• Anonym (?)

Min dotter går runt i trosor

Min dotter är 14 år, varit sen i utvecklingen och alltid varit väldigt bekväm. Hennes lillasyster är 8 år och går alltid runt i trosor på kvällarna, det har de båda alltid gjort. Sovit bara i trosor osv. Men nu har puberteten slagit till och hon har fått ganska stora bröst från ingenstans, men det bekommer henne inte. Hon går fortfarande runt i trosor och jag skäms över henne. Ska jag säga någonting eller vad gör man? Min sambo har även han påtalat till mig att han tycker det är obekvämt.

• Svar på tråden Min dotter går runt i trosor
  • Mommy98
    Anonym (sluta skämmas) skrev 2017-08-28 02:41:41 följande:

Skäms du över dina barn? Det är väl jättehärligt att dom känner sig bekväma i sina kroppar och inte skäms över sig själva. Tänk om dom hade tyckt att dom vart fula och äckliga och mått psykiskt dåligt över hur dom ser ut. 

Det har jag själv gjort hela mitt liv och det är inte roligt.

Intte så snarare att du skäms över din egen kropp och kan inte med att gå runt och strosa naken med sån bekvämlighet som dina barn. och därför så skäms du också när dom gör det. Börja jobba med din egen självkänsla och bli bekväm med dig själv så ska du se att din skam över dina barn kommer att försvinna.

Man kan vara medveten om gränser (dvs att inte gå runt halvnaken hemma när det bor andra där) och samtidigt vara bekväm i sin kropp. Varför skulle det ena utesluta det andra?

Förstår helt ärligt inte logiken med att ifall man inte går runt naken och inte typ daskar till folk med sina bröst, så har man dålig självkänsla och egentligen skäms över sin kropp.
    Vad sägs om att dölja privata delar och SAMTIDIGT vara bekväm i sin kropp?
  • Anonym (J)
    Mommy98 skrev 2017-08-28 20:18:52 följande:

Man kan vara medveten om gränser (dvs att inte gå runt halvnaken hemma när det bor andra där) och samtidigt vara bekväm i sin kropp. Varför skulle det ena utesluta det andra?

Förstår helt ärligt inte logiken med att ifall man inte går runt naken och inte typ daskar till folk med sina bröst, så har man dålig självkänsla och egentligen skäms över sin kropp.

Håller med dig! Det ena har väl inget med det andra att göra. Barn ska bli medvetna om sig själva i relation till andra, det handlar inte om skam utan om medvetenhet och integritet. Man lär sig hemma det man sen applicerar utanför hemmet.

Dessutom blir ni uppenbart obekväma och har rätt att uttrycka det. Om mamman sprang runt i huset med brösten i vädret och umgicks med resten av familjen på så sätt och det var barnen som var obekväma och generade. Då skulle nog de flesta tycka att mamman skulle ta hänsyn och det skulle anses sol något märkligt beteende.

Det handlar inte om sex, det handlar om socialt samspel.
  • Anonym (?)

Tack för svar.

Hon kom upp i bara trosor och satt sig i soffan nu ikväll och jag frågade henne om hon inte kan sätta på sig något på överkroppen, blev ifrågasatt och förklarade på det bästa sättet jag kunde men det tolkades fel. Hormonerna just nu kan vända allting jag säger och så blev givetvis fallet, så hon stampade iväg här och skrek att jag tycker hon är äcklig när hon bara är i trosor. Låste in sig i sitt rum och har vägrat prata med mig, jag får ta det här med henne imorgon för jag orkar inte mer nu ikväll. Jättetråkigt att hon tog det såhär!

• Anonym (mamman)
    Anonym (?) skrev 2017-08-28 22:11:32 följande:

Tack för svar.

Hon kom upp i bara trosor och satt sig i soffan nu ikväll och jag frågade henne om hon inte kan sätta på sig något på överkroppen, blev ifrågasatt och förklarade på det bästa sättet jag kunde men det tolkades fel. Hormonerna just nu kan vända allting jag säger och så blev givetvis fallet, så hon stampade iväg här och skrek att jag tycker hon är äcklig när hon bara är i trosor. Låste in sig i sitt rum och har vägrat prata med mig, jag får ta det här med henne imorgon för jag orkar inte mer nu ikväll. Jättetråkigt att hon tog det såhär!

Har hon BH i vanliga fall?
  • Anonym (Hemmastadgad)

Nu pratar vi alltså om en 14 årig tjej som enbart gör detta när endast familjen är hemma? Har svårt att tänka mig att hon gör det när kompisarna är hemma.

Jag går mer än gärna topless hemma när bara vi i familjen är hemma och ser inget konstigt i det och sambon för den delen knatar gärna runt i kallingarna. För oss är det naturligt. Skulle jag upptäcka att mina döttrar senare skulle känna sig obekväma med det så skulle jag naturligtvis ha på mig ett linne och han mysbyxor eller dylikt, men så länge ingen i familjen känner sig obekväm tänker jag fortsätta.

Det är något jag hoppas mina barn kommer känna likadant för som jag, att man inte ska behöva skyla sig för familjen om man inte själv väljer det. Min ena dotter är min sambos bonus och hon ser honom som en pappa för henne, jag tror att varken han eller hon skulle tycka det va konstigt om hon väljer att gå topless när hon blir lite äldre, precis som det vore hans egna barn.

Det kommer en tid då barnen själva väljer när det inte är lämpligt att klä sig hur som helst längre och då får vi föräldrar (jag) anpassa mig efter deras dresscode och börja skyla mig. Jag tror detta börjar när barnen är påväg in i sin egna sexualitet och börjar förstå sina och andras kroppar på ett annat sätt. Du ska se att barnet kommer komma på själv när det är dags för henne, försök att inte pusha på henne för det kan skapa osäkerhet kring den egna kroppen. Låt henne göra valet.

• Anonym (mamman)
    Anonym (Hemmastadgad) skrev 2017-08-28 22:38:52 följande:

Det kommer en tid då barnen själva väljer när det inte är lämpligt att klä sig hur som helst längre och då får vi föräldrar (jag) anpassa mig efter deras dresscode och börja skyla mig. Jag tror detta börjar när barnen är påväg in i sin egna sexualitet och börjar förstå sina och andras kroppar på ett annat sätt. Du ska se att barnet kommer komma på själv när det är dags för henne, försök att inte pusha på henne för det kan skapa osäkerhet kring den egna kroppen. Låt henne göra valet.

Är må 14 är man inget litet barn. En tjej som är så gammal tar inte skada av att man diskuterar vilken klädsel som är lämpligt hemma.

Det lät på TS som dotterns bröst har kommit snabbt

Då kan det vara så att det familjen tyckte var ok för 5 månader sedan inte längre är ok.
  • Anonym (Hemmastadgad)
    Anonym (mamman) skrev 2017-08-28 23:58:28 följande:

Är må 14 är man inget litet barn. En tjej som är så gammal tar inte skada av att man diskuterar vilken klädsel som är lämpligt hemma.

Det lät på TS som dotterns bröst har kommit snabbt

Då kan det vara så att det familjen tyckte var ok för 5 månader sedan inte längre är ok.

Nej man är absolut inget litet barn vid 14. Jag är inte heller ett litet barn men går ju trots allt likadant klädd hemma som ts dotter och jag har definitivt inga små b kupor som dras runt med.

Med det sagt så betyder inte det att vi här hemma ser det som något sexuellt bara för att jag går topless hemma och kommer inte se det så om våra barn går så sen heller om dom väljer att göra likadant. Mina föräldrar hade aldrig sett det som sexuellt om jag hade valt att gå så hemma (vilket min mamma gjorde) men vi själva valde att skyla oss då för de föll mest bekvämt för oss utan att våra föräldrar påpekade det. Det är samma nu när jag ammar, ingen i min familj har påpekat att jag inte borde amma framför dom, även om dom ser mina bröst, för det är i vår värld endast naturligt och inte heller något sexuellt med det, enligt mig är det lite samma sak. Tror ts dotter kommer dit av eget val tillslut med.
  • Miss Skywalker

Är den här tråden på riktigt? Menar du att hon hunnit fylla 14 år och du är så osäker i din mammaroll att du inte vågar uppfostra ditt eget barn om hur saker och ting funkar?! Pinsamt!

• Tom Araya
    Anonym (?) skrev 2017-08-28 01:37:36 följande:

Min dotter är 14 år, varit sen i utvecklingen och alltid varit väldigt bekväm. Hennes lillasyster är 8 år och går alltid runt i trosor på kvällarna, det har de båda alltid gjort. Sovit bara i trosor osv. Men nu har puberteten slagit till och hon har fått ganska stora bröst från ingenstans, men det bekommer henne inte. Hon går fortfarande runt i trosor och jag skäms över henne. Ska jag säga någonting eller vad gör man? Min sambo har även han påtalat till mig att han tycker det är obekvämt.

Vad är du för morsa som skäms över ditt eget barn för att det kommit i puberteten?!

Jag förstår verkligen inte varför man måste tramsa med sådan syn på kropp och nakenhet inom familjen. Det är för mig helt sjukt.

• Anonym (sluta skämmas)
    Mommy98 skrev 2017-08-28 20:18:52 följande:

Ja det kan man. Jag har inte påstått nåt annat. Att jag ifrågarsätter det ena betyder inte per automatik att jag tycker det motsatta. 

Jag frågade för att det är märkliigt för mig att en sån sak blir ett så stort problem att man vändert sig till ett forum på nätet för att få fram en lösning, istället för att sätta sig ner med sin dotter och ha en vettig diskussion. 

Jag uppfattade hennes text som ganska märklig. Men det är ju hur mitt perspektiv och hur jag läser hennes fråga. Tolkningen ligger ju hos läsaren och jag spontant reagerade som jag gjorde. 

Till TS

Jag ber om ursäkt för hur det lät för TS. Var inte alls menat som nåt påhopp.

För mig så har nakenhet aldrig varit ett bekymmer i min familj. Men det var inte så att vi sprang runt nakna offentligt. Men i hemmet så ska man känna sig bekväm och om hon känner sig bekväm med att vilja gå toppless så varför inte.

Men sen är det klart att om du blir obekväm med det så ska ju du självklart ta en diskussion med din dotter. Fråga varför hon går runt topless berätta hur du känner och varför du känner så. Försök se det ur dit perspektiv och försök förstå hennes. Kompromissa hitta en lösning. Om hon gör det för att det känns bekvämt och är skönt så hitta en lösning att hon kan göra det i sitt rum och kanske bara vissa tider. Att när hon sitter med vid tvn eller matbordet så ska hon ha kläder men sen när hon är på sitt rum så får hon gå hur hon vill. 

Självklart så kommer det ju ner till respekt för sina medmänniskor. 

både från ditt håll och din dotters håll. Ingen ska behöva bli påtvingad nakenhet.

Jag ber om ursäkt igen om du tog illa upp av mitt första inlägg.

Svar på tråden Min dotter går runt i trosor