• Anonym (Kronikern)

    Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst

    Någon mer som varit med om efter att ha ringt för att rådfråga en sjuksköterska på 1177 att dom sällan kan svara på frågorna? Jag får oavsett vad det har gällt "du får kontakta din doktor", "det kan jag tyvärr inte svara på", "du, det vet inte jag", "du får söka akut om du är orolig eller kontakta din vårdcentral" dom gånger jag har ringt dit genom åren. Det har varit olika saker men inga konstigheter utan borde vara sådant dom bör kunna svara på.

    Jag misstänker att personerna som svarar är rädda för att ge felaktig information och då hänvisar vidare till ens vårdcentral för att känna sig säkra, men varför ha en sån tjänst i såna fall? Samma gäller apotekets chatt/email, frågar man något om ett läkemedel blir man direkt hänvisad till Läkemedelsverket.

    Det ser så bra ut med all hjälp där ute men det är ju knappt någon vågar ge en råd eller ens har kunskapen, skärpning eller lägg ner dessa tjänster.

    Ps. Det finns säkert eldsjälar där ute på linjerna som kan ge riktigt bra och informativa svar även om jag sällan pratat med dom själv.

     

  • Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst
  • nevermind
    Anonym (Hmm) skrev 2017-05-12 15:00:45 följande:

    Hade extremt ont i "tjej" magen och illamående (och lite andra symptom) så ringde vårdguiden en söndag för att fråga om jag skulle söka för gynbesvär eller vart dom tyckte jag skulle vända mig sen på måndagen, och svaret blev "åk in så fort du kan till akuten, för det låter som diabetes"! "HERREGUD!" Tänkte jag, samtidigt som jag tyckte det lät konstigt. Väl hos akuten så såg alla jag kom i kontakt med ut som frågetecken, skrattade (åt mig?!) och blev förbannade på vårdguiden. Tydligen kunde man inte åka in akut för diabetes? Utan det är en lång process om man inte har diagnos sedan innan. Tog blodtryck och blodsocker och åkte sedan hem..


    Man SKA åka in akut vid diabetes!!!
  • BengtPee

    Det handlar om att man måste svara efter ett förutbestämt rådgivningsstöd och att sjuksköterskorna inte får svara på frågor som gäller läkares tillhörighet, tex mediciner eller diagnoser

  • Anonym (Man)

    Jag tycker jag fått bra råd genomgående, förutom en gång, då de rådde mig att vänta att söka vård tills nästa dag istället för att pka toll akuten. Och när man kom till vårdcentralen dagen efter så fick man info om att jag borde ha åkt in akut dagen innan, men att det som tur var gick bra i alla fall.. .

  • Anonym (bullen)
    nevermind skrev 2017-05-12 10:05:02 följande:

    Där är det ju läkarna som också gör fel. Om det inte redan finns ordningsvakter som upprätthåller ordningen på akuten så får de begära det. Finns på KS, för allas skull.


    Det har inte vårt landsting råd med. Är så mycket annat som ska bekostas. Kalla mig gärna rasist men tänkte vår regering till när de öppnade upp gratis vård för i princip alla nytillkomna? Var det inte nått 5-siffrigt antal som kom, bara i fjol? Och då har den där principen om fri vård funnits i många år vad jag vill minnas.

    En släkting jobbar i vården berättar hur hög belastningen blivit. Sen beror det väl itne enbart på ökad patienter utan också att många försvinner från vårdyrket. Det är fan inte värt nånting längre. Och så löser man det genom att tvinga ut kvarvarande personal i övertid m.m. Låga löner. Sen tittar man på industrijobb där man får multum. En så viktig del av samhället som vården värdesätts med skit.

    Det är så svårt att ta in när patienter faktiskt tycker man gör ett bra jobb, för man är redan så nertryckt av chefer och politiker. Det hurras från politiker om att man ska lägga miljarder extra på vården. Var tar de pengarna vägen? En släkting i Dalarna berättade om hur landstinget gick back miljarder och så skulle det sparas, man la ner flera instanser, bantade på personal, m.m. Blev det nå bättre? Nej sen gick det ännu mer back.

    Istället för att bara lösa det kortsiktigt, varför inte utreda (vilket vi i Sverige verkar vara så jävla kåta på att göra hela tiden) varför det går så mycket back? Det kan ju knappast vara en enskild vårdcentrals fel att det går så dåligt.

    Då har man plötsligt en mängd patienter som ska skeppa sig flera mil till den vårdcentral som härnäst ligger närmst.
  • Anonym (Mormor)
    Anonym (bullen) skrev 2017-05-12 23:06:07 följande:
    Det har inte vårt landsting råd med. Är så mycket annat som ska bekostas. Kalla mig gärna rasist men tänkte vår regering till när de öppnade upp gratis vård för i princip alla nytillkomna? Var det inte nått 5-siffrigt antal som kom, bara i fjol? Och då har den där principen om fri vård funnits i många år vad jag vill minnas.

    En släkting jobbar i vården berättar hur hög belastningen blivit. Sen beror det väl itne enbart på ökad patienter utan också att många försvinner från vårdyrket. Det är fan inte värt nånting längre. Och så löser man det genom att tvinga ut kvarvarande personal i övertid m.m. Låga löner. Sen tittar man på industrijobb där man får multum. En så viktig del av samhället som vården värdesätts med skit.

    Det är så svårt att ta in när patienter faktiskt tycker man gör ett bra jobb, för man är redan så nertryckt av chefer och politiker. Det hurras från politiker om att man ska lägga miljarder extra på vården. Var tar de pengarna vägen? En släkting i Dalarna berättade om hur landstinget gick back miljarder och så skulle det sparas, man la ner flera instanser, bantade på personal, m.m. Blev det nå bättre? Nej sen gick det ännu mer back.

    Istället för att bara lösa det kortsiktigt, varför inte utreda (vilket vi i Sverige verkar vara så jävla kåta på att göra hela tiden) varför det går så mycket back? Det kan ju knappast vara en enskild vårdcentrals fel att det går så dåligt.

    Då har man plötsligt en mängd patienter som ska skeppa sig flera mil till den vårdcentral som härnäst ligger närmst.
    Verkligen bra skrivet och detta är verkligheten. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (blödning)

    Har bara ringt 1177 en gång, hade rammlat ute och hörde konstiga ljud när jag vaknade dagen efter såg även skuggor ,efter jag beskrev mina besvär så sa hon till mig att jag måste åka upp till akuten hon kopplade mig till 112 åkte ambulans upp och efter röndgen vissade sig att jag hade en hjärnblödning i bakre delen av hjärnan,fick åka ambulanshelikopter till stockholm för akut opration

    Är jäkligt glad att jag ringde och att hon som svarade var så skarp att hon direkt fattade vad det var och hur akut det var,har fortfarande idag milda besvär och kommer antaligen aldrig bli helt återstäld. Men utan 1177 och framför allt hennes snabbtänk hade jag antaligen haft allvarliga hjärnskador eller varit död . Så min upplevelse med 1177 gör mig ödmjuk och tacksam över dessa duktiga oppratörer

  • Anonym (Hmm)
    nevermind skrev 2017-05-12 15:43:21 följande:

    Man SKA åka in akut vid diabetes!!!


    Även om man inte har diabetes?
  • Benedicte
    Anonym (Kry!!) skrev 2017-05-12 09:01:53 följande:

    Jag rekommenderar starkt dom har apparna man kan använda i telefonen.

    Jag har använt KRY till min 3 åring ett par gånger då det varit allt från långvarig magsjuka till öroninflammationer. Då akut tid då jag loggat in, bokat tid, fått vänta max 10 minuter. Man skickar in bild och beskrivning sen videosamtal där läkaren ställer lite frågor och tittar mer om det behövs. Sen ligger receptet att hämta ut. (Jag har då loggat in på apotekets hemsida och gett mamma fullmakt så hon har hämtat ut). Då har det blivit att inom 1 timme från att jag beslutar mig från läkarbesök så har jag medicin i handen. Inga idiot-råd och inte åka iväg med gnälligt barn.

    Enbart 1 tillfälle de skickat mig vidare då lillen var nyopererad och det såg ut som han fått en infektion, men även då gick det snabbt, från kry tills att vi var klara på sjukhuset tog det 3 timmar istället för att vänta på akuten där mellan.


    Hm hur tusan har läkaren på KRY appen diagnosisera öroninflammation utan att ens kolla i öronen med ett otoskop???? Och antibiotika på det?? Fattar ni inte att all antibiotikaanvändning gör bakterierna resistenta när man behandlar i onödan!!
  • Anonym (Japp)
    Benedicte skrev 2017-05-13 20:56:35 följande:

    Hm hur tusan har läkaren på KRY appen diagnosisera öroninflammation utan att ens kolla i öronen med ett otoskop???? Och antibiotika på det?? Fattar ni inte att all antibiotikaanvändning gör bakterierna resistenta när man behandlar i onödan!!


    Den mängd som skrivs ut i Sverige är inte ens piss i havet och väldigt i periferin när det kommer till detta problem. Jobbigare i de länder där man kan gå in på vilket apotek som helst och få ut det utan recept - eller frågor. Uppenbarligen bedömde den här läkaren att det var nödvändigt med antibiotika och då får man väl lita på det?
  • Kebabben

    Ni som fått dålig respons av 1177, vad är det egentligen ni förväntar er? Ni ber en läkare ge er diagnos över telefon, utav era egna beskrivningar för symptom som ni har. Om ni säger att ni har ont i örat, klart som fan kommer läkaren ge det mest troliga svaret som är skälet till dessa symptom i 99% av fallen. De på 1177 måste få en jävla massa samtal från hypokondriker eller andra liknande fjantar.

    Det finns förövrigt väldigt få länder som har tjänster som 1177, så endast det faktum att 1177 finns i sverige gör oss jävligt priviligerade.

  • 8295
    Kebabben skrev 2017-05-13 22:06:19 följande:

    Ni som fått dålig respons av 1177, vad är det egentligen ni förväntar er? Ni ber en läkare ge er diagnos över telefon, utav era egna beskrivningar för symptom som ni har. Om ni säger att ni har ont i örat, klart som fan kommer läkaren ge det mest troliga svaret som är skälet till dessa symptom i 99% av fallen. De på 1177 måste få en jävla massa samtal från hypokondriker eller andra liknande fjantar.

    Det finns förövrigt väldigt få länder som har tjänster som 1177, så endast det faktum att 1177 finns i sverige gör oss jävligt priviligerade.


    Man ringer inte för att få en diagnos, utan råd och vägledning i att hantera situationen. Ingen här kritiserar iden av 1177 utan enskilda upplevelser där man ibland blivit dåligt bemött eller fått rent utav sagt dumma svar.
  • Anonym (Sådärja)
    Anonym (Japp) skrev 2017-05-13 21:06:41 följande:
    Den mängd som skrivs ut i Sverige är inte ens piss i havet och väldigt i periferin när det kommer till detta problem. Jobbigare i de länder där man kan gå in på vilket apotek som helst och få ut det utan recept - eller frågor. Uppenbarligen bedömde den här läkaren att det var nödvändigt med antibiotika och då får man väl lita på det?
    Och därför ska vi inte vara restrektiva i Sverige? Ser urusla exempel på läkare som inte alls kan hantera alla föräldrar som "kräver" antibiotika till sina småttingar så de blir friskare fortare!
  • Anonym (Kronikern)
    Kebabben skrev 2017-05-13 22:06:19 följande:

    Ni som fått dålig respons av 1177, vad är det egentligen ni förväntar er? Ni ber en läkare ge er diagnos över telefon, utav era egna beskrivningar för symptom som ni har. Om ni säger att ni har ont i örat, klart som fan kommer läkaren ge det mest troliga svaret som är skälet till dessa symptom i 99% av fallen. De på 1177 måste få en jävla massa samtal från hypokondriker eller andra liknande fjantar.

    Det finns förövrigt väldigt få länder som har tjänster som 1177, så endast det faktum att 1177 finns i sverige gör oss jävligt priviligerade.


    Det är sjuksköterskor som svarar, inte läkare
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Sådärja) skrev 2017-05-13 22:39:11 följande:

    Och därför ska vi inte vara restrektiva i Sverige? Ser urusla exempel på läkare som inte alls kan hantera alla föräldrar som "kräver" antibiotika till sina småttingar så de blir friskare fortare!


    Vi är jämförelsevis restriktiva i Sverige. Det var lite det som var poängen.
  • Anonym (Sådärja)
    Anonym (Japp) skrev 2017-05-13 23:46:05 följande:
    Vi är jämförelsevis restriktiva i Sverige. Det var lite det som var poängen.
    Men ändå tycka det är ok att skriva ut ab via en app? Är det restrektivt?
  • Benedicte
    Anonym (Japp) skrev 2017-05-13 21:06:41 följande:

    Den mängd som skrivs ut i Sverige är inte ens piss i havet och väldigt i periferin när det kommer till detta problem. Jobbigare i de länder där man kan gå in på vilket apotek som helst och få ut det utan recept - eller frågor. Uppenbarligen bedömde den här läkaren att det var nödvändigt med antibiotika och då får man väl lita på det?


    Det är just det som är problemet. Hur ska läkaren kunna följa riktlinjerna för hur en öroninflammation ska behandlas när man inte ens har sett i ditt barns öron. Antibiotika i all ära men adekvat undersökning behövs för sådana diagnoser. Ont i örat är inte alltid en AOM utan kan vara en extern otit som inte behandlas med antibiotika. Och de flesta otiter på barn under 5 år spontanläker.

    Om du nu undrar hur jag vet allt det här beror det på att jag jobbar som medicinsk sekreterare.
  • Dumbledore
    Benedicte skrev 2017-05-14 09:25:00 följande:

    Det är just det som är problemet. Hur ska läkaren kunna följa riktlinjerna för hur en öroninflammation ska behandlas när man inte ens har sett i ditt barns öron. Antibiotika i all ära men adekvat undersökning behövs för sådana diagnoser. Ont i örat är inte alltid en AOM utan kan vara en extern otit som inte behandlas med antibiotika. Och de flesta otiter på barn under 5 år spontanläker.

    Om du nu undrar hur jag vet allt det här beror det på att jag jobbar som medicinsk sekreterare.


    Håller helt med! Känner man inte barnet och man inte vet hur otiterna utvecklas så MÅSTE man titta i örat för att vara säker! Min dotter får otiter lite då och då, vår öronläkare känner både henne och mig, och han brukar skriva ut recept på Kåvepenin utan att titta på henne först, men då har trumhinnan alltid spruckit. Dessutom tycker han inte att jag ska hämta ut det direkt, utan avvakta ett par dagar för att se hur det utvecklar sig. Det hade jag aldrig litat på via en läkar-app.
  • molly50

    Jag har ringt 1177 en gång då jag var gravid med första barnet och fick ont i magen. 
    Det var i början av graviditeten.
    Jag fick inte ens svar. Satt hur länge som helst i telefonen och lät signalerna gå fram utan att någon svarade.
    Pratade sedan med mvc nästa dag och fick veta att det inte var någon fara.
    I övrigt så har det aldrig varit några problem vid kontakt med 1177.


    Carpe Diem
  • Anonym (Kry!!)
    Benedicte skrev 2017-05-13 20:56:35 följande:
    Hm hur tusan har läkaren på KRY appen diagnosisera öroninflammation utan att ens kolla i öronen med ett otoskop???? Och antibiotika på det?? Fattar ni inte att all antibiotikaanvändning gör bakterierna resistenta när man behandlar i onödan!!

     


    För att mitt barn har rör i öronen, är ett öronbarn, vilket gör att varje gång han får öroninflammation så rinner det massor och syns även utanpå att det är.. Han behöver tyvärr behandlas varje gång vilket gör att vi haft otaliga besök på jourmottagningar med ett barn som skrikit i timmar innan vi fått hjälp tidigare.

Svar på tråden Ringa 1177 vid sjukdomsfrågor - totalt meningslöst