• Marskvinna

Psykisk misshandel

Jag och min sambo har levt ihop i snart tre år. Första året var han som en dröm, uppvakta, stöttade, omtänksam och hans dåliga sidor (som han visa då) va sånt som man utan tvekan kan leva med!

Sen blev jag gravid och hans beteende ändrades...

I början va det inte så ofta men det har ökat med tiden.

Han har väldigt svårt att ta minsta tillsägelse, exempel; 'kan du inte ställa ner disken i diskmaskinen istället för på diskbänken' eller 'kan du inte hjälpa till med att plocka undan lite'. Diskutionen kan börja lugn men han dra snabbt upp diskutionen till ett gräl istället och tycker att jag säger att han ALDRIG hjälper till och bara klagar, aldrig är tacksam för det han gör följt av skällsord och kan ofta sluta med att han gör sönder något!

Ibland vet jag inte vad som utlöser hans beteende, känns som jag inte behöver ens vara med i diskutionen då han har redan klart för sig vad jag tycker, tänker och känner. Spelar ingen roll om jag säger att det inte är som han tror..

Han kan även köra den då han inte pratar med mig och stänger in sig med Ipaden i sovrummet och ignorerar mig om han är sur.. kan pågå i dagar, ibland veckor!

Har fått stå ut med väldigt mycket som jag inte ens orkar skriva här då det blir för mycket text isf..

Men kommentarer som;

Du har mindre värde än hunden för mig..

Du är ett jävla psykfall..

Jävla misstag..

Idiot.. osv...

Finns perioder som är bra också.. men sen börjas det igen!

Nu har jag börjat prata med en på familjerådgivningen som satt ord på vad jag utsätts för... psykisk misshandel...

Har ställt han mot väggen nu och kräver en permanent förändring och att han söker hjälp!

Är det någon som har erfarenhet av detta och där mannen lyckas ändras?

Värsta är ju att han är så himla go snäll och underbar när vi är med andra men annan när vi är själva! Så blir svårt att bli trodd! Ingen kan ju ens föreställa att han har den andra sidan...

• Svar på tråden Psykisk misshandel
  • AndreaBD

Kära marskvinna: De kommentaren som han har vräkt ur sig där, hade för mig varit slutstrecket för relationen. När jag var yngre trodde jag också att man kunde komma över sådant, att man kan fortsätta på något sätt. Men hur ska man ha en bra relation igen med en man som säger till en att man är mindre värd än hunden? Det går bara inte.

Dessutom brukar folk inte sluta med psykisk misshandel - de hittar bara på "mer acceptabla sätt". Det gjorde mitt ex. Han var mer försiktig, undvek svordomar och  hot och var mer nedlåtande och siktade på känsliga saker istället. Han bara hade en aggression inom sig som han behövde ta ut på andra. Och på något sätt kommer det ut. Så, jag skulle rekommendera dig att lämna honom.

• AndreaBD
    Marskvinna skrev 2017-07-29 15:15:37 följande:
    Om det vore så lätt...

Har hus och barn ihop
    Det går ju att lösa. Det gick faktiskt lättare än vad jag trodde. Vi hade också hus och tre barn och ekonomin gick precis ihop. Men det funkade och jag fick det knappt sämre ekonomiskt heller. Och jag fick lugn och ro och slapp allt skit.
  • Anonym (A)
    Marskvinna skrev 2017-07-29 15:23:44 följande:

Hur länge va ni ihop?

Min blir tyvärr värre och mer och mer kontrollerande????

Hoppas väl att han ska bara va så snäll och underbar som han också kan bara men det blir mer sällan nu

Flera år var vi ihop,mest för att vi hade barn.Och när jag äntligen flyttade ut,kunde han inte acceptera detta(han har ju inte gjort nåt fel).en hemskt separation från en idiot.
  • Marskvinna
    AndreaBD skrev 2017-07-29 15:30:27 följande:

Det går ju att lösa. Det gick faktiskt lättare än vad jag trodde. Vi hade också hus och tre barn och ekonomin gick precis ihop. Men det funkade och jag fick det knappt sämre ekonomiskt heller. Och jag fick lugn och ro och slapp allt skit.

Ska nog börja se efter alternativ, tack för svaren ????
  • Marskvinna
    Anonym (A) skrev 2017-07-29 15:30:47 följande:

Flera år var vi ihop,mest för att vi hade barn.Och när jag äntligen flyttade ut,kunde han inte acceptera detta(han har ju inte gjort nåt fel).en hemskt separation från en idiot.

???? Är väl så på den modellen tyvärr
  • Anonym (Bill)
    AndreaBD skrev 2017-07-29 15:28:06 följande:

Kära marskvinna: De kommentaren som han har vräkt ur sig där, hade för mig varit slutstrecket för relationen. När jag var yngre trodde jag också att man kunde komma över sådant, att man kan fortsätta på något sätt. Men hur ska man ha en bra relation igen med en man som säger till en att man är mindre värd än hunden? Det går bara inte.

Dessutom brukar folk inte sluta med psykisk misshandel - de hittar bara på "mer acceptabla sätt". Det gjorde mitt ex. Han var mer försiktig, undvek svordomar och  hot och var mer nedlåtande och siktade på känsliga saker istället. Han bara hade en aggression inom sig som han behövde ta ut på andra. Och på något sätt kommer det ut. Så, jag skulle rekommendera dig att lämna honom.

Håller med. Med kommentaren mindre värd än hunden har han passerat gränsen på vad som går att förlåta. Det är bara nedbrytande och destruktivt. Praktiska saker som hus och barn löser sig, men det är viktigt att du behåller självkänslan så att du kan ta hand om dina barn. Det är ju inte heller säkert att denna psykiska misshandel bara slutar vid dig heller, han kanske börjar hacka på barnen också. Be honom att söka hjälp och/eller att ni går i parrådgivning - oavsett om ni håller ihop eller går isär kan det vara ett hett tips så att ni ser till att barnen tar så lite skada som möjligt.

Ta hand om dig!
  • Anonym (Du förtjänar bättre)

Det där med att du skulle ha märkt redan innan om han vore en psykopat...det stämmer inte. Ofta är det faktiskt så att psykopater låter sin hemska (sanna) personlighet "blomma ut" helt och fullt JUST i det läget där partnern blir mer beroende av dem. T.ex. efter husköp, giftermål, eller barnafödsel. Allt för att det ska bli svårare för psykopatens partner att lämna....

Med det inte sagt att din partner är psykopat. Men psykisk misshandel är du ju utsatt för. Orsaken spelar kanske mindre roll.... psykisk misshandel eskalerar oftast tills "offret" blir totalt nedbrutet och inte längre har ork att lämna... inte sällan övergår psykisk misshandel också i fysisk misshandel. Varningsklockorna ringer och dånar för fullt...

Hoppas du kan se ditt eget värde och agera utifrån det... lycka till!

• Marskvinna
    Mirja von Beau skrev 2017-07-29 15:25:39 följande:

Och? Antingen pratar du med honom om att du inte längre kan acceptera hans beteende eller så gnälla du resten av ditt liv här om vilket svin din man är, men eftersom ni har hus och barn ihop, inte kan lämna honom.

Men seriöst!dn

Ber du deprimerade rycka upp sig också?

Jag har bett om en förändring och min undran va om det va någon som hade erfarenhet och om det finns någon som slutat
  • KlunsSmurfen
    Mirja von Beau skrev 2017-07-29 15:25:39 följande:
    Och? Antingen pratar du med honom om att du inte längre kan acceptera hans beteende eller så gnälla du resten av ditt liv här om vilket svin din man är, men eftersom ni har hus och barn ihop, inte kan lämna honom.
    *
    Marskvinna skrev 2017-07-29 16:54:26 följande:
    Men seriöst!dn

Ber du deprimerade rycka upp sig också?

Jag har bett om en förändring och min undran va om det va någon som hade erfarenhet och om det finns någon som slutat
    *Du har två val, stanna eller lämna, stannar du har du två val, kräva att han söker hjälp och skärper till sig eller så stannar du ändå
Svar på tråden Psykisk misshandel