• Anonym (L)

Så sjukt...

Mina hyresvärdar är inte kloka, jag hyr ett hus där allt ingår. Jag har påpekat att de förvarar grejer i mitt enda förråd på gården. Jag lessnade en dag och plockade ut saker som kan stå ute för att få in mina saker. Hyresvärden är till gården under dagen och ser att jag lagt ut sakerna, skickar då ett sms till mig att jag beter mig förjävligt. Jag åker hem till hyresvärden och frågar vad det är frågan om varpå han kastar sig över mig och knuffar ut mig, har blåmärken på armen efter honom. Han ber mig dra åt helvetet osv? Här sitter jag och kan välja mellan att konfrontera och bli bostadslös eller tiga och lida! Jag känner mig så kränkt och ledsen! Och lagarna är så tragiska att jag måste tiga och lida! Det här är så fruktansvärt så jag finner inga ord!

• Svar på tråden Så sjukt...
  • Anonym (------)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 14:39:17 följande:
    Mitt stora problem som jag skrivit om tidigare är att det är bostadsbrist, just nu kan jag få vänta upp till ett år innan jag hittar annat boende. uppsägning på 3 månader och vart ska jag bo resterande 9 månader? Två vänner till mig har fått bott runt hos vänner i över ett år innan de lyckades få lägenhet. Jag måste leta annat boende först och sen säga upp huset men jag har samtidigt inte råd med dubbla hyror, och hitta en lgh som passar in med tre månaders uppsägning är inte lätt.
    Jag hade själv tagit ett lån till dubbla hyror och gjort vad som helst för att komma ur både hyresvärdsituationen och det livsfarliga boendet. Det kan vara värt ett lån på 40 000 kr eller vad det hade gått på.
  • Anonym (L)

Eftersom jag bara hyr så gäller min hemförsäkring. Men hyresvärdarnas villaförsäkring gäller inte om huset brinner ner om de hittar brandorsaken vill säga . Men försäkringsbolagen brukar vara väldigt noga med efterundersökning för de vill ju såklart helst inte betala. Lån kan jag inte ta har precis blivit arbetslös.

• Anonym (Nina)

Jag skulle nog börja leta nytt boende omedelbart. Är elen dragen fel + det finns gnagare är inte bra på nåt sätt.

Ang. förrådet gjorde ni ju båda fel, men det känns lite irrelevant, egentligen. Ligg lågt, försök att hålla ditt temperament och sök nytt boende. Det är inte värt att bo kvar där. Kolla i fb-grupper, se om du kan bo som inneboende någonstans tills du hittar nåt "riktigt" och mer permanenet.

• Anonym (L)

Till (ge dig) min syster skulle såklart inte ställa upp som vittne till mig, det har jag redan förstått. Du kan känna sig trygg (ge sig)

• Anonym (Nina)

Vad säger din syster om allt det här, förresten? Att elen där du bor är livsfarligt dragen, det finns skadedjur och att hennes man var våldsam mot dig?

• Anonym (------)
    Anonym (L) skrev 2017-05-31 15:14:48 följande:
    Eftersom jag bara hyr så gäller min hemförsäkring. Men hyresvärdarnas villaförsäkring gäller inte om huset brinner ner om de hittar brandorsaken vill säga . Men försäkringsbolagen brukar vara väldigt noga med efterundersökning för de vill ju såklart helst inte betala. Lån kan jag inte ta har precis blivit arbetslös.
    Ok. Men ditt liv då? Är inte det viktigt?
  • Anonym (L)

Det jag får till svar är att hon skällt ut honom, sagt vad hon tycker till honom om det som hänt men att hon inte kan göra mer för han är en egen individ. Hon håller med sin man,har alltid gjort, verkar vara livrädd för honom vilket jag börjar förstå efter det han gjorde mot mig. Jag har suttit här och väntat på att hon skulle komma över för jag är jätte ledsen, väntat att hon ska komma och visa någon slags sympati för mig och kanske säga att hon är ledsen för sin mans beteende för det borde man vara om sin man beter sig på det sättet han gjorde. Jag vet att jag gjorde fel och kastade ut sakerna men jag förväntade mig inte blåmärken av det. En tillsägelse på sin höjd och ett vettigt samtal!

• Anonym (L)

Jag har brandvarnare i alla rum så jag är inte rädd för brand. Det som är farligt har jag haft en person här som fixat på min bekostnad.

• Anonym (L)
    John22 skrev 2017-05-31 12:16:23 följande:

Det är hans förråd och han vill förvara sina grejer där, det är väl bara att acceptera. Så länge ni inte uttryckligen kommit överens om att förrådet skulle ingå.

Nej, det skulle han verkligen inte. Vem som helst kan bli anklagad för brott, oavsett hur oskyldig man är.

Allt som inte ingår i ska tydligt framgå i hyreskontraktet. Så i mitt fall så står det fastighetsbeteckning och med det betyder det att ALLT som finns på tomten hyr jag. Däremot om det står att inte något ingår så har jag inte rätt till det. Så ja jag har rätt till förrådet! Annars skulle jag väl inte säga något. Så hyresvärden gör fel!! Och jag har haft tålamod länge nu! Man ska inte hålla på med uthyrning om man inte klarar av det, för uppenbarligen gör inte min hyresvärd det.
  • Anonym (L)

Jag har betalat hyran prickfritt, jag försöker hjälpa till för att snygga upp. Jag la en vecka förra sommaren för att rensa bort midjehögt ogräs med massor av busk som spritt sig på en yta av ca 300 kvadrat, slet som ett djur. Ingen tacksamhet för det. Jag har erbjudit mig att hjälpa till om material inköps. Hur många hyresgäster gör det? Man hyr ofta för att man är bekväm eller för att man inte kan köpa egen bostad.

Svar på tråden Så sjukt...