• Anonym (?)

Min dotter går runt i trosor

Min dotter är 14 år, varit sen i utvecklingen och alltid varit väldigt bekväm. Hennes lillasyster är 8 år och går alltid runt i trosor på kvällarna, det har de båda alltid gjort. Sovit bara i trosor osv. Men nu har puberteten slagit till och hon har fått ganska stora bröst från ingenstans, men det bekommer henne inte. Hon går fortfarande runt i trosor och jag skäms över henne. Ska jag säga någonting eller vad gör man? Min sambo har även han påtalat till mig att han tycker det är obekvämt.

• Svar på tråden Min dotter går runt i trosor
  • Anonym (WT.)

Köpte en sak via Blocket och kom hem till ett par som mötte mig i kalsonger och trosor. Kvinnan hade t-shirt utan bh. Båda rökte inomhus.

Ett trevligt WT-par.

• KlunsSmurfen
    Anonym (sluta skämmas) skrev 2017-08-28 02:41:41 följande:

Skäms du över dina barn? Det är väl jättehärligt att dom känner sig bekväma i sina kroppar och inte skäms över sig själva. Tänk om dom hade tyckt att dom vart fula och äckliga och mått psykiskt dåligt över hur dom ser ut. 

Det har jag själv gjort hela mitt liv och det är inte roligt.

Intte så snarare att du skäms över din egen kropp och kan inte med att gå runt och strosa naken med sån bekvämlighet som dina barn. och därför så skäms du också när dom gör det. Börja jobba med din egen självkänsla och bli bekväm med dig själv så ska du se att din skam över dina barn kommer att försvinna.

Menar du att en förälder eller styvförälder tycker att tonårstjejer ska klä på sig för att de tycker att tjejerna har fula bröst?
    Jobba med din egen självkänsla istället för att projicera in dina komplex i andras situationer.
    Anonym (Sexualisering) skrev 2017-08-28 13:38:46 följande:
    Så du lär henne att det är ok att betrakta hennes bröst som sexuella. Hoppas du ber din sambo att aldrig visa sig i bar överkropp hemma heller då. Om hon haft en liten a-kupa hade det varit ok? Eller vart drar du gränsen? D
    "Sexualisering" feministens korkade tramsargument, varför ska man avsexualisera kvinnokroppen?

Free the nipple gällde inte frukost med familjen eller att man skulle avsexualisera bröst, man ska sluta skambelägga de som visar brösten. "Klä på dig när familjen umgås hemma" är inte detsamma som att skambelägga någons kropp eller sexualitet.

Bröst ÄR väldigt sexuella och bröstvårtorna är erogena zoner och det kan kännas obekvämt för familjemedlemmar precis som dottern skulle kunna känna sig obekväm om pappa/styvfar gick naken hemma.

Många tror att det finns pedofiler som lurar i varenda buske så även småungar måste klä på sig vilket kan göra det ännu mer obekvämt med halvnakna tonårstjejer hemma.

• KlunsSmurfen
    KlunsSmurfen skrev 2017-08-28 17:14:43 följande:
    Menar du att en förälder eller styvförälder tycker att tonårstjejer ska klä på sig för att de tycker att tjejerna har fula bröst? [...]
    + eller har egna kroppskomplex?

• Anonym (?)

Tack för råd och för att det finns personer som förstår mig i den här situationen.

Mina barn har gärna klätt av sig kläderna av bekvämlighets skäl enda sen de var små och skillnaden är väl nu att äldsta dottern lever kvar i det bekvämlighetstänket, hon ser inget sexuellt eller privat med sin kropp eller sina bröst inför oss i familjen. Hon duschar nästan varje kväll och det är efter duschen som inget mer än trosorna åker på.

Det här är väl nästan mest obekvämt för min sambo, han ser henne inte som sexuell men det känns genant för honom har han sagt. Undviker lite att samtala med henne just för att han inte vill se hennes byst. Jag tycker mest att det är ett märkligt beteende, jag var jätteprivat med min kropp direkt jag kom in i puberteten. Skulle aldrig ens gått runt i trosor och bh hemma!

Jag frågade idag om vi kanske skulle åka ned och köpa nåhot fint nattlinne eller pyjamas som hon kunde ha på sig ikväll. Hon svarade "nej jag har redan det, kan vi köpa ett par nya jeans istället?" Konversationen slutade där. Om hon kommer upp naken ikväll, vad ska jag säga? "Gå ned och klä på dig på överkroppen"? Har aldrig sagt något sånt tidigare till henne och hon skulle nog bara "men va, varför det?" Bläää vad det här är jobbigt.

• Anonym (Nattlinne)

Det du kan göra är att ge henne ett nattlinne eller en stor T-shirt som hon kan ha över. Ibland är det skönt att gå i underkläderna om man är SJÄLV hemma. Men om det är andra i närheten så kan det vara bra att ha något på överdelen.

