• Anonym (Läraren)

Fel att dejta en fd elev?

Hej!

Jag undrar vad ni anser om att dejta en fd elev. Hon slutade som min elev nu i juni och det har länge funnits en spänning mellan oss.. nu undrar jag om ni tycker att det är fritt fram för mig att träffa henne?

• Svar på tråden Fel att dejta en fd elev?
  • NomenNescio
    Anonym (Läraren) skrev 2017-07-19 13:14:08 följande:
    Okej. Har de någon form av begåvningshandikapp? Din beskrivning lät nämligen mer som en 12-åring än de 16-åringar jag träffar. Sen vet jag att det kan vara svårt att ta in, men folk är inte sin ålder utan olika 16-åringar kan vara väldigt olika gällande mognad, intressen, m.m.
    Att man försöker försvara sitt agerande gentemot minderåriga med ursäkten att de är väldigt mogna eller avancerade för sin ålder är det äldsta tricket i världen.

Men det har i princip aldrig någon sanning i sig.

16-åringar i allmänhet anser sig själv väldigt vuxna, men vi som har blivit vuxna och ser tillbaka på vår tid som tonåringar (och även ser till de tonåringar vi känner) vet att så naturligtvis aldrig var fallet.

16-åringar brukar vilja härma vuxenvärlden, och försöka bete sig och vara som vuxna, men för det allra, allra flesta i omvärlden är det lika genomskinligt som när ett barn på åtta försöker låna och gå i mammas klackskor. Det blir fel, och det är inte naturligt, för de kan inte hantera den värld som de försöker härma.

Sen finns det vuxna människor som har en dragning till barn eller minderåriga tonåringar, och de försöker ofta att bortförklara detta genom att hävda att de inte ser eller förstår att de desperata försöken att verka vuxna är just desperata försök. De hävdar att de inte ser att det är en fasad.

Och du verkar vara en av dem.
  • pyssel

Okej. Har de någon form av begåvningshandikapp? Din beskrivning lät nämligen mer som en 12-åring än de 16-åringar jag träffar. Sen vet jag att det kan vara svårt att ta in, men folk är inte sin ålder utan olika 16-åringar kan vara väldigt olika gällande mognad, intressen, m.m.

Det är nog snarare du som är eftersatt på något vis - Med tanke på dina planer och att varken lärarutbildningen eller att få knulla är vikt åt intelligensreserven. "31-åringar kan vara väldigt olika gällande mognad, intressen m.m"
    Alla hästar hemma
  • NomenNescio
    Och ärligt talat - både Bieber och Twilight har en betydligt större fanbas hos 16-åringar än 30-åringar=) Det vet nog du också.

Jag har alltid undrat hur en människa fungerar om man är över 30 (eller ens över 20) och anser sig ha något gemensamt med en person som inte ens är myndig. Man har själv flyttat hemifrån, klarat utbildning, jobb och står på egna ben. Man har oftast hunnit ingå och frångå många avtal, ränteförhandla, körkort och även vara ute och rest en del.
    Hon får inte ens skriva på ett papper själv och får troligen inte ens ta beslut själv kring vilka tider hon ska vara hemma på kvällarna.

Man har själv hunnit med att testa och utvecklas både sexuellt och i relationer.
    Hon har kanske inte ens förlorat oskulden och har säkert bara tafatta, kanske rätt fnissiga erfarenheter kring vad dejting och förhållanden innebär.

Och var ska ni träffas? På hennes flickrum?
    Och hur går det när ni ska presenteras för varandras vänner? Ska hon med när du och dina vänner har middag och dricker alkohol och snackar om familj och bostadslån och jobb, som är mer väsentligt i 30-års åldern, eller ska du hänga med hennes vänner på McDonalds eller i någon park tillsammans med fnissiga flickor och brölande, finniga pojkar?

• TigerLilySwe

Åldersskillnad på 31 vs 16 år säger väl egentligen allt, oavsett mognad, intresse etc. Om detta nu inte är en skämttråd skapad av en uttråkad ungdom så kan ju du "läraren" fundera över om du hade varit helt cool med att din egna dotter, som precis slutat högstadiet, hade varit lämpligt flickvänsmaterial åt någon som var nära din egen ålder. Eller du tycker inte det känns olämpligt någonstans?! Om du nu själv inte har omdömet med dig så är det ju en jädra tur att du gör en realitycheck nu innan du trampat i klaveret, alldeles. Gå och kyl av dasen och sansa dig.

• taquine
    Får hoppas de får upp ögonen för dig,att en vuxen(tja fysisk i varje fall)lärare intresserar sig för småtjejer är skrämmande. Sedan kan du intala dig om mognad eller dyl. det är likt förbaskat ett barn.
    Goodness me
  • NomenNescio
    taquine skrev 2017-07-19 14:03:20 följande:
    Får hoppas de får upp ögonen för dig,att en vuxen(tja fysisk i varje fall)lärare intresserar sig för småtjejer är skrämmande. Sedan kan du intala dig om mognad eller dyl. det är likt förbaskat ett barn.
    Tänkte spontant likadant.
    Skolor som funderar på att anställa denna person på ett högstadium bör veta att han är sexuellt och romantiskt intresserad av de elever som han undervisar.
  • Anonym (Nej. Alltså bara nej.)
    Anonym (Läraren) skrev 2017-07-19 08:14:08 följande:

Hon är 16 och jag är 31. Jag vet inte om det kommer bli nåt seriöst eller bara dejtande, men det får man ju se.

Nej. Det där är inte ok. Bara nej.

Vad ska en 16-åring med en dubbelt så gammal "gubbe" till?
  • Canadasvensk
    Anonym (Läraren) skrev 2017-07-19 03:45:08 följande:
    Varför skulle jag ha svårt med kvinnor?
    Allvarligt pucko?

Det är ingen kvinna vi snackar om utan ett litet förvirrat tonårsbarn. Troligtvis med daddy issues.

Du är fan en pedofil i fårakläder
  • Anonym (Karin)

Det är totalt olämpligt!

Du har varit attraherad men väntar in till formella hinder är undanröjda, innan du gör ditt move.

Du är lärare. Ditt liv och din karriär bygger på att elever, kollegor, föräldrar känner förtroende för dig. Ett snedsteg och du är körd för alltid.

Hon kan vara hur mogen och byxmyndig som helst, men det är helt fel väg att gå.

• Anonym (vidrig!)

För att besvara din fråga, ja det är FEL att dejta en fd elev speciellt en 16 åring!

Hade du velat dejta min dotter, kan jag lova dig att du fått dig en sådan utskällning! Jag hade sett till att du blev av med jobbet fortare än kvickt. Jag vill inte att mina döttrar ska gå på en skolan där läraren vill dejta sina elever!
    Skolan ska vara en trygg plats och det är den inte om det finns sådana vidriga män som du!

Min man är 34 år, visade denna tråd för honom och han tycker också du är VIDRIG! klart som fasen att det finns skit snygga 16 åringar, kroppsligt är de för det mesta färdigutvecklade. MENTALT är man inte färdigutvecklad förrän man är 25 år! Därför är det oerhört olämpligt att dejta någon så ung när man själv är över 30! 

Och bara för att stilla din undran, klart att min man har sett många 16 åringar som han tyckt var skit snygga! MEN till skillnad ifrån dig, så FATTAR han att det ÄR olämpligt att vara med någon så ung.

Jag hoppas att du bara vill provocera, annars hoppas jag att du efter denna tråden inser att du inte kan inleda något med flickan.

Svar på tråden Fel att dejta en fd elev?