Mommy98 skrev 2017-08-28 20:18:52 följande:
Man kan vara medveten om gränser (dvs att inte gå runt halvnaken hemma när det bor andra där) och samtidigt vara bekväm i sin kropp. Varför skulle det ena utesluta det andra?
Förstår helt ärligt inte logiken med att ifall man inte går runt naken och inte typ daskar till folk med sina bröst, så har man dålig självkänsla och egentligen skäms över sin kropp.
Vad sägs om att dölja privata delar och SAMTIDIGT vara bekväm i sin kropp?
Ja det kan man. Jag har inte påstått nåt annat. Att jag ifrågarsätter det ena betyder inte per automatik att jag tycker det motsatta.
Jag frågade för att det är märkliigt för mig att en sån sak blir ett så stort problem att man vändert sig till ett forum på nätet för att få fram en lösning, istället för att sätta sig ner med sin dotter och ha en vettig diskussion.
Jag uppfattade hennes text som ganska märklig. Men det är ju hur mitt perspektiv och hur jag läser hennes fråga. Tolkningen ligger ju hos läsaren och jag spontant reagerade som jag gjorde.
Till TS
Jag ber om ursäkt för hur det lät för TS. Var inte alls menat som nåt påhopp.
För mig så har nakenhet aldrig varit ett bekymmer i min familj. Men det var inte så att vi sprang runt nakna offentligt. Men i hemmet så ska man känna sig bekväm och om hon känner sig bekväm med att vilja gå toppless så varför inte.
Men sen är det klart att om du blir obekväm med det så ska ju du självklart ta en diskussion med din dotter. Fråga varför hon går runt topless berätta hur du känner och varför du känner så. Försök se det ur dit perspektiv och försök förstå hennes. Kompromissa hitta en lösning. Om hon gör det för att det känns bekvämt och är skönt så hitta en lösning att hon kan göra det i sitt rum och kanske bara vissa tider. Att när hon sitter med vid tvn eller matbordet så ska hon ha kläder men sen när hon är på sitt rum så får hon gå hur hon vill.
Självklart så kommer det ju ner till respekt för sina medmänniskor.
både från ditt håll och din dotters håll. Ingen ska behöva bli påtvingad nakenhet.
Jag ber om ursäkt igen om du tog illa upp av mitt första inlägg.