• Anonym (Kronikern)

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

Någon mer som varit med om efter att ha ringt för att rådfråga en sjuksköterska på 1177 att dom sällan kan svara på frågorna? Jag får oavsett vad det har gällt "du får kontakta din doktor", "det kan jag tyvärr inte svara på", "du, det vet inte jag", "du får söka akut om du är orolig eller kontakta din vårdcentral" dom gånger jag har ringt dit genom åren. Det har varit olika saker men inga konstigheter utan borde vara sådant dom bör kunna svara på.

Jag misstänker att personerna som svarar är rädda för att ge felaktig information och då hänvisar vidare till ens vårdcentral för att känna sig säkra, men varför ha en sån tjänst i såna fall? Samma gäller apotekets chatt/email, frågar man något om ett läkemedel blir man direkt hänvisad till Läkemedelsverket.

Det ser så bra ut med all hjälp där ute men det är ju knappt någon vågar ge en råd eller ens har kunskapen, skärpning eller lägg ner dessa tjänster.

Ps. Det finns säkert eldsjälar där ute på linjerna som kan ge riktigt bra och informativa svar även om jag sällan pratat med dom själv.

• Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst
  • nevermind
    Anonym (Suck) skrev 2017-05-11 15:31:49 följande:
    Jo, det är klart. Men det stör mig att nån annan med akuta problem kanske får vänta pga honom. Och så förväntar han sig att jag ska dalta med honom för att han har ju varit till akuuuuuten snyft snyft
    Tar de inte in folk efter åkommor? Jag satt i sex timmar en gång, på en ganska död akutmottagning.

Ignorera honom. Ge honom numret till en psykolog.
  • huskur
    Anonym (Suck) skrev 2017-05-11 15:31:49 följande:
    Och så förväntar han sig att jag ska dalta med honom för att han har ju varit till akuuuuuten snyft snyft
    Det finns hjälp att få mot hälsoångest, som det heter numera. Driv inte med honom! Ångest är ångest. KBT är bra mot hälsoångest. Se till att han skaffar den behandlingen!
  • Anonym (Suck)
    nevermind skrev 2017-05-11 21:41:46 följande:
    Tar de inte in folk efter åkommor? Jag satt i sex timmar en gång, på en ganska död akutmottagning.

Ignorera honom. Ge honom numret till en psykolog.
    Jo men han stressar upp sig så att ett magknip blir ett extremt smärtsamt tarmvred att han måste få hjälp akut innan han dör, så visar det sig att det var lite gaser.
    huskur skrev 2017-05-11 22:13:53 följande:
    Det finns hjälp att få mot hälsoångest, som det heter numera. Driv inte med honom! Ångest är ångest. KBT är bra mot hälsoångest. Se till att han skaffar den behandlingen!
    Jag har också en hel del hälsoångest så jag ska inte döma honom. Däremot stör det mig att han alltid ska daltas med och han kan aldrig tänka på något annat (eller någon annan) än sig själv och sina krämpor hela tiden.

• huskur
    Anonym (Suck) skrev 2017-05-11 22:42:25 följande:
    han kan aldrig tänka på något annat (eller någon annan) än sig själv och sina krämpor hela tiden.

Då har han stora problem, Men om han har någon sjukdomsinsikt kan du hjälpa honom att få hjälp. 
  • Anonym (bullen)

Vår vårdcentral är så sjukt överbelastad att man i vissa fall inte ens kommer fram i telefonuppringningen, och då kan man ringa klockan 9 på förmiddagen. Det är inte alla som får åkommor klockan 7, får jag en åkomma klockan 14 vill inte jag åka till akuten i onödan men risken är ju att det blir så, och ta upp plats i onödan, få en läkare som hänvisar mig till min vårdcentral. Det har till och emd gått så långt att vårdcentralen hänvisar till 1177 för rådgivning.

Förgriper inte mig på hur jag ska få träffa nån läkare via 1177 om så behövs. Blir jag tillbakavisad till VC då eller?

Eller de gånger man ringt om typ värre förkylning som påmint om lunginflammation (haft flera ggr) och blir hänvisad till att vänta tre-fyra veckor för "alla är förkylda nu". Och då var det ändå i mitten på juni och väldigt varmt....

