• Anonym (Kronikern)

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

Någon mer som varit med om efter att ha ringt för att rådfråga en sjuksköterska på 1177 att dom sällan kan svara på frågorna? Jag får oavsett vad det har gällt "du får kontakta din doktor", "det kan jag tyvärr inte svara på", "du, det vet inte jag", "du får söka akut om du är orolig eller kontakta din vårdcentral" dom gånger jag har ringt dit genom åren. Det har varit olika saker men inga konstigheter utan borde vara sådant dom bör kunna svara på.

Jag misstänker att personerna som svarar är rädda för att ge felaktig information och då hänvisar vidare till ens vårdcentral för att känna sig säkra, men varför ha en sån tjänst i såna fall? Samma gäller apotekets chatt/email, frågar man något om ett läkemedel blir man direkt hänvisad till Läkemedelsverket.

Det ser så bra ut med all hjälp där ute men det är ju knappt någon vågar ge en råd eller ens har kunskapen, skärpning eller lägg ner dessa tjänster.

Ps. Det finns säkert eldsjälar där ute på linjerna som kan ge riktigt bra och informativa svar även om jag sällan pratat med dom själv.

• Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst
  • 8295

Ringde in gråtandes med rikliga blödningar i graviditets vecka 22-23. I lugn och saklig ton ville hon försäkra sig om att jag verkligen var gravid eller om jag överdrivit mina symptom och egentligen fått en "stor" mens. Fick efter förhöret vänta 2 minuter på vad jag inte visste var numret till förlossningen.

• Anonym (.)
    Anonym (Nr2) skrev 2017-05-10 21:37:19 följande:

Vi ringde dit när vi väntade 2an då jag blivit sjuk och var rädd av hur bebis skulle påverka om det var influensan. Hon svarade att bebisen kan dö.

Utmärkt svar till en gravid horminstinn kvinna :p

Så jag tar deras ord med en nypa salt här efter ;)

Hormonstinn eller ej så är det ju bra att hon var ärlig.

Minns själv när jag ringde en gång ang en åkomma och personen sa till mig att jag bör åka till akuten omgående, och poängterade dessutom att om jag inte gör det kan jag ev få bestående men om jag har otur eller i värsta fall avlida.
  • Anonym (Mormor)

Jag anser att 1177 har blivit dåligt på sistone. Svärsonen ringde 1177 här en kväll för att ett av barnet varit febrig i en vecka och bara ville sova och ville ha råd. Han kom på 47 platsen i kön och när det var 17 i kön bröts hela linjen.

Nä man ska nog inte ringa till 1177 om man vill fråga nåt för kön är enorm och av belastningen så bryts linjen. Man kan inte sitta allt från 40 minuter till 2 timmar för att kunna få råd.

Samma är det om man ska med barn till barnakuten så kan man få sitta 6-8 timmar för att få träffa en läkare. Barn orkar inte sitta så länge.

Vården i Sverige är KATASTROF.

• Anonym (Sådärja)
    Anonym (Mormor) skrev 2017-05-10 22:28:12 följande:

Jag anser att 1177 har blivit dåligt på sistone. Svärsonen ringde 1177 här en kväll för att ett av barnet varit febrig i en vecka och bara ville sova och ville ha råd. Han kom på 47 platsen i kön och när det var 17 i kön bröts hela linjen.

Nä man ska nog inte ringa till 1177 om man vill fråga nåt för kön är enorm och av belastningen så bryts linjen. Man kan inte sitta allt från 40 minuter till 2 timmar för att kunna få råd.

Samma är det om man ska med barn till barnakuten så kan man få sitta 6-8 timmar för att få träffa en läkare. Barn orkar inte sitta så länge.

Vården i Sverige är KATASTROF.

Jaaa, i många lägen. För folk tar många gånger inget eget ansvar utan kräver så mycket. Får man sitta 6-8 timmar på barnakuten och är man högst troligt inte jättesjuk utan mest där för att mamma och pappa ska bli lugna. Ibland är det hög belastning där med och även de som har behov får vänta, såklart, men många gånger beror det på att fel personer är där. 

Så varför är vården katastrof? Hur löser vi det? Att sitta och gnälla gör det ju inte bättre. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Sådärja) skrev 2017-05-10 22:48:04 följande:

Jaaa, i många lägen. För folk tar många gånger inget eget ansvar utan kräver så mycket. Får man sitta 6-8 timmar på barnakuten och är man högst troligt inte jättesjuk utan mest där för att mamma och pappa ska bli lugna. Ibland är det hög belastning där med och även de som har behov får vänta, såklart, men många gånger beror det på att fel personer är där. 

Så varför är vården katastrof? Hur löser vi det? Att sitta och gnälla gör det ju inte bättre. 

Självklart ska vi inte ignorera faktumet att folk söker sig till akuten för icke akuta besvär. Men det största problemet är att vården har blivit försummat i många år nu. Och det är inte bara vården, det är rättsväsendet, skolan och en hel del annat som hamnat på efterkälken också. Enligt mig verkar det vara en kombination av att regeringen helt enkelt lägger pengar på fel saker och jag tror inte de kan se problemen fullt ut heller. Man får väl "hoppas" att de inte ser problemen fullt ut för hur kan de annars bara totalt ignorera problemet?

Bostadsbristen är ett till exempel f.ö. Jag minns för 8-10 år sen att man snackade om bostadsbristen och ändå så har det knappt hänt ett skit. Jävligt konstigt när man tänker på det.
  • lövet2

Jag har ringt 1177 många gånger. Har nog fått den hjälp jag behövt varenda gång faktiskt. Mycket imponerad!

• Anonym (Mormor)
    Anonym (Sådärja) skrev 2017-05-10 22:48:04 följande:

Om barnet i fråga har särskilda behov och inte kan vänta med hög feber som inte går ner med febernedsättande och epilepsin kan slå till så kan jag inte kalla det att det är oroliga föräldrar i onödan som väntar. Varje förälder med ett sjukt barn är självklart oroliga om det kan tillstöta mer.

Jag gnäller inte jag säger bara hur det är.

Och jo vi kan förändra detta med att rösta rätt vid nästa val och se till att vården blir bättre.
  • modsey
    nevermind skrev 2017-05-10 21:34:59 följande:

När jag fick reda på att jag var gravid och blev hysterisk så bad jag sambon ringa 1177 och be om hjälp. Han fick först rådet att köpa ett dagen efter-piller. ??? När han sa att det var liiiiite försent så sa hon att vi skulle köpa ett test till för att dubbelkolla. Och sen var det tack och hej och lycka till.

Handen på hjärtat. Exakt bad hade du velat stt de skulle göra för dig?
  • Dumbledore
    Anonym (Mormor) skrev 2017-05-11 00:02:44 följande:

Om barnet i fråga har särskilda behov och inte kan vänta med hög feber som inte går ner med febernedsättande och epilepsin kan slå till så kan jag inte kalla det att det är oroliga föräldrar i onödan som väntar. Varje förälder med ett sjukt barn är självklart oroliga om det kan tillstöta mer.

Jag gnäller inte jag säger bara hur det är.

Och jo vi kan förändra detta med att rösta rätt vid nästa val och se till att vården blir bättre.

Fortfarande så var det ju barn som var mer sjuka än ditt barnbarn, det var därför hen fick vänta. Och skulle hen få ett epileptiskt anfall så finns det ju i så fall sjukvårdspersonal typ trettio sekunder bort.
  • Anonym (klick)
    Anonym (Nr2) skrev 2017-05-10 21:37:19 följande:

Vi ringde dit när vi väntade 2an då jag blivit sjuk och var rädd av hur bebis skulle påverka om det var influensan. Hon svarade att bebisen kan dö.

Utmärkt svar till en gravid horminstinn kvinna :p

Så jag tar deras ord med en nypa salt här efter ;)

Det var förstås inte särskilt psykologiskt sagt, men jag har en arbetskamrat vars foster troligen dog i magen på grund av att hon (mamman alltså) blev väldigt sjuk i influensa. Så även om det säkert är ovanligt, så kan det hända. 
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst