• Anonym (?)

Min dotter går runt i trosor

Min dotter är 14 år, varit sen i utvecklingen och alltid varit väldigt bekväm. Hennes lillasyster är 8 år och går alltid runt i trosor på kvällarna, det har de båda alltid gjort. Sovit bara i trosor osv. Men nu har puberteten slagit till och hon har fått ganska stora bröst från ingenstans, men det bekommer henne inte. Hon går fortfarande runt i trosor och jag skäms över henne. Ska jag säga någonting eller vad gör man? Min sambo har även han påtalat till mig att han tycker det är obekvämt.

• Svar på tråden Min dotter går runt i trosor
  • Houdini
    Anonym (Hemmastadgad) skrev 2017-08-28 22:38:52 följande:

Nu pratar vi alltså om en 14 årig tjej som enbart gör detta när endast familjen är hemma? Har svårt att tänka mig att hon gör det när kompisarna är hemma.

Jag går mer än gärna topless hemma när bara vi i familjen är hemma och ser inget konstigt i det och sambon för den delen knatar gärna runt i kallingarna. För oss är det naturligt. Skulle jag upptäcka att mina döttrar senare skulle känna sig obekväma med det så skulle jag naturligtvis ha på mig ett linne och han mysbyxor eller dylikt, men så länge ingen i familjen känner sig obekväm tänker jag fortsätta.

Det är något jag hoppas mina barn kommer känna likadant för som jag, att man inte ska behöva skyla sig för familjen om man inte själv väljer det. Min ena dotter är min sambos bonus och hon ser honom som en pappa för henne, jag tror att varken han eller hon skulle tycka det va konstigt om hon väljer att gå topless när hon blir lite äldre, precis som det vore hans egna barn.

Det kommer en tid då barnen själva väljer när det inte är lämpligt att klä sig hur som helst längre och då får vi föräldrar (jag) anpassa mig efter deras dresscode och börja skyla mig. Jag tror detta börjar när barnen är påväg in i sin egna sexualitet och börjar förstå sina och andras kroppar på ett annat sätt. Du ska se att barnet kommer komma på själv när det är dags för henne, försök att inte pusha på henne för det kan skapa osäkerhet kring den egna kroppen. Låt henne göra valet.

Det jag har märkt eller uppmärksammat är att de kompisarna och killar som har haft föräldrar som varit "naturliga" med nakenhet och sovit nakna tex har varit väldigt blyga som vuxna.

Har ju inte gjort några enkäter bland vänner och så men ibland har det kommit upp.

Jag och brorsan är extremt blyga och har alltid varit. Nuvarande man likaså. Har alltid velat ha nattlinne eller pyjamas

Så klä på er.
  • Anonym (sluta skämmas)
    KlunsSmurfen skrev 2017-08-28 17:14:43 följande:
    Menar du att en förälder eller styvförälder tycker att tonårstjejer ska klä på sig för att de tycker att tjejerna har fula bröst?
    Jobba med din egen självkänsla istället för att projicera in dina komplex i andras situationer.
    Anonym (Sexualisering) skrev 2017-08-28 13:38:46 följande:
    Så du lär henne att det är ok att betrakta hennes bröst som sexuella. Hoppas du ber din sambo att aldrig visa sig i bar överkropp hemma heller då. Om hon haft en liten a-kupa hade det varit ok? Eller vart drar du gränsen? D

Va? Allså va?

Snacka om att läsa hejvillt mellan raderna och inte ha nån läsföståelse överhuvud taget. 

Var i min text skrev jag att man tycker att ens barn har fula bröst bara för att man
    vill att dom ska ha kläder?

Jag skrev att det är väl härligt att hennes dotter känner sig så bekväm med sina bröst och i sitt hem att hon kan med och springa runt topless. Och att hon gör det är förmodligen för att hon alltid har fått göra det. Men nu när hon fått bröst så känner sig föräldrarna så obekväma med det att dom vill att hon slutar men 8 åringen ska få fortsätta. Vad sänder det för signal. 

De flesta tonårstjejer och killar brukar bli mer obekväma när dom hamnar i puberteten även hemma. Då det sker många stora förändringar med deras kroppar och dom börjar se mer annorlunda ut än sina kompisar. Det är i den åldern man börjar jämnföra sig med andra och en del blir obekväma då dom kanske inte alls ser ut som sina vänner i samma ålder.

Det kan mycket väl vara så att iom att TS dotter alltid har fått gå runt så hemma och ingen har brytt sig så känner hon sig bekväm hemma och kan slappna av. Medans i skolan i omklädningsrummet så skyler hon sig och känner sig jätteobekväm för att hon får kommentarer av andra tjejer, känner sig uttittad osv.

och då blir hemmet en frizon där hon kan slappna av. Men det vet man inte vi är alla olika. 

sen vet jag inte vad min självkänsla har med saken att göra men tro mig jag har jobbat på dem i snart 30 år, och det är långt kvar innan jag äns är i närheten med den bekvämligheten som TS döttrar verkar ha.Men hur det är relevant i frågan eller har med saken att göra förstår jag inte riktigt. 

Menar du att jag inte får skriva ett svar på familjeliv för att jag har dålig självkänsla??? Är detta forumet endast för dom med bra självkänsla??

Jag fattar inget men skitsamma. 

TS skrev också ordagrant att hon skäms för sin dotter. och hennes sambo känner sig obekväm. Samtidigt skriver ts att hennes barn alltid sprungit runt så hemma.

Nu bara för att hon börjar få synliga bröst så är det fel. 

Vad jag ville få fram var att TS och hennes sambo först måste ställa sig frågan varför dom själva börjat känna så. För känslan dom har beror inte på att dottern går runt topless. För det har ju dottern alltid gjort. 

Det är fortfarande okej att 8 åringen går runt halvnaken men inte 14 åringen.

Vad jag ville få fram var att problemet ligger mer hos TS än hos Dottern. 

Dottern gör ju bara vad hon alltid fått göra.

Vad ska TS säga. "Du har alltid fått gå så här men nu har du fått bröst och bröst är obekvämt för mig och din far/styvfar. så du får ta på dig nåt."

Hur ska hon tolka det? 

Men som jag skrev precis innan nu, hon får ta ett snack med dottern berätta hur hon känner och varför och få henne att förstå.

Nu blev det väldigt mycket text här och jag gissar med den läsförståelsen du uppvisat tidigare att jag kommer få ännu ett fullständingt orelevant svar som inte hat nåt med vad jag skrivit att göra. Utan blir bara ett tarvligt försök till att lägga ord i munnen på mig. 

• Anonym (caroline)

Jag skulle ha en tröja liggande i närheten redo att trä den över hennes huvud, för att hon inte ska frysa, så gör jag med mina (mindre) barn när jag tycker att de har för lite kläder. Inte skamma henne eller ge mig in i nåt resonemang om att man måste skyla sig. Det fattar hon antagligen redan och ganska snart kommer budskapet att gå fram utan att man behöver göra en grej av det. Härligt att hon inte blygs om sin kropp!

• Anonym (3barnsmor)

Urlöjligt. Är väl inget konstigt med att gå runt topless hemma med familjen. Herregud.

• sextiotalist
    Anonym (Hemmastadgad) skrev 2017-08-28 22:38:52 följande:

Nu pratar vi alltså om en 14 årig tjej som enbart gör detta när endast familjen är hemma? Har svårt att tänka mig att hon gör det när kompisarna är hemma.

Jag går mer än gärna topless hemma när bara vi i familjen är hemma och ser inget konstigt i det och sambon för den delen knatar gärna runt i kallingarna. För oss är det naturligt. Skulle jag upptäcka att mina döttrar senare skulle känna sig obekväma med det så skulle jag naturligtvis ha på mig ett linne och han mysbyxor eller dylikt, men så länge ingen i familjen känner sig obekväm tänker jag fortsätta.

Det är något jag hoppas mina barn kommer känna likadant för som jag, att man inte ska behöva skyla sig för familjen om man inte själv väljer det. Min ena dotter är min sambos bonus och hon ser honom som en pappa för henne, jag tror att varken han eller hon skulle tycka det va konstigt om hon väljer att gå topless när hon blir lite äldre, precis som det vore hans egna barn.

Det kommer en tid då barnen själva väljer när det inte är lämpligt att klä sig hur som helst längre och då får vi föräldrar (jag) anpassa mig efter deras dresscode och börja skyla mig. Jag tror detta börjar när barnen är påväg in i sin egna sexualitet och börjar förstå sina och andras kroppar på ett annat sätt. Du ska se att barnet kommer komma på själv när det är dags för henne, försök att inte pusha på henne för det kan skapa osäkerhet kring den egna kroppen. Låt henne göra valet.

Nu kändes det inte naturligt för alla, den vuxna mannen, uppenbarligen ej flickans pappa, kände sig inte bekväm med detta. Det räcker anser jag.
    Hemma hos oss hade det aldrig accepterats, ingen går naken hemma hos oss,
  • Wench85
    8airam8 skrev 2017-08-28 09:10:44 följande:

"Du ska ha på dig någonting på överkroppen. Vi sitter inte med tuttarna framme i den här familjen". Lillasyster kan väl gå som hon vill ett tag till om ni tycker att det är så man gör.

Vi vill att barnen har underkläder på sig och minst någonting på överkroppen när vi umgås eller sitter och äter, och har därtill morgonrock att dra på sig eller så får det bli en t-shirt. Tonåringen sköter det där själv eftersom hon skriker på fikonlöv bara man går förbi dörren till duschen när hon är där. Lillebror på åtta år vet allt ovanstående men behöver påminnelser ibland. Sedan är vi nakna eller oklädda mellan varven ändå, men i situationer när det är okej.

Så här funkar det hos oss också. Barnen sitter ibland i bara underkläder när de kollar på tv på helgmorgon, men när det är dags för frukost tar alla på sig, oftast både på över- och underkropp, men allra minst på överkroppen. Det gäller sedan hela dagen, till läggning, och det har liksom aldrig varit en grej. Duschar barnen händer det möjligen att blir sittande i bara handduk en stund innan läggning, men så snart handduken glider av eller liknande påminner vi dem om kläder. 

Men jag fattar att familjer är olika. Om ni alltid har gått omkring i bara underkläder på kvällarna kan det bli en större grej att ändra rutinerna. Jag tänker att det viktiga är att inte skamma utan avdramatiserat säga att små barn kan gå runt i bara underkläder men att det är dags att hon är påklädd när hon umgås med familjen.

Och gör det för guds skull inte till en fråga om kupstorlek och att skämmas för ditt barn...

• sextiotalist
    Anonym (3barnsmor) skrev 2017-08-29 09:11:48 följande:

Urlöjligt. Är väl inget konstigt med att gå runt topless hemma med familjen. Herregud.

Skulle aldrig förekomma hemma hos oss, även i min systers familj, där man är väldigt obrydd, gör man det inte.

• Anonym (asdf)
    Wench85 skrev 2017-08-29 09:27:17 följande:

Så här funkar det hos oss också. Barnen sitter ibland i bara underkläder när de kollar på tv på helgmorgon, men när det är dags för frukost tar alla på sig, oftast både på över- och underkropp, men allra minst på överkroppen. Det gäller sedan hela dagen, till läggning, och det har liksom aldrig varit en grej. Duschar barnen händer det möjligen att blir sittande i bara handduk en stund innan läggning, men så snart handduken glider av eller liknande påminner vi dem om kläder. 

Men jag fattar att familjer är olika. Om ni alltid har gått omkring i bara underkläder på kvällarna kan det bli en större grej att ändra rutinerna. Jag tänker att det viktiga är att inte skamma utan avdramatiserat säga att små barn kan gå runt i bara underkläder men att det är dags att hon är påklädd när hon umgås med familjen.

Och gör det för guds skull inte till en fråga om kupstorlek och att skämmas för ditt barn...

Tycker inte heller man ska göra någon större grej av det. Det faller sig som naturligt. Påmint barnen sedan de varit små att ta på sig underkläder och att man alltid sitter påklädd vid matbordet exempelvis. Då faller det sig naturligt.
  • Anonym (Folkvett)

TS, nu känner jag att jag måste rycka in till ditt försvar. Jag bara häpnar över alla här i tråden som tycker att det är helt naturligt att gå runt topless och vill skuldbelägga dig med att du kommer att göra din dotter osäker över sin kropp, om du ber henne ta på sig.
    För mig är det självklart att man inte går runt i bara trosor inför familjen när man är 14 år och har bröst. Särskilt som styvpappan har sagt att han (fullt förståeligt) känner sig obekväm.
    Visst, jag kan också gå i trosor efter en dusch innan jag fått fram kläderna, men att sitta och hänga tillsammans halvnakna, vuxna människor, det bara skriker white trash för mig. Och här räknar jag faktiskt en tjej som går på högstadiet OCH har fullt utvecklade bröst, som vuxen.

Det borde hon väl själv fatta utan att blir sur på dig? Vet hon inte alls vad som är normen i samhället? I så fall behöver hon ju upplysas om det.

• viseversa
    Anonym (3barnsmor) skrev 2017-08-29 09:11:48 följande:

Fast alla är inte bekväma med det. Jag hade inte velat att mina tonåringar fick runt nästan nakna hemma.
Svar på tråden Min dotter går runt i trosor