om man tar denna "min doktor" då, har ni provat den? Jag tänker göra de nästa gång. Då är det ju ändå läkare man får prata med...

• Gina43
    8295 skrev 2017-05-10 21:46:37 följande:

Ringde in gråtandes med rikliga blödningar i graviditets vecka 22-23. I lugn och saklig ton ville hon försäkra sig om att jag verkligen var gravid eller om jag överdrivit mina symptom och egentligen fått en "stor" mens. Fick efter förhöret vänta 2 minuter på vad jag inte visste var numret till förlossningen.

Men det var rätt agerat? Hon redde ut grundfakta (att du var gravid, att du blödde rikligt och inte bara "upplevt mycket", hur långt gången du var) och skickade dig sedan till rätt instans? Att jämföra med en mensblödning är ett normalt jämförelsemått på hur riklig en blödning är. Vad tänkte du dig att du skulle få för hjälp av 1177 med rikliga blödningar under andra halvan av din graviditet? Sånt får man åka in akut och kolla.
  • lollys
    nevermind skrev 2017-05-10 21:34:59 följande:

När jag fick reda på att jag var gravid och blev hysterisk så bad jag sambon ringa 1177 och be om hjälp. Han fick först rådet att köpa ett dagen efter-piller. ??? När han sa att det var liiiiite försent så sa hon att vi skulle köpa ett test till för att dubbelkolla. Och sen var det tack och hej och lycka till.

Hahahahahaha, det var nog bland det dummaste jag läst här på FL. 
    Vad i herrans namn skulle dom ge för råd hade du tänkt? 
  • 8295
    Gina43 skrev 2017-05-11 07:03:21 följande:

Men det var rätt agerat? Hon redde ut grundfakta (att du var gravid, att du blödde rikligt och inte bara "upplevt mycket", hur långt gången du var) och skickade dig sedan till rätt instans? Att jämföra med en mensblödning är ett normalt jämförelsemått på hur riklig en blödning är. Vad tänkte du dig att du skulle få för hjälp av 1177 med rikliga blödningar under andra halvan av din graviditet? Sånt får man åka in akut och kolla.

Näe, inte den tid det tog för henne att göra det. Min information stod i min journal som hon hade framför sig. Jag visste inte vars jag skulle ringa, därför blev det 1177. Sen fick jag åka plingplong in då det var riktigt akut. Kan inte hjälpa att känna hur flera minuter slösades bort i telefon med henne.
  • Anonym (Nr2)
    Anonym (.) skrev 2017-05-10 22:04:34 följande:

Hormonstinn eller ej så är det ju bra att hon var ärlig.

Minns själv när jag ringde en gång ang en åkomma och personen sa till mig att jag bör åka till akuten omgående, och poängterade dessutom att om jag inte gör det kan jag ev få bestående men om jag har otur eller i värsta fall avlida.

Hon var inte ärlig hon överdrev. Bebis dör inte bara för att mamman blir sjuk.
  • Ascendere

Syftet med 1177 är väl mest att hålla folk borta från primärvården.

Om svensk sjukvård fungerat på ett rimligt sätt hade man fått träffa en läkare efter ett par-tre timmars väntan om behov funnes. 

• Anonym (Ssk)
    Anonym (Sådärja) skrev 2017-05-10 22:48:04 följande:

Jaaa, i många lägen. För folk tar många gånger inget eget ansvar utan kräver så mycket. Får man sitta 6-8 timmar på barnakuten och är man högst troligt inte jättesjuk utan mest där för att mamma och pappa ska bli lugna. Ibland är det hög belastning där med och även de som har behov får vänta, såklart, men många gånger beror det på att fel personer är där. 

Så varför är vården katastrof? Hur löser vi det? Att sitta och gnälla gör det ju inte bättre. 

Inte alltid. Efter sonens feberkramper fick vi vänta i 5 h mitt i natten med en 1,5-åring efter "incheckning". Han hade fått en riktigt allvarlig infektion så när vi varit på och frågat två ggr och dom tittade lite närmare på honom blev det plötsligt jävligt bråttom med lumbalpunktion, ett helt batteri prover och akut behandling. Det var ingen överdriven stress inne på akuten sa läkaren men som var som alltid extremt underbemannade bara.. Så jo, det är katastrof. Jobbar själv som ssk inom barnsjukvård.
  • Ekorekoleko

Men är inte poängen med 1177 att de gör en bedömning av tillståndet och rekommenderar nästa steg. De hjälper en att avgöra om tillståndet kräver akut vård eller om vårdcentral eller värktabletter bör testas först. Vad är det för hjälp ni förväntar er frånnågon i telefon?

Själv är jag väldigt tacksam till 1177 då deras råd att söka akut hjälp och inte boka tid på vårdcentralen efter helgen bokstavligen räddade livet på mig.

• Dumbledore
    Anonym (Mormor) skrev 2017-05-11 00:51:24 följande:

Nu var det inte så att barbarnet som hade hög feber i veckan var till barnakuten. Nej föräldrarna åker inte till barnakuten för enbart feber oavsett att barnet har särskilda behov. Utan det har varit tidigare när det har varit mer akut som det fått sitta flera timmar utan att komma in....eller att dem träffat en läkare som kommit in, men gått ut igen för att komma tillbaka flera timmar senare.....Så får det inte vara. På barnakuten ska det finnas mer än en läkare så fler får hjälp snabbare än på 6-8 timmar.

Jo, men hade det varit mer akut så hade barnet fått hjälp tidigare, eller blivit hänvisad till annat sjukhus. Gör personalen bedömningen att någon kan sitta i väntrummet så får de göra det tills det är deras tur. Funktionsnedsättning eller ej. Läkaren som kom in och gick ut för att komma tillbaka flera timmar senare kanske ägnade de timmarna åt att rädda livet på ett annat barn, som behövde det. Får man vänta länge så är det för att man bedöms klara av det. Ändrar det sig så görs en ny bedömning, en ny triagering.

Sen kan det absolut finnas fler än en läkare, men de kanske är upptagna av ett barn som blivit påkört, trampad på av häst, blivit förgiftat att något, är fruktansvärt akut sjuk. Det är inte så att läkarna eller sköterskorna sitter och fikar och struntar i patienterna, och det är inte så att ditt barnbarn är viktigare än något annat barn. Sjukast först, och så är det alltid. Du kan ha väntat i fem timmar och det ska bli din tur precis, men så kommer det in ett offer från en bilolycka och du halkar ner i kön igen. Det kan väl inte vara en nyhet?
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst