• Anonym (?)

Min dotter går runt i trosor

Min dotter är 14 år, varit sen i utvecklingen och alltid varit väldigt bekväm. Hennes lillasyster är 8 år och går alltid runt i trosor på kvällarna, det har de båda alltid gjort. Sovit bara i trosor osv. Men nu har puberteten slagit till och hon har fått ganska stora bröst från ingenstans, men det bekommer henne inte. Hon går fortfarande runt i trosor och jag skäms över henne. Ska jag säga någonting eller vad gör man? Min sambo har även han påtalat till mig att han tycker det är obekvämt.

• Svar på tråden Min dotter går runt i trosor
  • Anonym (caroline)
    Anonym (3barnsmor) skrev 2017-08-29 09:11:48 följande:

Urlöjligt. Är väl inget konstigt med att gå runt topless hemma med familjen. Herregud.

Fast en styvpappa är inte riktigt lika mycket familj som en biopappa, och var sak har väl sin tid och plats? Nakenhet kan vara på sin plats i badrummet och typ när man hämtar kläder från garderoben, inget konstigt med det. Men det kan ju komma gäster som inte nödvändigtvis vill exponeras för nakna kroppar. På samma sätt kan ju en halvnaken tonåring som inte är ens eget barn kännas lite obekvämt, även om man är en del av familjen som styvpappa.

Det är å ena sidan bra att som ts dotter inte skämmas eller blygas över sin kropp, men det är också viktigt att förstå att andra kan önska att man har kläder på sig, och agera hänsynsfullt därefter.
  • Anonym (he)

Om hon är normalt utvecklad mentalt tolkar jag detta som ett asocialt beteende att gå halvnaken framför styvpappa när man kommit i puberteten.

• sextiotalist
    Anonym (he) skrev 2017-08-29 15:10:54 följande:

Om hon är normalt utvecklad mentalt tolkar jag detta som ett asocialt beteende att gå halvnaken framför styvpappa när man kommit i puberteten.

Jag ser det som ett gränslöst beteende och en oförmåga att känna av hur andra upplever det.
  • jagärjagvemärdu

Fattar inte grejen. Är 23 och kan gå runt i stringtrosor och en bh/topp. Nu är min mamma gift så därför är trosor och bh på, men bara framför min mamma kan jag viss mig naken. Min kille går runt i boxer hos oss också.

• Anonym (caroline)
    jagärjagvemärdu skrev 2017-08-29 15:24:13 följande:

Fattar inte grejen. Är 23 och kan gå runt i stringtrosor och en bh/topp. Nu är min mamma gift så därför är trosor och bh på, men bara framför min mamma kan jag viss mig naken. Min kille går runt i boxer hos oss också.

Har ni extremt varmt inne? Själv fryser jag i så lite kläder.
  • Alessia

Nu tycker jag att du är en extremt MESIG förälder, konflikträdd och skraj för att ta kommandot. Är du och övriga familjen obekväma med att dottern går omkring i hemmet praktiskt taget naken så säger du GIVETVIS till på skarpen att vill hon vara naken gäller att hon vistas i sitt rum. I övriga rum gäller kläder på, basta!

• Anonym (1234)
    Tom Araya skrev 2017-08-29 01:56:34 följande:
    Vad är du för morsa som skäms över ditt eget barn för att det kommit i puberteten?!

Jag förstår verkligen inte varför man måste tramsa med sådan syn på kropp och nakenhet inom familjen. Det är för mig helt sjukt.

Vilket uselt inlägg. TS skäms inte över sitt barn som kommit i puberteten. Det är klart att man tycker det är konstigt om en 14-åring går med bar överkropp. 
  • Anonym (anonym)

Är trosor och bar överkropp s¨mycket svalare än trosor och en sval vid linneskjorta?

• klyban
    viseversa skrev 2017-08-29 10:00:45 följande:
    Fast alla är inte bekväma med det. Jag hade inte velat att mina tonåringar fick runt nästan nakna hemma.

Det får jag säga det känns lite udda.
    Men trosa och topp, hade jag inte brytt mig nått alls.

hur många meter var det?
  • Anonym (he)
    Alessia skrev 2017-08-29 17:34:05 följande:

Nu tycker jag att du är en extremt MESIG förälder, konflikträdd och skraj för att ta kommandot. Är du och övriga familjen obekväma med att dottern går omkring i hemmet praktiskt taget naken så säger du GIVETVIS till på skarpen att vill hon vara naken gäller att hon vistas i sitt rum. I övriga rum gäller kläder på, basta!

Nu får TS steppa fram och ta föräldraansvar.
Svar på tråden Min dotter går runt i trosor