• Marskvinna

Psykisk misshandel

Jag och min sambo har levt ihop i snart tre år. Första året var han som en dröm, uppvakta, stöttade, omtänksam och hans dåliga sidor (som han visa då) va sånt som man utan tvekan kan leva med!

Sen blev jag gravid och hans beteende ändrades...

I början va det inte så ofta men det har ökat med tiden.

Han har väldigt svårt att ta minsta tillsägelse, exempel; 'kan du inte ställa ner disken i diskmaskinen istället för på diskbänken' eller 'kan du inte hjälpa till med att plocka undan lite'. Diskutionen kan börja lugn men han dra snabbt upp diskutionen till ett gräl istället och tycker att jag säger att han ALDRIG hjälper till och bara klagar, aldrig är tacksam för det han gör följt av skällsord och kan ofta sluta med att han gör sönder något!

Ibland vet jag inte vad som utlöser hans beteende, känns som jag inte behöver ens vara med i diskutionen då han har redan klart för sig vad jag tycker, tänker och känner. Spelar ingen roll om jag säger att det inte är som han tror..

Han kan även köra den då han inte pratar med mig och stänger in sig med Ipaden i sovrummet och ignorerar mig om han är sur.. kan pågå i dagar, ibland veckor!

Har fått stå ut med väldigt mycket som jag inte ens orkar skriva här då det blir för mycket text isf..

Men kommentarer som;

Du har mindre värde än hunden för mig..

Du är ett jävla psykfall..

Jävla misstag..

Idiot.. osv...

Finns perioder som är bra också.. men sen börjas det igen!

Nu har jag börjat prata med en på familjerådgivningen som satt ord på vad jag utsätts för... psykisk misshandel...

Har ställt han mot väggen nu och kräver en permanent förändring och att han söker hjälp!

Är det någon som har erfarenhet av detta och där mannen lyckas ändras?

Värsta är ju att han är så himla go snäll och underbar när vi är med andra men annan när vi är själva! Så blir svårt att bli trodd! Ingen kan ju ens föreställa att han har den andra sidan...

• Svar på tråden Psykisk misshandel
  • Anonym (jag lämnade)

Detta blir lite långt, eftersom du önskade höra andras erfarenheter.

Jag levde i ett destruktivt förhållande i nästan tjugo år. Ibland var det bra, ibland var det hemskt. Han klarade inte av motgångar på arbetet, då blev han outhärdlig hemma. Han led av sömnlöshet och mådde dåligt. Då överreagerade han på ALLT, och försökte hitta fel hos mig. 

Han kallade mig faktiskt aldrig fula saker, och nervärderade mig inte så som din sambo gör. Däremot vrålade han att vi hade "ett helvete" och att han skulle ta livet av sig, och så slängde han saker omkring sig, rev sönder kläder han hade på sig och hade sönder inredningen.

Under perioderna då han mådde dåligt gick jag på äggskal, vägde varje ord på guldvåg - men det hjälpte ju inte, han behövde utlopp för sin frustration och hittade alltid något som var fel.

Han gjorde inga klassiska "misshandelssaker", som att förbjuda mig att ha kontakt med kompisar osv. Men jag mådde förstås dåligt ändå - och han tyckte att jag var "överkänslig".

Vi gick i parterapi i flera omgångar, och han sökte faktiskt hjälp för sin sömnlöshet flera gånger. Men perioderna med kaos upphörde inte, och jag kände en stor hopplöshet för jag förstod att det aldrig skulle bli bra.

När vi fick barn blev det värre. Innan det kunde ju jag fly undan, både rent fysiskt genom att gå därifrån, men också psykiskt genom att jag antingen grät och grät eller genom att jag liksom "stängde av". Men när barnen var där var jag tvungen att skydda dem, kände jag, mot hans vredesutbrott, och det gjorde att jag ÄNNU mer än tidigare tassade på tå och hoppades undvika bråk.

Det intressanta är att sedan jag lämnade honom har han bättrat sig jättemycket. Han tar ansvar för sina sömnproblem och kämpar hela tiden med att inrätta tillvaron så att han mår så bra som möjligt. Han har provat att sluta med kaffe, han mediterar och har börjat med yoga mm.

Nu är han en jättebra pappa och jag tycker mycket om honom som en vän (efter att ha varit väldigt arg i några år efter separationen). Allt detta hade varit omöjligt om han inte SJÄLV hade velat ändra sig. Tjugo år av min gråt och förtvivlan räckte inte. Inte förrän han blev ensam blev han tvungen att komma tillrätta med sig själv. 

Tyvärr är detta kanske ganska ovanligt. Det som brukar hända är nog snarare att kvinnan, efter skilsmässa/separation, står med huvudansvaret för barnen och att de lämnade, egocentrerade männen går vidare utan att inse sin egen roll i det kraschade förhållandet.

När jag läser din historia TS tänker jag att du måste lämna för att inte gå under och helt utplåna dig själv och din personlighet. Han verkar inte ha minsta lilla "sjukdomsinsikt" eller vilja att vara snällare mot dig. Och är det så, så är det kört. Så enkelt och så tråkigt är det. Stannar du i förhållandet så kan du räkna med att det aldrig kommer att bli bättre, inte så länge han inte ser själv att han bär sig illa åt.

• Anonym (Lämna!!)

Jag blev psykisk misshandlad i nästan två år innan jag avslutade. jag tog emot så mycket från honom och även hans familj. När han började slänga sakee emot mig och slå intill mig fick jag nog och insåg vad jag var utsatt för. Trots att psykolog, vänner och familjen påtalat att jag blev utsatt för psykisk misshandel och att han hade kontroll behov så lyssnade jag inte! han var snäll i början sedan blev han förändrad. alla sa att han var så snäll, men innanför våra fyra väggar var han hemsk! hjälpte inte till med någontinf, trots att han var arbetslös. Jag jobbade och studerade och fick laga mat, tvätta, städa osv... efter alla ord osv så valde jag att lämna förra året. en månad efter träffade jag min nuvarande sambo! exet höll på o skrev till mig en månad efter. meterlånga mess på messenger om hur hemsk jag var och att jag förtjänade att leva själv mm. jag var så rädd på slutet så jag spelade in alla bråk. för jag visste att skulle han slå mig så skulle ingen tro på mig för han var ju så snäll utåt... att lämna var tufft men absolut det bästa jag gjort. Jag har fortfarande mardrömmar och mår dåligt över allt han har gjort mot mig, men nu är jag lycklig och lever med någon som älskar mig och som aldrig skulle trycka ner mig och kalla mig diverse ord! Så lämna medan du kan! Jag är så glad att vi inte fick barn! (vi var tillsammans till o från i sex år men de två sista åren blev allt ett helvete!) jag fick mitt liv tillbaka och ser fram emot att bilda familj med min nya sambo. han son stöttar och hjälper mig med allt. när vi träffades var jag så trasig inombords, och han har verkligen fått stå ut med alla mina "saker" som jag mår dåligt av eller påminns om från min förra relation.

• KlunsSmurfen
    Anonym (jag lämnade) skrev 2017-07-30 00:04:21 följande:

[...]
    Det intressanta är att sedan jag lämnade honom har han bättrat sig jättemycket. Han tar ansvar för sina sömnproblem och kämpar hela tiden med att inrätta tillvaron så att han mår så bra som möjligt. Han har provat att sluta med kaffe, han mediterar och har börjat med yoga mm.
    [...]

Bipolär?
    Han nådde botten, fattade att det var hans eget fel och hittade bara en utväg?
  • KlunsSmurfen
    Marskvinna skrev 2017-07-29 22:29:02 följande:
    Han är inte helt med på att han behandlar mig illa, han tycker det är en sak om jag gör något och om han gör något.. ett exempel när jag är ute med vänner ska jag höra av mig hela tiden när jag kommer hem är han vaken och det är alltid sura miner... när han är ute hör jag inte av mig mer än säger godnatt och jag sover gott när han än kommer hem.., förutom en gång då jag sa att han nog skulle ta sig hem istället för att dra vidare då jan skulle ha hand om våran dotter dagen efter.. detta får jag höra till dödagar att jag sa att han behövde komma hem!

Har sagt att sök hjälp eller så lämnar jag dig... senast idag så ringde han min telefon när jag va på toaletten... när jag fråga varför jag inte kunde va ifred på toa svara han att jag inte bruka va på toa så länge och fråga satte varför jag hade mobilen med... sa att jag gjorde nummer 2 så gick han in på toa och tyckte inte det lukta så..

Kände att det va väl kontrollerande och tappa hoppet dör helt... vem gör så?
    Någon som är orolig att du ska lämna och börjar bli väldigt desperat?
    Hans beteende påminner ju om någon slags avhumanisering, man vet aldrig vart man har dem.
    Depression är ett stigande folkhälsoproblem och en av de främsta orsakerna till sjukdomsbördan och dödligheten i nutidens Europa. Den ligger idag på andra plats efter hjärt- och kärlsjukdomarna. Enligt WHOs bedömning kommer depressiva tillstånd att stiga och ligga på sjukdomsbördans första plats med dödlighet framför allt i självmord.En stigande dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar kan också vara orsakad av eller förknippad med depression.

Dagens depressionsdiagnostik baseras framför allt på rapporterade depressionssymtom. Mån brister dock påtagligt i sjukdomsinsikt gällande depressiva tillstånd och känns knappast vid sina symtom. De har sämre förmåga att be om hjälp i tid. Därför har den konventionella depressionsdiagnostiken hittills framför allt präglats av den kvinnliga depressionens symtombild. Detta gör att männens depressioner ofta inte blir igenkända eller behandlade, vilket troligen är den bakomliggande orsaken till paradoxen att män enbart hälften så ofta anses vara deprimerade, men tar livet av sig tre till fyra gånger oftare än kvinnor.

Den oigenkända och obehandlade manliga depressionen har därför kunnat bli ett folkhälsoproblem i sig. Detta bara inte genom den höga självmordsrisken utan också genom depressionens konsekvenser som destruktivitet, alkoholism och annat missbruk. Idag anses 60% av mannens begynnande alkoholism vara orsakad av en bakomliggande depression. Alkoholrelaterat våld är en av huvudfaktorerna bakom familjevåld och övergrepp mot kvinnor i nära relation.
    Det är hjälplösa, vanmäktiga och desperata män i alla samhällskategorier och etniska folkgrupper som kan bli våldsamma och farliga för sig själva eller andra.Tidig igenkännande och behandling av männens annorlunda depression och hjälplöshet är viktigt och behandling är nödvändig också ur ett folkhälsoperspektiv.

www.angest-stockholm.se/wp-content/uploads/2013/01/Manlig-depression.pdf

• KlunsSmurfen

Det finns en anledning till att kvinnor brukar tycka att humor, självdistans, att kunna skoja om sig själv och sina misstag, att inte ta sig själv på för stort allvar är bra egenskaper.

• Marskvinna
    Anonym (jag lämnade) skrev 2017-07-30 00:04:21 följande:

Detta blir lite långt, eftersom du önskade höra andras erfarenheter.

Jag levde i ett destruktivt förhållande i nästan tjugo år. Ibland var det bra, ibland var det hemskt. Han klarade inte av motgångar på arbetet, då blev han outhärdlig hemma. Han led av sömnlöshet och mådde dåligt. Då överreagerade han på ALLT, och försökte hitta fel hos mig. 

Han kallade mig faktiskt aldrig fula saker, och nervärderade mig inte så som din sambo gör. Däremot vrålade han att vi hade "ett helvete" och att han skulle ta livet av sig, och så slängde han saker omkring sig, rev sönder kläder han hade på sig och hade sönder inredningen.

Under perioderna då han mådde dåligt gick jag på äggskal, vägde varje ord på guldvåg - men det hjälpte ju inte, han behövde utlopp för sin frustration och hittade alltid något som var fel.

Han gjorde inga klassiska "misshandelssaker", som att förbjuda mig att ha kontakt med kompisar osv. Men jag mådde förstås dåligt ändå - och han tyckte att jag var "överkänslig".

Vi gick i parterapi i flera omgångar, och han sökte faktiskt hjälp för sin sömnlöshet flera gånger. Men perioderna med kaos upphörde inte, och jag kände en stor hopplöshet för jag förstod att det aldrig skulle bli bra.

När vi fick barn blev det värre. Innan det kunde ju jag fly undan, både rent fysiskt genom att gå därifrån, men också psykiskt genom att jag antingen grät och grät eller genom att jag liksom "stängde av". Men när barnen var där var jag tvungen att skydda dem, kände jag, mot hans vredesutbrott, och det gjorde att jag ÄNNU mer än tidigare tassade på tå och hoppades undvika bråk.

Nu är han en jättebra pappa och jag tycker mycket om honom som en vän (efter att ha varit väldigt arg i några år efter separationen). Allt detta hade varit omöjligt om han inte SJÄLV hade velat ändra sig. Tjugo år av min gråt och förtvivlan räckte inte. Inte förrän han blev ensam blev han tvungen att komma tillrätta med sig själv. 

Tyvärr är detta kanske ganska ovanligt. Det som brukar hända är nog snarare att kvinnan, efter skilsmässa/separation, står med huvudansvaret för barnen och att de lämnade, egocentrerade männen går vidare utan att inse sin egen roll i det kraschade förhållandet.

När jag läser din historia TS tänker jag att du måste lämna för att inte gå under och helt utplåna dig själv och din personlighet. Han verkar inte ha minsta lilla "sjukdomsinsikt" eller vilja att vara snällare mot dig. Och är det så, så är det kört. Så enkelt och så tråkigt är det. Stannar du i förhållandet så kan du räkna med att det aldrig kommer att bli bättre, inte så länge han inte ser själv att han bär sig illa åt.

Tack för att du dela med dig!

Min sambo har väldigt liten insikt, och lägger sig gärna i offerroll om jag tar upp mycket av det han gjort...

Han vill vara snäll men det är som kontrollbehovet tar över och han kan inte häjda sig... kan pendla från att gräla med mig till helt plötsligt låssas som inget och fråga om jag vill ha kaffe...
  • Marskvinna
    Anonym (Lämna!!) skrev 2017-07-30 00:22:01 följande:

Jag blev psykisk misshandlad i nästan två år innan jag avslutade. jag tog emot så mycket från honom och även hans familj. När han började slänga sakee emot mig och slå intill mig fick jag nog och insåg vad jag var utsatt för. Trots att psykolog, vänner och familjen påtalat att jag blev utsatt för psykisk misshandel och att han hade kontroll behov så lyssnade jag inte! han var snäll i början sedan blev han förändrad. alla sa att han var så snäll, men innanför våra fyra väggar var han hemsk! hjälpte inte till med någontinf, trots att han var arbetslös. Jag jobbade och studerade och fick laga mat, tvätta, städa osv... efter alla ord osv så valde jag att lämna förra året. en månad efter träffade jag min nuvarande sambo! exet höll på o skrev till mig en månad efter. meterlånga mess på messenger om hur hemsk jag var och att jag förtjänade att leva själv mm. jag var så rädd på slutet så jag spelade in alla bråk. för jag visste att skulle han slå mig så skulle ingen tro på mig för han var ju så snäll utåt... att lämna var tufft men absolut det bästa jag gjort. Jag har fortfarande mardrömmar och mår dåligt över allt han har gjort mot mig, men nu är jag lycklig och lever med någon som älskar mig och som aldrig skulle trycka ner mig och kalla mig diverse ord! Så lämna medan du kan! Jag är så glad att vi inte fick barn! (vi var tillsammans till o från i sex år men de två sista åren blev allt ett helvete!) jag fick mitt liv tillbaka och ser fram emot att bilda familj med min nya sambo. han son stöttar och hjälper mig med allt. när vi träffades var jag så trasig inombords, och han har verkligen fått stå ut med alla mina "saker" som jag mår dåligt av eller påminns om från min förra relation.

Precis som ditt ex så håller min sambo bara på när vi är själva och är löjligt go mot mig när vi är bland andra, så känns väldigt medvetet
  • Anonym (jag lämnade)
    KlunsSmurfen skrev 2017-07-30 05:41:14 följande:
    Bipolär?
    Han nådde botten, fattade att det var hans eget fel och hittade bara en utväg?
    Vet inte om han är bipolär, men något är det helt klart, ett antal depressioner har han nog gått igenom.

Ja, så tror jag att det var. Han bad om ursäkt för att han behandlade mig illa och ryckte upp sig på ett sätt jag inte hade vågat hoppas på!  Jag är imponerad av honom, faktiskt. Och det som hänt efter separationen har bara stärkt mig i uppfattningen att han inte är urtypen för en "misshandlare", utan bara en person som mått väldigt, väldigt dåligt och inte kunnat hantera det.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2017-07-29 19:37:29 följande:
    Ja, tyvärr har jag erfarenhet av en sån man. Jag lämnade honom.

Min erfarenhet är att dessa personer är väldigt svåra att ändra på. Mitt ex skärpte sig ett par gånger precis så mycket att jag inte skulle lämna honom där och då. Men snart var han tillbaka i gamla gängor igen..

Han lovade t ex att han skulle söka professionell hjälp, men sedan förhalade han det så att han helt enkelt aldrig kom iväg till en terapeut.

Jag tror det är svårt att kräva att någon ska förändras, utan det måste i så fall komma inifrån, att personen själv VILL förändras.

Mitt ex var också "drömmannen" de första två åren. Jag tror det är något den personlighetstypen kör med. Visst fanns det lite varningssignaler som jag kan se så här i efterhand, men inget jätteallvarligt. Sedan flyttade vi ihop och då brakade det lös med tjafs, drickande och helt vansinnniga beskyllningar.

Så, med mina erfarenheter i bagaget skulle jag råda dig att lämna. Jag förstår att det är svårare när man har barn ihop och jag är inte den som skriker "lämna" reflexmässigt men jag tror faktiskt inte det där går att rädda.

Att han tar sönder saker är också en stark varningssignal för att han skulle kunna bli fysiskt våldsam.
    Kloka ord.
  • Anonym (jag lämnade)
    Marskvinna skrev 2017-07-30 07:10:28 följande:

Min sambo har väldigt liten insikt, och lägger sig gärna i offerroll om jag tar upp mycket av det han gjort...

Han vill vara snäll men det är som kontrollbehovet tar över och han kan inte häjda sig... kan pendla från att gräla med mig till helt plötsligt låssas som inget och fråga om jag vill ha kaffe...
    Mitt ex hade som sagt aldrig det beteendet att han kontrollerade mig. Han uppmuntrade till och med att jag skulle gå ut med mina kompisar, han unnade mig att ha roligt.

Just att han kontrollerar dig är förstås ett väldigt dåligt tecken!! Allt han gör - de nedsättande orden, de sönderslagna sakerna, kontrollerandet - leder till att du bit för bit bryts ner och till slut inte tror att du är värd bättre. Att ingen annan än han skulle stå ut med dig eftersom du är så hopplös... :(((

Tyvärr tror jag inte riktigt att kontrollbehovet dyker upp för att han inte kan hejda sig. Förmodligen är det inte helt medvetet (???) men just att han pendlar mellan det "normala" och "misshandelspersonligheten" är ju en strategi för att göra dig rejält förvirrad.

Om han vore elak och hemsk hela tiden skulle du ju snart ge upp, eller hur...? Det är de där stunderna då han frågar om du vill ha kaffe som gör att du tror att han kan bättra sig, tror jag. Du ser att han kan, och du hoppas att du kan förmå honom att "hejda" elakheterna och hela tiden istället vara sitt "rätta jag"...?

Men! Du skulle göra klokt i att se på de "snälla" stunderna som undantagen, inte tvärtom. Att han går in och luktar på toaletten för att se om du talat sanning är ju inget annat än ett sjukligt kontrollbehov!!! Det finns INGET som kan väga upp för sådant beteendet!

Till slut blir man på något sätt beroende av de där humörsvängningarna, åtminstone blev det så för mig, fast jag inte kan förklara det på något bra sätt. Men mitt ex visste ju efteråt att han hade betett sig illa, och kunde gå och köpa choklad till mig eller något liknande. Då blev jag liksom överdrivet tacksam, och klamrade fast mig vill honom alltmer.

Men så kanske det inte är för dig... :((

Han verkar inte förstå att han bär sig illa åt. Men han är säkert väl medveten om att du blir riktigt förvirrad av hans svängningar. Till slut, när han fått dig att inte våga trotsa honom genom att tex träffa dina vänner, så är du helt utlämnad till hans verklighetsuppfattning. Och tyvärr kan även den starkaste person brytas ner av det...
Svar på tråden Psykisk misshandel