• Anonym (Kronikern)

Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

Någon mer som varit med om efter att ha ringt för att rådfråga en sjuksköterska på 1177 att dom sällan kan svara på frågorna? Jag får oavsett vad det har gällt "du får kontakta din doktor", "det kan jag tyvärr inte svara på", "du, det vet inte jag", "du får söka akut om du är orolig eller kontakta din vårdcentral" dom gånger jag har ringt dit genom åren. Det har varit olika saker men inga konstigheter utan borde vara sådant dom bör kunna svara på.

Jag misstänker att personerna som svarar är rädda för att ge felaktig information och då hänvisar vidare till ens vårdcentral för att känna sig säkra, men varför ha en sån tjänst i såna fall? Samma gäller apotekets chatt/email, frågar man något om ett läkemedel blir man direkt hänvisad till Läkemedelsverket.

Det ser så bra ut med all hjälp där ute men det är ju knappt någon vågar ge en råd eller ens har kunskapen, skärpning eller lägg ner dessa tjänster.

Ps. Det finns säkert eldsjälar där ute på linjerna som kan ge riktigt bra och informativa svar även om jag sällan pratat med dom själv.

• Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst
  • modsey
    Ascendere skrev 2017-05-11 10:35:43 följande:

Syftet med 1177 är väl mest att hålla folk borta från primärvården.

Om svensk sjukvård fungerat på ett rimligt sätt hade man fått träffa en läkare efter ett par-tre timmars väntan om behov funnes. 

Nej det är inte syftet. Syftet är att ge rätt råd om vårdnivå. Ex så är det himla onödigt att åka in till akuten med ett barn som kräkts en gång eller att åka in med gamla mamma till akuten för åkommor som kan behandlas och utredas i primärvärden. Om jimmy 23 år inte for till skuten med nageltrång skoskav och om vi i stället tar oss till vården utan att överdriva symptom för att få ambulans etc så skulle resurserna räcka till mer
  • Glinda från Oz

Jag har runt 1177 tre gånger, en gång bad de mig ringa 112 istället och en ambulans kom efter bara några minuter, två gånger rådde de mig att åka in själv till närakuten, jag tycker de var sakliga och förklarade varför det var viktigt att söka hjälp sedan kan de såklart inte ställa diagnos över telefon.

• Anonym (.)
    Anonym (Nr2) skrev 2017-05-11 10:20:19 följande:

Hon var inte ärlig hon överdrev. Bebis dör inte bara för att mamman blir sjuk.

När du säger "bara för att mamman blir sjuk" låter det som om du pratar om rent allmänt. Finns många olika sjukdomar, en del är farliga, andra inte. En del dödar, andra inte. Precis som med gamla så är gravida en extra utsatt grupp som kan drabbas mycket värre än en "vanlig" vuxen.

För att återgå till vad som sades så kan absolut fostret dö av influensa.

"Varför bör gravida vaccineras?

? Gravida har ett nedsatt immunförsvar ? för att kroppen inte ska uppfatta fostret som någonting främmande som ska stötas bort. Och ju längre fram i graviditeten man kommer, desto mindre lungkapacitet har man som gravid ? fostret och livmodern tar ju upp allt större plats. Därför riskerar gravida att bli svårt sjuka av influensa mot mitten och slutet av graviditeten."

www.viforaldrar.se/gravid/Influensavaccinet-skyddar-bade-den-gravida-och-den-nyfodda-bebisen

Om kvinnans kropp stöter bort fostret så betyder det att fostret dör. Drabbas en gravid kvinna av influensa bör hon nog uppsöka läkarvård ganska så omgående för att inte riskera att fostret ska dö eller drabbas på andra sätt. Kan inte alls se hur du kan påstå att det är en överdrift.
  • Anonym (.)

Vet inte varför det blev frågetecken i början och slutet av "Gravida har ett nedsatt immunförsvar". Ser helt klart missvisande ut. När jag kopierade var det bindestreck, precis som i länken.

• Anonym (Besök i verkligheten)
    Anonym (Mormor) skrev 2017-05-11 00:51:24 följande:
    Nu var det inte så att barbarnet som hade hög feber i veckan var till barnakuten. Nej föräldrarna åker inte till barnakuten för enbart feber oavsett att barnet har särskilda behov. Utan det har varit tidigare när det har varit mer akut som det fått sitta flera timmar utan att komma in....eller att dem träffat en läkare som kommit in, men gått ut igen för att komma tillbaka flera timmar senare.....Så får det inte vara. På barnakuten ska det finnas mer än en läkare så fler får hjälp snabbare än på 6-8 timmar.
    Fortfarande så har de gjort en bedömning som innebär att ditt barnbarn var mindre akut att ta hand om än andra patienter.

Visst, vi vill alla ha massor av vårdpersonal och prioriteras snabbt men är du beredd att betala t.ex 10% mer i skatt för att få det?
  • nevermind
    Anonym (Sådärja) skrev 2017-05-10 21:36:59 följande:
    Och vad var syftet med att ringa 1177? Hjälp med vad? 
    Inte undra på vården är överbelastad....
    För att fråga vart vi skulle vända oss.
  • Anonym (Nr2)
    Anonym (.) skrev 2017-05-11 12:31:24 följande:

När du säger "bara för att mamman blir sjuk" låter det som om du pratar om rent allmänt. Finns många olika sjukdomar, en del är farliga, andra inte. En del dödar, andra inte. Precis som med gamla så är gravida en extra utsatt grupp som kan drabbas mycket värre än en "vanlig" vuxen.

För att återgå till vad som sades så kan absolut fostret dö av influensa.

"Varför bör gravida vaccineras?

? Gravida har ett nedsatt immunförsvar ? för att kroppen inte ska uppfatta fostret som någonting främmande som ska stötas bort. Och ju längre fram i graviditeten man kommer, desto mindre lungkapacitet har man som gravid ? fostret och livmodern tar ju upp allt större plats. Därför riskerar gravida att bli svårt sjuka av influensa mot mitten och slutet av graviditeten."

www.viforaldrar.se/gravid/Influensavaccinet-skyddar-bade-den-gravida-och-den-nyfodda-bebisen

Om kvinnans kropp stöter bort fostret så betyder det att fostret dör. Drabbas en gravid kvinna av influensa bör hon nog uppsöka läkarvård ganska så omgående för att inte riskera att fostret ska dö eller drabbas på andra sätt. Kan inte alls se hur du kan påstå att det är en överdrift.

Om du hade läst mitt inlägg om att det var misstanke om ev. Influensa så hade du fattat mitt svar.
  • Anonym (Gnäll)

Så mycket gnäll på vården :(, först och främst tänk på att du ringer till någon, det är ofta svårt att bedöma en tillstånd via telefon, och man är också rädd att ställa en diagnos så man får skit för det sen.

Det är iland svårt att få en diagnos via akuten eller VC ibland också och man tar 1000 prover går till olika läkare mm.

Svensken har så höga förväntningar över diagnoser och råd via telefon, anmäla råd kan du väl få eller sök a,kut mm, det är special utbildade sköterskor ej läkare som svarar på din frågor. 

• Anonym (.-.)
    8295 skrev 2017-05-11 10:07:07 följande:
    Näe, inte den tid det tog för henne att göra det. Min information stod i min journal som hon hade framför sig. Jag visste inte vars jag skulle ringa, därför blev det 1177. Sen fick jag åka plingplong in då det var riktigt akut. Kan inte hjälpa att känna hur flera minuter slösades bort i telefon med henne.
    Personal på 1177 har inte tillgång till patientjournalerna, de har ett annat system man klickar sig vidare i och ställer följdfrågor beroende på vilken information man får i telefon av den vårdsökande. Har personen tidigare ringt in så kan det finnas loggade anteckningar från de samtalen, men de har som sagt inte tillgång till all sjukdomshistorik om den de pratar med. Om det inte ändrats senaste 4 åren så fungerar det så. 

Tycker själv att det är en väldigt bra tjänst även om erfarenheten och kompetensnivån såklart är ganska spridd på de sjuksköterskor som arbetar där (precis som på alla andra ställen inom sjukvården). 
  • Ascendere
    modsey skrev 2017-05-11 11:40:17 följande:
    Nej det är inte syftet. Syftet är att ge rätt råd om vårdnivå. Ex så är det himla onödigt att åka in till akuten med ett barn som kräkts en gång eller att åka in med gamla mamma till akuten för åkommor som kan behandlas och utredas i primärvärden. Om jimmy 23 år inte for till skuten med nageltrång skoskav och om vi i stället tar oss till vården utan att överdriva symptom för att få ambulans etc så skulle resurserna räcka till mer
    Jomen grundproblemet är ju att om jimmy 23 år gör som han ska göra och  ringer till vårdcentralen får han ingen läkartid, för det finns inga. 
    Så jimmy 23 år väntar och väntar, till slut får han så ont att han åker till akuten. 
    Hade svensk sjukvård fungerat så hade han ju bara ringt sin läkare, fått en tid samma eller nästa dag, och efter att ha träffat läkaren kunnat få vad man nu får mot nageltrång. 
Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst