Anonym (sluta skämmas) skrev 2017-08-28 02:41:41 följande:
Skäms du över dina barn? Det är väl jättehärligt att dom känner sig bekväma i sina kroppar och inte skäms över sig själva. Tänk om dom hade tyckt att dom vart fula och äckliga och mått psykiskt dåligt över hur dom ser ut.
Det har jag själv gjort hela mitt liv och det är inte roligt.
Intte så snarare att du skäms över din egen kropp och kan inte med att gå runt och strosa naken med sån bekvämlighet som dina barn. och därför så skäms du också när dom gör det. Börja jobba med din egen självkänsla och bli bekväm med dig själv så ska du se att din skam över dina barn kommer att försvinna.
KlunsSmurfen skrev 2017-08-28 17:14:43 följande:
Menar du att en förälder eller styvförälder tycker att tonårstjejer ska klä på sig för att de tycker att tjejerna har fula bröst? Jobba med din egen självkänsla istället för att projicera in dina komplex i andras situationer.[...]
KlunsSmurfen skrev 2017-08-28 17:17:53 följande:
+ eller har egna kroppskomplex?
Anonym (sluta skämmas) skrev 2017-08-29 05:40:32 följande:
[...]
Var i min text skrev jag att man tycker att ens barn har fula bröst bara för att man
vill att dom ska ha kläder?[...]
Att fråga är inte att tillskriva någon åsikter eller påståenden, det är att fråga om någon har dem. Du började att fråga TS om hon skäms över sin egen kropp sen gör du ett påstående av det, inser du skillnaden och var i ditt inlägg det blev fel?
Det är ju ur ditt eget perspektiv du skriver, när du ändå projicerade dina komplex på TS funderade jag på "
Skäms du över dina barn?", "
din skam över dina barn" eftersom du har inriktat dig på utseendet och alltid skämts över din egen kropp.
[...]
sen vet jag inte vad min självkänsla har med saken att göra men tro mig jag har jobbat på dem i snart 30 år, och det är långt kvar innan jag äns är i närheten med den bekvämligheten som TS döttrar verkar ha.Men hur det är relevant i frågan eller har med saken att göra förstår jag inte riktigt.
[...]
Hela ditt inlägg var en
projektion av hur du själv känner dig så det var väldigt relevant
Du har bett TS om ursäkt två gånger efter jag skrev mitt inlägg så det är inte lägre relevant. (innan jag såg ditt fjärde inlägg)
[...]
Menar du att jag inte får skriva ett svar på familjeliv för att jag har dålig självkänsla??? Är detta forumet endast för dom med bra självkänsla??
[...]
Det menar jag inte.
[...]
Jag skrev att det är väl härligt att hennes dotter känner sig så bekväm med sina bröst och i sitt hem att hon kan med och springa runt topless. Och att hon gör det är förmodligen för att hon alltid har fått göra det. Men nu när hon fått bröst så känner sig föräldrarna så obekväma med det att dom vill att hon slutar men 8 åringen ska få fortsätta. Vad sänder det för signal.
[...]
Att de har husregler och att det kan kännas obekvämt för andra?
Folk är olika, familjer är olika för vissa känns det obekvämt.
En normal intelligent 14-åring är inte så dum att den inte förstår skillnaden på hennes och en 8-årings kropp. Är det orättvist?
TS har förklarat situationen och du skrev att TS självklart kan ta en diskussion med sin dotter, att de ska kompromissa och hitta en lösning men sen ifrågasätter du mej om det. Har du ändrat dig?
[...]De flesta tonårstjejer och killar brukar bli mer obekväma när dom hamnar i puberteten även hemma. Då det sker många stora förändringar med deras kroppar och dom börjar se mer annorlunda ut än sina kompisar. Det är i den åldern man börjar jämnföra sig med andra och en del blir obekväma då dom kanske inte alls ser ut som sina vänner i samma ålder.
Det kan mycket väl vara så att iom att TS dotter alltid har fått gå runt så hemma och ingen har brytt sig så känner hon sig bekväm hemma och kan slappna av. Medans i skolan i omklädningsrummet så skyler hon sig och känner sig jätteobekväm för att hon får kommentarer av andra tjejer, känner sig uttittad osv.
och då blir hemmet en frizon där hon kan slappna av. Men det vet man inte vi är alla olika.
[...]
Det brukar bli så men måste hemmet vara en frizon där man kan slappna av och visa brösten för pappa/styvfar?
Anonym (sluta skämmas) skrev 2017-08-29 05:08:29 följande:
[...]
Men i hemmet så ska man känna sig bekväm och om hon känner sig bekväm med att vilja gå toppless så varför inte.
[...]
Du tycker inte att det är skillnad på en 8-åring och en 14-åring som nyss fått ganska stora bröst?
Jag skiter i hur nakna folk bukar vara hemma och det är bra att hon inte skäms över sin kropp den är naturlig men det är också naturligt att känna sig obekväm för både den som är naken och den som är närvarande. Kan inte gemensamma utrymmen i hemmet få vara en frizon om inte alla är bekväm med andras nakenhet?
Alla reagerar olika på nakenhet, Läs #63
[...]
