• Anonym (?)

Min dotter går runt i trosor

Min dotter är 14 år, varit sen i utvecklingen och alltid varit väldigt bekväm. Hennes lillasyster är 8 år och går alltid runt i trosor på kvällarna, det har de båda alltid gjort. Sovit bara i trosor osv. Men nu har puberteten slagit till och hon har fått ganska stora bröst från ingenstans, men det bekommer henne inte. Hon går fortfarande runt i trosor och jag skäms över henne. Ska jag säga någonting eller vad gör man? Min sambo har även han påtalat till mig att han tycker det är obekvämt.

• Svar på tråden Min dotter går runt i trosor
  • Anonym (anonym)

Man går helt enkelt inte omkring i underkläder oavsett ålder hörs ju tom. på ordet att det är kläder man har under de kläder man bär synligt,
    De enda som kan komma undan med att sitta i underkläder bland andra är småbarn som är åldern där de klär av sig hela tiden.

• Anonym (x)
    saraaa3 skrev 2017-08-28 10:27:06 följande:

Har hon inte BH om hon har så stör byst?

Jag började inte med bh förrän jag var närmare 25. Min mamma lärde mig inte att man behövde en sån. Det var på annat sätt jag insåg det, via tidningar och camilla thulin på teve. Måste varit drömmen för vissa killar, kanske därför jag drog till mig så konstiga typer. Jag var helt omedveten om huruvida andra hade bh eller inte.
  • Anonym (Sexualisering)
    Anonym (?) skrev 2017-08-28 04:09:43 följande:

Haha jag har ingen skam över mina barn! Sjukaste jag hört!

Jag skäms över att hon inte nått den punkten tonåringar gör, att vilja kyla sina privata delar. Att sitta och spela Bingolotto med oss topless när man faktiskt har bröst känns onormalt för en fjortonåring att vilja bara. Jätteskönt att hon är bekväm i sig själv inför oss såklart, just av den anledningen som jag inte vet hur jag på ett fint sätt ska kunna föreslå ett plagg på överdelen av kroppen också utan att det ska upplevas som kränkande eller få henne obekväm helt enkelt. Nu snackar vi full b-kupa, ingen liten nätt byst till hennes lilla smala kropp och det är väl det som gör det till en grej.

Så du lär henne att det är ok att betrakta hennes bröst som sexuella. Hoppas du ber din sambo att aldrig visa sig i bar överkropp hemma heller då. Om hon haft en liten a-kupa hade det varit ok? Eller vart drar du gränsen? D
  • sextiotalist
    Anonym (Sexualisering) skrev 2017-08-28 13:38:46 följande:
    Så du lär henne att det är ok att betrakta hennes bröst som sexuella. Hoppas du ber din sambo att aldrig visa sig i bar överkropp hemma heller då. Om hon haft en liten a-kupa hade det varit ok? Eller vart drar du gränsen? D
    Hur du än vänder och vrider på det så är anses brösten vara en sexuell kroppsdel.

Jag personligen anser att man inte går omkring med bar överkropp mer än när man badar och solar, oavsett kön.
  • Anonym (Wtf)
    Anonym (Sexualisering) skrev 2017-08-28 13:38:46 följande:

Bröst ÄR sexuella!!

Oavsett rättighet till sin egen kropp etc så är eggas män av bröst och höfter om inte annat så för av rent biologiska skäl.
  • Anonym (mmm)

Man vill ju inte att hon ska börja skämmas för sin kropp så jag förstår din fråga. Samtidigt behöver hon lära sig att man inte går omkring "naken" då ni är flera familjemedlemmar. Men visst, hemma är det väl ändå mer ok än nån annanstans men man kan ju ändå behöva klä på sig lite grann, det tycker jag också. 

Jag har inte gått omkring i bara trosorna när jag var 14 direkt, men jag minns att jag fick köpa mig ett lite mer "vuxet" nattlinne för första gången, med lite spets på och så där. Minns att jag tyckte jag var så fin! Kanske kan du föreslå henne något sånt? Att ni går och handlar nåt snyggt, just för att "du börjar bli så stor nu" och då brukar de flesta inte gå runt i bara trosorna. Kanske dags att vi köper ett fint nattlinne eller vad säger du?" (eller morgonrock eller som någon föreslog, en pyjamas, en lite finare) 

• Anonym (H)
    Anonym (mmm) skrev 2017-08-28 13:44:39 följande:
    Man vill ju inte att hon ska börja skämmas för sin kropp så jag förstår din fråga. Samtidigt behöver hon lära sig att man inte går omkring "naken" då ni är flera familjemedlemmar. Men visst, hemma är det väl ändå mer ok än nån annanstans men man kan ju ändå behöva klä på sig lite grann, det tycker jag också. 

Jag har inte gått omkring i bara trosorna när jag var 14 direkt, men jag minns att jag fick köpa mig ett lite mer "vuxet" nattlinne för första gången, med lite spets på och så där. Minns att jag tyckte jag var så fin! Kanske kan du föreslå henne något sånt? Att ni går och handlar nåt snyggt, just för att "du börjar bli så stor nu" och då brukar de flesta inte gå runt i bara trosorna. Kanske dags att vi köper ett fint nattlinne eller vad säger du?" (eller morgonrock eller som någon föreslog, en pyjamas, en lite finare) 
    Håller med
  • Anonym (Flfl)

Du får be henne börja använda bh för annars börjar det göra ont i brösten när man springer och rör på sig.

• Glinda från Oz

Köp stora t-shirtar (som är flera storlekar för stora) eller bekväma nattlinnen så kan hon gå runt i det. Förklara att man måste vara någorlunda påklädd hemma.

Svar på tråden Min dotter går runt i trosor