• Anonym (Läraren)

Fel att dejta en fd elev?

Hej!

Jag undrar vad ni anser om att dejta en fd elev. Hon slutade som min elev nu i juni och det har länge funnits en spänning mellan oss.. nu undrar jag om ni tycker att det är fritt fram för mig att träffa henne?

• Svar på tråden Fel att dejta en fd elev?
  • Anonym (Marsvin)

Roligt att se vad folk tycker!

Det är 10 år mellan mina föräldrar, träffades när dem var 18/28. Blev sambos rätt fort. Gifte sig när dem var 23/33, sen när dem blev 28/38 så fick dem mig.
    Idag är dem 55/65 och fortfarande gifta.

Morfars kusin var tillsammans med en som var 15 år äldre.
    Min f.d. chef är tillsammans med en som är 20 år yngre.

Lovliga är dem båda, ingen beroendeställning finns längre.

Så vart går gränsen? 10, 13 eller 15 år emellan?

Själv är jag 27,5 år och har aldrig haft förhållande, dejt eller sex. Det tycker folk också är konstigt.
    Mina religiösa vänner säger: Inte bo under samma tak eller ha ett o.n.s. innan äktenskapet! Och man gifter inte om sig, om man inte blir änka/änkeman.
    Pride-aktivister menar att man ska acceptera all kärlek och gör man inte det ska dra och tiga.

Folk gillar att lägga åsikter om andras kärlek. 

• Canadasvensk
    Anonym (Marsvin) skrev 2017-07-20 16:55:49 följande:

Det är 10 år mellan mina föräldrar, träffades när dem var 18/28. Blev sambos rätt fort. Gifte sig när dem var 23/33, sen när dem blev 28/38 så fick dem mig.

Själv är jag 27,5 år och har aldrig haft förhållande, dejt eller sex. Det tycker folk också är konstigt.
    Mina religiösa vänner säger: Inte bo under samma tak eller ha ett o.n.s. innan äktenskapet! Och man gifter inte om sig, om man inte blir änka/änkeman.
    Pride-aktivister menar att man ska acceptera all kärlek och gör man inte det ska dra och tiga.

Ungefär som att få råd om alkolism och rökning av någon som aldrig druckit alcohol eller rökt!

Och nu snackar vi inte 18/28 utan 15/31!!

• Anonym (T)
    Roligt att se vad folk tycker! Det är 10 år mellan mina föräldrar, träffades när dem var 18/28. Blev sambos rätt fort. Gifte sig när dem var 23/33, sen när dem blev 28/38 så fick dem mig. Idag är dem 55/65 och fortfarande gifta. Morfars kusin var tillsammans med en som var 15 år äldre. Min f.d. chef är tillsammans med en som är 20 år yngre. Lovliga är dem båda, ingen beroendeställning finns längre. Så vart går gränsen? 10, 13 eller 15 år emellan? Själv är jag 27,5 år och har aldrig haft förhållande, dejt eller sex. Det tycker folk också är konstigt. Mina religiösa vänner säger: Inte bo under samma tak eller ha ett o.n.s. innan äktenskapet! Och man gifter inte om sig, om man inte blir änka/änkeman. Pride-aktivister menar att man ska acceptera all kärlek och gör man inte det ska dra och tiga. Folk gillar att lägga åsikter om andras kärlek. 

En åldersskillnad på femtio år är helt okej så länge den yngsta är mogen nog (och den äldsta tillräckligt klar i skallen) att förstå vad hen ger sig in på. Men att som sextonåring inleda ett förhållande med någon som fram till nyligen varit ens lärare, det är väldigt sällan en god idé. Och att som lärare och 30+ betrakta sina högstadieelever som potentiella partners gör en direkt olämplig för jobbet.
  • pyssel

Det var en väldigt oskyldig och enkel syn du har på lärare som suktar efter högstadietjejer. I alla fall om du tror att dina exempel har speciellt mkt med mr Creep att göra.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (vattenpipa)

Yeah baby, peace and love, flower power....

Om du släpper vattenpipan iaf en liten stund så kommer du kanske se att dina generaliseringar och överdrivet naiva syn på världen inte riktigt stämmer med verkligheten. Det är lite skillnad mellan 50/40 och 15/35
  • pallazathena
    Anonym (Läraren) skrev 2017-07-19 08:14:08 följande:

Hon är 16 och jag är 31. Jag vet inte om det kommer bli nåt seriöst eller bara dejtande, men det får man ju se.

Med den åldersskillnaden är det definitivt olämpligt. Det finns redan en obalans i makt pga tidigare roller. Om föräldrar till andra omyndiga elever fick höra om det skulle det ju kraftigt underminera lärarens förtroende och kan inte tänka mig att en arbetsgivare skulle vara okej med det. Detta måste väl vara ett troll? Jag nästan utgår från att alla skolor har uttalade policies emot sånt. Enda undantaget möjligtvis högskolan.
  • Anonym (Marsvin)
    Anonym (vattenpipa) skrev 2017-07-20 17:56:01 följande:
    Yeah baby, peace and love, flower power....

Om du släpper vattenpipan iaf en liten stund så kommer du kanske se att dina generaliseringar och överdrivet naiva syn på världen inte riktigt stämmer med verkligheten. Det är lite skillnad mellan 50/40 och 15/35
    Ok, så hade tjejen varit 18 så hade det varit lugnt då?
  • Anonym (Sluta)

Öh va?

Alla ni som skriker här inne...tror ni verkligen ni hade kunnat hindra era 16 åringar!? Knappast. Vare sig dom djetar 35 eller 50 åringar.

• Nimzay
    Anonym (Sluta) skrev 2017-07-21 00:31:56 följande:

Öh va?

Alla ni som skriker här inne...tror ni verkligen ni hade kunnat hindra era 16 åringar!? Knappast. Vare sig dom djetar 35 eller 50 åringar.

Fast det handlar nog antagligen mycket om hur nära 16-åringarna står sina föräldrar och familjer och/eller på hur bestämda man är som föräldrar osv och hur 16-åringarna är och en massa annat sånt. Tror nog i alla fall att min familj skulle ha kunnat i princip hindrat mig när jag var 16. 
  • Anonym (Sluta)
    Nimzay skrev 2017-07-21 00:43:18 följande:

Fast det handlar nog antagligen mycket om hur nära 16-åringarna står sina föräldrar och familjer och/eller på hur bestämda man är som föräldrar osv och hur 16-åringarna är och en massa annat sånt. Tror nog i alla fall att min familj skulle ha kunnat i princip hindrat mig när jag var 16. 

Nej man kan aldrig hindra någon!

Vi leker med tanken. Att tjejen också är intresserad utav läraren och vill vara med honom. Hur ska man kunna tvinga henne att inte vara med honom? Det kanske bara håller i ett halvår eller hela livet vem vet. Men nej, en 16 åring bestämmer själv vem hon ska vara tsm med vare sig man vill eller ej.
Svar på tråden Fel att dejta en fd elev?