TS skrev också ordagrant att hon skäms för sin dotter. och hennes sambo känner sig obekväm. Samtidigt skriver ts att hennes barn alltid sprungit runt så hemma.
Nu bara för att hon börjar få synliga bröst så är det fel.
Vad jag ville få fram var att TS och hennes sambo först måste ställa sig frågan varför dom själva börjat känna så. För känslan dom har beror inte på att dottern går runt topless. För det har ju dottern alltid gjort.
[...]
"
Vad jag ville få fram"
Det verkar snarare som att du inte förstår att det blir någon skillnad när ett barn kommer in i puberteten och verkar vara väldigt överbeskyddande, TS dotter blev sur men det går över.
[...]
Vad jag ville få fram var att problemet ligger mer hos TS än hos Dottern.
Dottern gör ju bara vad hon alltid fått göra.
[...]
Ja det är ju föräldrarna som känner sig obekväma/skäms men de bor ju också där och har lite att säga till om.
"
Dottern gör ju bara vad hon alltid fått göra"
För några år sen var hon helnaken, ska hon få fortsätta vara det?
Anonym (sluta skämmas) skrev 2017-08-29 05:08:29 följande:
[...]
Jag uppfattade hennes text som ganska märklig. Men det är ju hur mitt perspektiv och hur jag läser hennes fråga. Tolkningen ligger ju hos läsaren och jag spontant reagerade som jag gjorde.
[...]
Du skriver "
Kompromissa hitta en lösning" i ditt andra inlägg men du verkar vilja ta tillbaka det.
Anonym (sluta skämmas) skrev 2017-08-30 01:40:46 följande:
[...]
Vad fan sänder det för signaler. om inte att man skall skämmas för sin kropp.
[...]
Att skämmas eller tycka att det är pinsamt med andra familjemedlemmars nakna bröst är inte samma sak som att tycka att någon ska skämmas över kroppen.
sv.wikipedia.org/wiki/RespektAnonym (sluta skämmas) skrev 2017-08-30 01:40:46 följande:
[...]
Var inte TS medveten om att hennes döttrar skulle växa upp och hama i puberteten och få bröst? Om hon var det varför har dom inte satt dessa gränser när barnen var 5, 6, 10 12.Varför har inte gränserna satts innan puberteten.
[...]
Varför inte vid 5, 6, 10 12? Kanske för att barn brukar bli mer blyg när de kommer in i puberteten så det brukar lösa sig av sej självt.
Har du öht någon koll på barns mentala och fysiska utveckling?
Förklara varför skulle man inte kunna sätta gränser i takt med barns utveckling.
Anonym (?) skrev 2017-08-28 17:53:53 följande:
[...]
Det här är väl nästan mest obekvämt för min sambo, han ser henne inte som sexuell men det känns genant för honom har han sagt. Undviker lite att samtala med henne just för att han inte vill se hennes byst.[...]
->
[...]
Styvpappan blir obekväm när det rycker i kuken när hans 14 åriga styvdotter släpper ut brösten. Det är väl fan styvpappan som har problem då.
[...]
Hur fick du till att det rycker i kuken på gubben?
Det är uppenbarligen inte bara han som har problem.
[...]
Och jo hon vet vad som är normen i samhället. TS har inte sagt att dottern springer runt lika dant i skolan eller i offentliga miljöer. Hon går runt så hemma där det alltid vart okej för hennes syster och henne själv att gå runt så.
att helt plötsligt säga som föräldrer " nu när dina bröst blitt synliga och du börjar bli mer kvinna så måste du skyla dig här hemma. din syster kan gå runt så några år till för henne skäms vi inte för och din styvfarsa får inte stånd när han ser henne halvnaken (än). Men du måste ha på dig nåt på överkroppen, ja jag vet att du alltid fått gå så men nu är du stor och en stor tjej skall skyla sig. speciellt framför familjen."
[...]
Var skrev TS att det rycker i kuken på sambon?
Att du inte förstår hur barn och människor fungerar gör det inte till fakta.
Att du kommer med påståenden utan grund ger dej inte mer rätt.
[...]
hade vart en jävla skillnad om hon haft probelmet att dottern sprang runt så i offentliga miljöer och att hon då skämdes. Men nu så är det i hemmet där hon har vuxit upp med att få gå runt så. Då kan inte jag ialf se nåt sätt för ts att säga varför hon inte längre får göra det utan att dottern kommer få en för mig rätt snevriden bild.
DU kan inte det men det blir inte fel bara för att du inte begriper.
Jobba med din egen självkänsla istället för att projicera in dina komplex i andras situationer.
[...]
Nu blev det väldigt mycket text här och jag gissar med den läsförståelsen du uppvisat tidigare att jag kommer få ännu ett fullständingt orelevant svar som inte hat nåt med vad jag skrivit att göra. Utan blir bara ett tarvligt försök till att lägga ord i munnen på mig.
[...]
Du gör många halmdockor i tråden och väldigt dumma påståenden om TS sambo men själv surade du ihop när jag ställde en fråga. Hur är det med din egen läsförståelse?
När man är tonåring agerar man väldigt mycket på känslor precis som du gör. Du skriver vad du tänker utan filter, du skrev att du är ca 30 men hur är det med din mentala ålder?
Vi ser inte världen som den är utan som vi är