Allmän tråd om matlagning
Allmän tråd om matlagning, tips kring mat, matvaror och matlagning.
Allmän tråd om matlagning, tips kring mat, matvaror och matlagning.
Vet inte, men man kan ju experimentera.
Eh... ser knappt vad jag skriver. Återkommer nä jag ätit.....
Problemet med alkohol i glass, är att det så gärna vill separera sig från andra ingredienser.
Koka eller inte koka, det finns massor av recept på i bägge sorterna.
Men du ska göra vanlig vaniljglass med punschsmak?
Jag tror man har större framgång med få in punschen om man värmer.
Men kommer någon glassexpert, så lyssna hellre på dom
Semestern har varit dyr och nu är lyxen slut har vi i familjen bestämt. Ska vi dela med oss av GODA och billiga rätter el rätter med få ingredienser (ofta är det alla småbrukar) som gör det dyrt.
Detta ska jag laga i helgen. Billigt och gott. Ökar mängden spenat och köpet den fryst.
www.koket.se/linscurry-med-spenat
Idag så blev det finmat, sista kvällen med sonen hemma. Han ska studera på en annan ort.
Oxfilé med ugnrostade rotfrukter.
Men jag ger tummen ned för Lohmanders pepparsås. Smaklös och den burken slänger vi.
Idag (mellan vi flyttade på pianot och rev ut hela studion) slängde jag 3 kg kycklingfilé på en plåt. Blir ett gäng matlådor. Eftersom vi var busy busy så blev det färdig, micrad potatisgratäng med extra ost på och en klick vitlöks-parmesan-creme fraiche på (den färdiga).
Snabbt och enkelt.
Här blev det egen rökt havsöring, med foccacia(vitlök, tomat, rödlök, oliver och ost) och en majonnäsblandning med sriracha, gari, citron, yamasa, svart och vitpeppar.
Ungarna blev tysta
Det brukar betyda mycket gott.
Vi skulle haft olivolja och havssalt att doppa med, men det glömde vi och saknades väl inte som så även om det är godare med.
Hade ju saltat focaccia mindre just för detta ändamålet.
Jag beställde halvkass kinamat igår. Närhetsprincipen osv
Idag vill jag äta festivalmat. Typ langos eller dansk fläskestegsburgare. Kanske churros med. Jag är inte den som är den.
(Och så har jag beställt sunborn punsch av glassbilen.... I'm weak and lazy. Jag kommer dock prova göra egen någon dag!)
Jag har två saker jag undrar över.
1) Hur många gillar kronärtskocka? Nu har jag ätit, med smör. Min sambo bara skakade på huvudet. Jag har ätit dessa redan som barn.
2) Jag gillar inte getost, men den syrliga varianten fetaost gjord på komjölk. Kan man ersätta getost med fetaost i de recept där getost ingår
1 Jag gillar, barnen gillar.
2 Getost kan vara så väldigt mycket, så det är först när du preciserar dig som vi vet vad det är.
Nu finns det ingen fetaost på annat än get/får.
Salladsosten som man kallar den idag?
De är ju väldigt mild mot den riktiga.
Och ja det går ersätta, men tappar grundtanken med receptet.
Men skulle gissa att detta spelar ingen roll i de allra flesta recept om man byter, dvs = funkar.