Hemma går jag ofta i trosor och en stor T-shirt då jag har svårt med värmen, helst skulle jag vilja krypa ut ur skinnet en del dagar då jag blir väldigt varm inombords.
    I en familj visar man hänsyn oavsett om det blir en politisk sak av det hela, jag kan förstå om din sambo känner sig obekväm. Du får säga till dottern att hon kan vara toppless på sitt rum men i resten av huset måste hon ha något över sig.

• Anonym (Nattlinne)
    Anonym (?) skrev 2017-08-28 17:53:53 följande:

Tack för råd och för att det finns personer som förstår mig i den här situationen.

Mina barn har gärna klätt av sig kläderna av bekvämlighets skäl enda sen de var små och skillnaden är väl nu att äldsta dottern lever kvar i det bekvämlighetstänket, hon ser inget sexuellt eller privat med sin kropp eller sina bröst inför oss i familjen. Hon duschar nästan varje kväll och det är efter duschen som inget mer än trosorna åker på.

Det här är väl nästan mest obekvämt för min sambo, han ser henne inte som sexuell men det känns genant för honom har han sagt. Undviker lite att samtala med henne just för att han inte vill se hennes byst. Jag tycker mest att det är ett märkligt beteende, jag var jätteprivat med min kropp direkt jag kom in i puberteten. Skulle aldrig ens gått runt i trosor och bh hemma!

Jag frågade idag om vi kanske skulle åka ned och köpa nåhot fint nattlinne eller pyjamas som hon kunde ha på sig ikväll. Hon svarade "nej jag har redan det, kan vi köpa ett par nya jeans istället?" Konversationen slutade där. Om hon kommer upp naken ikväll, vad ska jag säga? "Gå ned och klä på dig på överkroppen"? Har aldrig sagt något sånt tidigare till henne och hon skulle nog bara "men va, varför det?" Bläää vad det här är jobbigt.

Svarade innan jag såg att du hade skrivit, det är förståeligt att det blir lite obekvämt hemma. Men det är då man får sätta sig ner och säga att man får täcka överkroppen när man är hemma. Det är skönt och bekvämt, men man måste tänka på andra i en familj och då är det bra med ett samtal. Samt att hon får vara topless i sitt rum men att hon måste ha något över sig i resten av huset.

Om hon skulle komma helt naken så har du rätten att be henne att klä på sig. Det är en liten knivig situation för alla, det räcker med att din sambo säger det till fel person för att det ska bli en höna av en fjäder. Du får börja med att ge henne ett nattlinne när hon går i bara trosorna och stå på dig. Det blir inte bra för någon om det känns jobbigt att prata med någon. Ditt hem dina regler och i sitt rum får hon göra vad hon vill.
  • Anonym (anonym)

Bor alla ni som traskar omkring i trosor hemma utan insyn eller har ni fördragna persienner hela tiden.

• Johnnyorange

Brööööööööh fjöööööööl!!!

• Anonym (Sexualisering)
    KlunsSmurfen skrev 2017-08-28 17:14:43 följande:

Menar du att en förälder eller styvförälder tycker att tonårstjejer ska klä på sig för att de tycker att tjejerna har fula bröst?

Jobba med din egen självkänsla istället för att projicera in dina komplex i andras situationer."Sexualisering" feministens korkade tramsargument, varför ska man avsexualisera kvinnokroppen?

Free the nipple gällde inte frukost med familjen eller att man skulle avsexualisera bröst, man ska sluta skambelägga de som visar brösten. "Klä på dig när familjen umgås hemma" är inte detsamma som att skambelägga någons kropp eller sexualitet.

Bröst ÄR väldigt sexuella och bröstvårtorna är erogena zoner och det kan kännas obekvämt för familjemedlemmar precis som dottern skulle kunna känna sig obekväm om pappa/styvfar gick naken hemma.

Många tror att det finns pedofiler som lurar i varenda buske så även småungar måste klä på sig vilket kan göra det ännu mer obekvämt med halvnakna tonårstjejer hemma.

Obegåvad analys måste jag säga. Bröst ÄR inte sexuella bara för att de är källa till njtuning för många. I så fall borde vi ju täcka hela jävla kroppen. Men ingen idé att diskutera med folk som inte har den intellektuella förmågan och kunskap som krävs för att förstå resonemanget. Och jo, free the nipple handlar visst om att avsexualisera bröst. Hade de inte varit sexualiserade hade det inte setts som skamligt att visa dem.
  • Anonym (Förstår ej)

Visst förstår att det är en smått jobbig situation men va tusan säg till ungen att dra på sig något.inte mer än det? Nu är du ung kvinna med mens och tuttar hör hemma får vi inte runt halvnakna.

Svar på tråden Min dotter går runt i trosor