• Tom Araya

Allmän tråd om matlagning

Allmän tråd om matlagning, tips kring mat, matvaror och matlagning.

• Svar på tråden Allmän tråd om matlagning
  • klyban
    Vixen90 skrev 2017-10-03 03:38:28 följande:
    Kan du specificera hur man gör? Steka kyckling och bacon fattar jag. Och koka ris. Men såsen? Är den ihop med kyckling och bacon? Så allt utom riset ska i en panna?

Det finns en del rätter, där man kokar med riset i grytan.

Ett problem som uppstår om man inte har ett balanserat recept, är att det blir en enda stor klibbboll.
    Fick en sådan i lumpen en gång, av sopor som inte visaste varför det kom brunt ur rumpan efter man ätit(dvs folk som inte har en aning om vad mat är och hur man tillagar den).

Denna är en soppa visserligen, men visar lite hur det blir.
    Och sen en jävligt god rätt också, lite dyr dock om man inte gör tomat/grönsaksjosen själv.
    allrecipes.com/recipe/29575/big-eds-cajun-shrimp-soup/

Testade och öka riset en gång, då blev det som en tjock sås, och inte alls så angenämt att äta även om smakerna var där.

hur många meter var det?
  • Vixen90
    klyban skrev 2017-10-03 11:36:59 följande:

Det finns en del rätter, där man kokar med riset i grytan.

Ett problem som uppstår om man inte har ett balanserat recept, är att det blir en enda stor klibbboll.

Fick en sådan i lumpen en gång, av sopor som inte visaste varför det kom brunt ur rumpan efter man ätit(dvs folk som inte har en aning om vad mat är och hur man tillagar den).

Denna är en soppa visserligen, men visar lite hur det blir.

Och sen en jävligt god rätt också, lite dyr dock om man inte gör tomat/grönsaksjosen själv.

allrecipes.com/recipe/29575/big-eds-cajun-shrimp-soup/

Testade och öka riset en gång, då blev det som en tjock sås, och inte alls så angenämt att äta även om smakerna var där.

Är detta en sådan rätt alltså? Där allt blandas?
  • klyban
    Vixen90 skrev 2017-10-03 12:57:39 följande:
    Ja, riset är med i soppan.
    hur många meter var det?
  • Aniiee
    Vixen90 skrev 2017-10-03 03:38:28 följande:
    Kan du specificera hur man gör? Steka kyckling och bacon fattar jag. Och koka ris. Men såsen? Är den ihop med kyckling och bacon? Så allt utom riset ska i en panna?
    Vixen90 skrev 2017-10-03 12:57:39 följande:
    klyban skrev 2017-10-03 13:03:51 följande:
    Ja, riset är med i soppan.
    Ja, det blir typ soppa. I med allt (färdigkokt/stekt) i buljongen.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Vixen90
    Aniiee skrev 2017-10-03 13:12:03 följande:

Ja, det blir typ soppa. I med allt (färdigkokt/stekt) i buljongen.

Okej!
  • Tom Araya

Nu behöver jag er hjälp igen... Flört

Gäster till helgen.
    Jag tänkte laga något på följande alternativ:
    -Kyckling
    -Fläskfilé
    -Vildsvinskottletter

Inte nödvändigtvis att köttet bara används rätt upp ovch ner utan även gryta av något slag finns i tankarna.

Serverar vi fläskfilén eller vildsvinskottletterna som de är (marinerade och stekta/grillade) funderar jag även på tillbehör som svampsås och bakad potatis eller potatisgratäng.

Ge mig era tankar och tips om detta i allt, vad jag ska använda, laga, hur, tillbehör, vin till....rubbet. Glad

• Aniiee
    Tom Araya skrev 2018-02-21 17:31:32 följande:

Gäster till helgen.
    -Kyckling
    -Fläskfilé
    -Vildsvinskottletter

Inte nödvändigtvis att köttet bara används rätt upp ovch ner utan även gryta av något slag finns i tankarna.

Serverar vi fläskfilén eller vildsvinskottletterna som de är (marinerade och stekta/grillade) funderar jag även på tillbehör som svampsås och bakad potatis eller potatisgratäng.

Ge mig era tankar och tips om detta i allt, vad jag ska använda, laga, hur, tillbehör, vin till....rubbet. Glad

Vildsvinskotletter i svampsås med riktigt vitlöks- och timjandoftande rotfruktsgratäng.

Spicy fläskfilégryta, till exempel koreansk eller cajun.

Kyckling- och grönsaksspett, potatoskins och hemslagen bearnaise-sås.

Of the top of my head....
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • klyban
    Tom Araya skrev 2018-02-21 17:31:32 följande:

Gäster till helgen.
    -Kyckling
    -Fläskfilé
    -Vildsvinskottletter

Hur mycket arbete har du tänkt lägga ned, menar lite om det ska vara enkelt, svårt eller kan det tom vara tidskrävande?

Fläskfilé flamenco är gott, men det är nog bara för det var ett tag sedan.
    Dubbla såsen om du gör den, då många gillar ösa den som galningar ;)

Kyckling, varför inte denna www.delish.com/cooking/recipe-ideas/recipes/a53297/kung-pao-chicken-recipe/
    Det är lite pill innan man kommer igång med att laga rätten.
    Men görs snabbt och precis före man äter, när man har gjort förarbetet, som inte är så himla blodigt.
    Men är riktigt riktigt gott.
    Jag panerar kycklingen i kryddat mjöl och maizena blandning, så blir de lite knapriga när man äter.

Vildsvin har jag tillagat så sällan, så har inga bra alternativ jag prövat och nog aldrig kotletter.

hur många meter var det?
  • Tom Araya
    klyban skrev 2018-02-21 20:27:49 följande:

Hur mycket arbete har du tänkt lägga ned, menar lite om det ska vara enkelt, svårt eller kan det tom vara tidskrävande?

Fläskfilé flamenco är gott, men det är nog bara för det var ett tag sedan.
    Dubbla såsen om du gör den, då många gillar ösa den som galningar ;)

Kyckling, varför inte denna www.delish.com/cooking/recipe-ideas/recipes/a53297/kung-pao-chicken-recipe/
    Det är lite pill innan man kommer igång med att laga rätten.
    Men görs snabbt och precis före man äter, när man har gjort förarbetet, som inte är så himla blodigt.
    Men är riktigt riktigt gott.
    Jag panerar kycklingen i kryddat mjöl och maizena blandning, så blir de lite knapriga när man äter.

Vildsvin har jag tillagat så sällan, så har inga bra alternativ jag prövat och nog aldrig kotletter.

Helst inte så komplicerat och tidskrävande. Min sambo är sådär lagom road av att skapa gastronomiska storverk och med vänner hemma vill man ju hinna umgås också.
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2018-02-21 18:27:35 följande:
    Vildsvinskotletter i svampsås med riktigt vitlöks- och timjandoftande rotfruktsgratäng.

Spicy fläskfilégryta, till exempel koreansk eller cajun.

Kyckling- och grönsaksspett, potatoskins och hemslagen bearnaise-sås.

Of the top of my head....
    Samtliga alternativ lockar... :)

Hur gör jag?

Kan jag googla bra recept på dina benämningar?
Svar på tråden Allmän tråd om matlagning