• LageP

Är diabetiker! Ringde en gång då mitt sockervärde for i taket ville bara ha råd hur jag på bästa sätt kunde häva det! Fick prata med en vrång kvinna som bara rådde mig att ringa ambulans!? Flera ggr innan hon la på luren i örat på mig!? Dit kommer jag aldrig mer ringa oavsett vad som händer mig!

• Anonym (Kry!!)

Jag rekommenderar starkt dom har apparna man kan använda i telefonen.

Jag har använt KRY till min 3 åring ett par gånger då det varit allt från långvarig magsjuka till öroninflammationer. Då akut tid då jag loggat in, bokat tid, fått vänta max 10 minuter. Man skickar in bild och beskrivning sen videosamtal där läkaren ställer lite frågor och tittar mer om det behövs. Sen ligger receptet att hämta ut. (Jag har då loggat in på apotekets hemsida och gett mamma fullmakt så hon har hämtat ut). Då har det blivit att inom 1 timme från att jag beslutar mig från läkarbesök så har jag medicin i handen. Inga idiot-råd och inte åka iväg med gnälligt barn.

Enbart 1 tillfälle de skickat mig vidare då lillen var nyopererad och det såg ut som han fått en infektion, men även då gick det snabbt, från kry tills att vi var klara på sjukhuset tog det 3 timmar istället för att vänta på akuten där mellan.

• Anonym (bullen)
    Anonym (Kry!!) skrev 2017-05-12 09:01:53 följande:

Jag rekommenderar starkt dom har apparna man kan använda i telefonen.

Jag har använt KRY till min 3 åring ett par gånger då det varit allt från långvarig magsjuka till öroninflammationer. Då akut tid då jag loggat in, bokat tid, fått vänta max 10 minuter. Man skickar in bild och beskrivning sen videosamtal där läkaren ställer lite frågor och tittar mer om det behövs. Sen ligger receptet att hämta ut. (Jag har då loggat in på apotekets hemsida och gett mamma fullmakt så hon har hämtat ut). Då har det blivit att inom 1 timme från att jag beslutar mig från läkarbesök så har jag medicin i handen. Inga idiot-råd och inte åka iväg med gnälligt barn.

Enbart 1 tillfälle de skickat mig vidare då lillen var nyopererad och det såg ut som han fått en infektion, men även då gick det snabbt, från kry tills att vi var klara på sjukhuset tog det 3 timmar istället för att vänta på akuten där mellan.

Vänta bara tills alla övernojiga nysvenskar får nys om denna app, då blir även den överbelastad. Min polare jobbar på akuten i Uppsala där det dagligen kommer in patienter med utländskt påbrå som står och gallskriker och vrålar och är helt hysteriska för enkla åkommor. Brukar tyvärr resultera i att de får förtur eftersom läkarna tycker de är så pass besvärliga.

Nu är inte alla nysvenskar så men blir lätt att man drar folk över en kam =/
  • nevermind
    Anonym (bullen) skrev 2017-05-12 09:31:59 följande:
    Vänta bara tills alla övernojiga nysvenskar får nys om denna app, då blir även den överbelastad. Min polare jobbar på akuten i Uppsala där det dagligen kommer in patienter med utländskt påbrå som står och gallskriker och vrålar och är helt hysteriska för enkla åkommor. Brukar tyvärr resultera i att de får förtur eftersom läkarna tycker de är så pass besvärliga.

Nu är inte alla nysvenskar så men blir lätt att man drar folk över en kam =/
    Där är det ju läkarna som också gör fel. Om det inte redan finns ordningsvakter som upprätthåller ordningen på akuten så får de begära det. Finns på KS, för allas skull.
  • Anonym (Hmm)

Hade extremt ont i "tjej" magen och illamående (och lite andra symptom) så ringde vårdguiden en söndag för att fråga om jag skulle söka för gynbesvär eller vart dom tyckte jag skulle vända mig sen på måndagen, och svaret blev "åk in så fort du kan till akuten, för det låter som diabetes"! "HERREGUD!" Tänkte jag, samtidigt som jag tyckte det lät konstigt. Väl hos akuten så såg alla jag kom i kontakt med ut som frågetecken, skrattade (åt mig?!) och blev förbannade på vårdguiden. Tydligen kunde man inte åka in akut för diabetes? Utan det är en lång process om man inte har diagnos sedan innan. Tog blodtryck och blodsocker och åkte sedan hem..

Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst