• Anonym (L)

Så sjukt...

Mina hyresvärdar är inte kloka, jag hyr ett hus där allt ingår. Jag har påpekat att de förvarar grejer i mitt enda förråd på gården. Jag lessnade en dag och plockade ut saker som kan stå ute för att få in mina saker. Hyresvärden är till gården under dagen och ser att jag lagt ut sakerna, skickar då ett sms till mig att jag beter mig förjävligt. Jag åker hem till hyresvärden och frågar vad det är frågan om varpå han kastar sig över mig och knuffar ut mig, har blåmärken på armen efter honom. Han ber mig dra åt helvetet osv? Här sitter jag och kan välja mellan att konfrontera och bli bostadslös eller tiga och lida! Jag känner mig så kränkt och ledsen! Och lagarna är så tragiska att jag måste tiga och lida! Det här är så fruktansvärt så jag finner inga ord!

• Svar på tråden Så sjukt...
  • Anonym (L)

Hyresvärden har rätt att ha nyckel till bostaden, men även skyldighet att tala om exakt när han ska beträda huset. Så jag kan anmäla för hemfridsbrott om jag vill men då åker jag ut med huvudet före! Man ska inte hyra av privatpersoner för lagarna är så tragiska för hyresgästen så jag spyr!

• Anonym (A)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 11:46:14 följande:

När man ber om att de ska rensa förrådet och inget händer på 6 månader och jag har saker som måste in för annars blir de förstörda. Och jag betalar min hyra. Då måste man tulldistrikten göra något? Dom struntar ju i mig och då kanske det blir att jag struntar i dem.

Du hade istället kunnat tagit hjälp av Hyresgästföreningen.

De har egna jurister som jobbar med dessa typer av frågor dagligen.

Nu har du gjort dig skyldig till brott, vilket inte alls är bra.
  • Teqfqcd

Om grejerna stod i förrådet när du glyttade in så skulle iaf inte jag tro att det ingår i ditt hyreskontrakt, alternativt kan hyresvärden påstå att det är till för trädgårds/fastighetsskötseln och då har du nog tyvärr inte mycket att komma med om "allt ingår". Sen tycker jag att det är väldigt lustigt att du som hyr tror dig ha fulla rättigheter. Så vitt jag vet så äger du inte fastigheten utan du hyr, och då är det ju fastighetsskötaren som avgör villkoren för sin villa,

• Minimalen

Det bästa är nog att du flyttar så att ni slipper varandra. Är det svårt att hitta boende får du väl bli inneboende. Att riskera sitt boende för bråk om ett förråd låter som väldigt dumt. Är rädd att du redan har gjort bort dig. Att han knuffade ut dig visar ju bara att du gjorde intrång.

• Anonym (------)

Det känns lite grand som om du gjort en höna av en fjäder TS. Och du drog dig inte för att konfrontera mannen efter hans sms. Jag hade känt djupt obehag att ha dig som min hyresgäst.

• Anonym (L)

Hävdar jag mina rättigheter för hårt blir jag utkastad. Så enda rätta för mig är att tiga och lida, bryter lagar för privata hyresgäster.

• Anonym (L)

Hyresvärden som misshandlat mig då han ligger väl mer pyrt till då han dessutom nyss fått jobb på kriminalvården. Skulle jag anmäla honom så skulle han direkt bli av med jobbet.

• Anonym (A)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 11:59:55 följande:

Hävdar jag mina rättigheter för hårt blir jag utkastad. Så enda rätta för mig är att tiga och lida, bryter lagar för privata hyresgäster.

Du gör klokast i att ligga lågt, om möjligt hitta någon annan stans att bo.
  • Anonym (------)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 12:01:53 följande:
    Hyresvärden som misshandlat mig då han ligger väl mer pyrt till då han dessutom nyss fått jobb på kriminalvården. Skulle jag anmäla honom så skulle han direkt bli av med jobbet.
    Nej det skulle han inte. Han måste bli dömd först. Och det beror på hur man anser att DU har uppträtt. Så det är inte självklart att han blir av med jobbet.
  • Anonym (L)

Finns vittnen till hans överfall och jag har fotar ett blåmärke på min arm, så vill jag nu kan jag ställa till det rejält. Men då får jag ju räkna med att bli bostadslös.

Svar på tråden Så sjukt...