• Anonym (L)

Så sjukt...

Mina hyresvärdar är inte kloka, jag hyr ett hus där allt ingår. Jag har påpekat att de förvarar grejer i mitt enda förråd på gården. Jag lessnade en dag och plockade ut saker som kan stå ute för att få in mina saker. Hyresvärden är till gården under dagen och ser att jag lagt ut sakerna, skickar då ett sms till mig att jag beter mig förjävligt. Jag åker hem till hyresvärden och frågar vad det är frågan om varpå han kastar sig över mig och knuffar ut mig, har blåmärken på armen efter honom. Han ber mig dra åt helvetet osv? Här sitter jag och kan välja mellan att konfrontera och bli bostadslös eller tiga och lida! Jag känner mig så kränkt och ledsen! Och lagarna är så tragiska att jag måste tiga och lida! Det här är så fruktansvärt så jag finner inga ord!

• Svar på tråden Så sjukt...
  • Anonym (L)

Tanken har slagit mig.

• Anonym (23)

Vänta här nu. Det är din svåger som hyr ut och eran kommunikation funkar inte alls?

Om det är så hemskt som du skriver så varför har du bott där i två år? När du nyss blev arbetslös.

Vad man ska ha i åtanke är att det alltid är osäkert att hyra privat, och har man då redan dålig kontakt med hyresvärden så kan det ju inte bli annat än dåligt...

Har du dessutom barn, så är det ju väldigt oansvarigt av dig att bo i en sådan farlig miljö.

Sen kan man anse att han har betett sig dåligt, men det har ju du också gjort.

Hyran går inte att gissa på, då det mycket handlar om vilken stad du bor i.

Jag bor i en rätt stor stad, en etta 42kvm med en hyra på 6000 :- och då ingår inte varmvatten och el.

I Stockholm ligger 1orna på ca 12 000 i månaden i andra hand. Så utan stad och utan kvm på huset så går det inte att gissa på hyra. Ingår dessutom el, vatten, Internet, sophämtning, slamtömning?

/ ung men inte dum

• Anonym (L)

Jag förutsatte när jag flyttade in att fackmän skulle sköta de mer allvarliga bitarna som ex elen. Huset köptes 3 månader innan jag flyttade in jag hjälpte hyresvärdarna att rusta huset, jag var där varje dag i 3 månader och slet. När vi kom till elen så förutsatte jag att fackmän skulle sättas in, men nej hyresvärden gör det SJÄLV utan varken utbildning eller erfarenhet! Hade jag vetat det har jag aldrig flyttat, men nu hade jag inget val (redan sagt upp min lägenhet).

Kände mig ganska lurad då när slarvet började, man tror ju på sina närmaste att de vill att man ska bo tryggt!

Huset såldes av kronofogden och tomtens värde var ca 425 000kr varav huset var värt bara 120 000kr så då kan du ju tänka dig hur det såg ut.

Bor i en stad med 100 000 invånare så huspriserna i denna by ligger runt 2,5 miljoner.

• Anonym (L)

Blev arbetslös vid årsskiftet, jag är ensamstående mamma med urkass lön så att låna pengar och flytta finns inte på världskartan. Det är även bostadsbrist här så man får räkna med upp till ett år innan man kan få bostad. Så det är inte bara att göra som många säger.

• Anonym (Eh?)

Om dessa människor hänger på familjeliv kanske du ska sluta skriva ut massa detaljer om du inte vill att de ska känna igen din ts.

• Anonym (L)

Jag vet, men jag är så less och det kan inte bli värre än vad det är iaf. Jo jag kanske får flytta men det känns som att jag inte bryr mig längre.

• Anonym (.......)
    Anonym (L) skrev 2017-06-01 02:43:28 följande:

Blev arbetslös vid årsskiftet, jag är ensamstående mamma med urkass lön så att låna pengar och flytta finns inte på världskartan. Det är även bostadsbrist här så man får räkna med upp till ett år innan man kan få bostad. Så det är inte bara att göra som många säger.

Du har inga pengar och kan inte flytta. Du är alltså beroende av det boendet du har. VARFÖR slickar du inte hans röv för? Var smart för sjutton. Det här förrådet. Även om det är ditt så har du inga rättigheter att bara slänga ut saker för att få plats med dina egna. Du får gå via polis och kf. Vi har fastigheter och har stött på hyresgäster med alla möjliga konstiga idéer.

Reglerna som gäller för oss som går in i hyresgäst lght är att höra av sig en månad innan vid planerade saker. Tex renovering eller liknande. Är det dock misstanke om något akut tex brand eller vattenläcka så kan man bara gå in men det ska meddelas till hyresgästen.
  • Anonym (L)

Jag har pratat med hyresgästföreningen och de säger att förrådet tillhör enligt avtalet, och nej jag skulle inte ha kastat ut sakerna. Jag hade köpt några skrymmande grejor och var hem till hyresvärden för att be om plats att förvara grejerna där eftersom mitt förråd var fullt av deras saker. Men dom kändes ointresserad och det var då det brast och deras saker åkte ut.

• holidodi

Dags att skaffa dig en annan bostad låter det som.

• Anonym (.......)
    Anonym (L) skrev 2017-06-01 09:44:34 följande:

Jag har pratat med hyresgästföreningen och de säger att förrådet tillhör enligt avtalet, och nej jag skulle inte ha kastat ut sakerna. Jag hade köpt några skrymmande grejor och var hem till hyresvärden för att be om plats att förvara grejerna där eftersom mitt förråd var fullt av deras saker. Men dom kändes ointresserad och det var då det brast och deras saker åkte ut.

'då brast det'. Men då blir det ju konsekvenser. Du är i ett läge där du får bita ihop vad de än hittar på. Du ska såklart agera men du får ju göra det på rätt sätt - via myndigheter
  • Anonym (L)

Nä jag behöver inte tåla allt, jag betalar HYRA, vi har skrivit ett kontrakt om vad som ingår och förrådet är med i min hyra. Så du menar på fullaste allvar att du tycker det låter rätt och riktigt att hyresvärden slänger in sina saker i mitt enda förråd och jag för ha mina saker ruttnandes ute! Skämtar du med mig?!

• Anonym (L)

Hoppas inte du hyr ut bostäder med ditt sätt att tänka.

• Anonym (trötter)
    Anonym (L) skrev 2017-06-01 16:27:41 följande:

Nä jag behöver inte tåla allt, jag betalar HYRA, vi har skrivit ett kontrakt om vad som ingår och förrådet är med i min hyra. Så du menar på fullaste allvar att du tycker det låter rätt och riktigt att hyresvärden slänger in sina saker i mitt enda förråd och jag för ha mina saker ruttnandes ute! Skämtar du med mig?!

Men det man kan göra då är väl att inte betala in hyran för själva förrådet utan istället deponera den delen av hyran hos hyresnämnden medan man tvistar, så är det sedan upp till värden att bevisa att du har haft tillgång till förrådet?

Har för mig att det funkar så, man kanske kan ringa och kolla i alla fall?
Svar på tråden Så sjukt...